Jump to content

Beneteau antares 680 spørsmål

Alfonzo

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt ny båt,altså en Beneteau antares 680 med en 140hk suzuki. Veldig fornøyd med både motor og båt,men noe er det å sette fingeren på. Den legger seg fort over til bb når vi kjører i mars fart (rundt22kn) Er jeg alene i båten holder den seg rett,men så snart kona er med,og hun sitter ut mot bb side legger den seg over. Vi har samme vekt,så det ikke sånn at hun er mye tyngre. Nå er jo alt av sitte plasser i bb side på denne utenom førerplass,så med tanke på enda flere i båten,må den vel bli veldig skjeiv? 

Noen med samme båt som har funnet en grei løsning på dette? Erfaringer med trim flaps?

Styringen må hele tiden korigeres til bb under kjøring rett fram,men aldri til stb. Virker som det er luft i hydraulikk systemet,så hva er rette måte å lufte på? Hvet ikke vilken produsent styringen er fra,da jeg ikke har funnet noen olass dette står. Eneste som jeg ser er at det er en slange stuss i vær ende av stemplet som mest sannsynlig er i forbindelse med lufting.

Se under styresylinder. Mistenker at det er LS France. 

Lufting er for så vidt enkel prosess; kjøpe en flaske med rett olje og fylle-stuss (passer rett på flaske og påfylling ved ratt)

Du fester på en passende slange på den lufte-stussen på sylinder, og setter andre enden oppi en flaske. 

Åpner luftingen og ratter helt mot en side til det ikke kommer bobler ut lengre  (sørg for at oljen fylles på ved rattet ellers suger den luft)

Så stenger du den lufte ventilen, flyter slangen over på andre siden og åpner og ratter motsatt vei til det ikke kommer flere bobler. 

Hvis du har luft i systemet er det mest sansynligvis en lekasje et sted. ?

Ingen lekasjer. Har det blitt byttet en slange f.eks og ikke luftet skikkelig etterpå,så blir jo lufta der. Men skal prøve å få det luftet,så se om det er luft.

JA regner med trimflps er veien å gå. Men spørsmålet er om noen har montert dette på disse båtene,og hvilken type? Leste noe om at det ikke var så enkelt på disse pga skrog fasong på akterspeil?

Har en Beneteau 680 2013 modell med samme motor som du har. Monterte Bennett M-120 sportsplan på denne. Fungerer helt topp. Gikk greitt å montere. Jeg brukte noen gjennomgående skruer til feste av selve flapsene - kanskje overkill- men for og være sikker på ordentlig feste av disse. Da måtte jeg ta ut bensintanken for og komme til på innsiden. Dette var litt arbeid, men overkommelig.

alfaalfa skrev for 5 timer siden:

Om du trimmer ut motoren vil nok båten ikke legge seg over. Bare prøv hva som skjer om du trimmer motoren mer inn og ut. Og hvordan det påvirker hvordan skroget ligger i sjøen - både sidelengs og baug opp/ned.

Kjører med motoren godt utrimmet. Trimmer jeg mere ut begynner den å ta luft. Trimmer jeg mere inn, går farten ned og motoren jobber tyngre. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...