Jump to content

20-21 fot, optimal motor? E-tec?

Coven

Recommended Posts

Tenker å kjøpe en 20-21 foter. Hva er den optimale på påhengsmotoren? Blir det lite med 115 hk? Bruker en 150 hk mer fuel på 20-25 knop eller vil den jobbe lettere enn 115 og dermed være billigere i drift? Har god erfaring med e-tec på snøscooter. Er den like billig i drift i båtverden kontra andre 2 taktere på markedet? 

Kommentar fra moderator:
Tittel, Optimale motor, redigert.
Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

kommer vel an på båt og bruksområde.   Er nok enklere å komme med konkrete tips dersom du liste opp noen aktuelle modeller du ser for deg.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi vet IKKE hvilken båt du har i tankene... 

En flatbunnet bred båt og en smal V-bunnet båt vil ikke gå best med den samme motoren. 

Skal du dorge eller stå på vannski? Eller skal du alt? 

Du må dele hva du skal bruke båten til, hvilke båttyper du vurderer og hva som er viktig for deg, ellers blir dette en umulig likning... 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Dette er ikke altfor tunge båter. Finner du en e-tec 130 (Evt. HO) (V6) bør det være helt innafor, i hvertfall sånn med hensyn til kraft når du skal opp i plan. Jeg har 115 (V4) på en tung 18 foter, og er imponert over bensinforbruk, styrke og lydnivå. Jeg er gammel Honda/4-takt fan, men disse er både lettere og med mer kraft, og forbruket er like bra om ikke bedre. Jeg fatter egentlig ikke helt hvordan de fikk det til..

Jeg hadde satset på en 'gammel' G1 utgave, og ikke G2, de er visstnok bedre på flere måter. (flere her som vet mye mer om dette enn meg!!)

Siden fabrikken ikke er 'konk' men bare la ned marinedivisjonen, så er det heller ikke noe problem med reservedeler. Det er jo ennå en fordel, kun service hvert 3. år og ingen reimer som kan ryke..

Redigert av Kaptein Plast
Uklar tekst.. (see edit history)

Båtene får du stort sett med de motorene som følger kjøpet.

Bella er vel hovedsaklig med Mercury, men tidligere kunne man velge innefor Wave kjedens motor utvalg. Skipsplast kommer gjerne med Suzuki, Mercury på de nyere.

Ved motorbytte settes det på det man har for hånden, og gjerne den forhandler som er nærmest.

Det trenger ikke være så dumt, om du bor i samme området.

Stor nok motor som er godt servet tror jeg er viktigere enn motormerke.

E-tec er utgått som merke, og jeg tror en 4t er lettere å selge igjen.

Både Bella og Skipsplast har gode skrog, og kan gjøre nytte av stor motor også i litt sjø.

Lykke til

Bella 620 veier 900kg og går lett i sjøen. Du kan klare deg med 115 E-tec men da kan du ikke fylle båten med 100m blytau, 200kg bagasje og 8 mann og forvente at den skal gå like godt som når du er alene i båten.

Siden du er godt kjent med E-tec i snøscooter så er du sikkert også en av de få på dette Forumet som skjønner at påhenger delemangel ikke er et problem før BRP legger ned snøscooterdivisjonen...  siden så mange av delene er identiske.

Forbrukstallene til E-tec er meget bra. Tilbakemeldingene fra de som kjører testbåter i Norge er også meget bra.

Du kan aldri ha for stor motor (bare for tung motor) :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...