Jump to content

Jording av innenbordsmotor til sinkanode

code-

Recommended Posts

På min båt går det en tykk kabel (batterikabel-tykkelse) fra motoren til en sinkanode som står under vann. Ingenting annet tilkoblet denne anoden direkte. Usikker på om dette har noe hensikt eller om den kan fjernes. Den har jo blitt fortært så noe funksjon har den vel gjerne?

Det er 3 anoder fra før i sjøvannskretsen i motoren + på de vanlige stedene som ror og propell, samt at jeg har tenkt å montere en ekstra på rorflyndra (tror jeg det heter) da denne ser ikke ut til å være beskyttet, og har rustet.

Det er ikke noe 220V anlegg i bildet heller. 

Opplegget har nok en funksjon, men kabelen trenger neppe være så tykk. Men igjen, jo tynnere den er jo oftere må den kanskje skiftes grunnet korrosjon? Er den tykk nok tar det laaang tid før den er korrodert bort.

Og som du sier: at anoden blir fortært tyder på at den har en funksjon!

Redigert av AMelbye (see edit history)

Vi må skille litt snørr og barter. Tykkelsen på lederen har ingenting med kabelens egenkorrosjon å gjøre. Den har stort kvadrat for å kunne frakte elektroner med lav spenning. Den andre greia er at om det er elektrisk forbindelse mellom motor og skroggjennomføringer, propellaksling etc, vil anoden forsyne disse med elektroner og bremse/hindre korrosjon/tæring.

• 8 måneder senere...

Ønsker å løfte denne igjen nå som jeg har litt mer kunnskap om tæring og sink. 

Som sagt er det kun motor som er jordet til denne anoden, og den står plassert i nærhet av (men ikke i elektrisk kontakt med) kjølevannsinntak. Denne skal forøvrig byttes ut med en kompositt. Ingen annen metall er "synlig" for denne anoden. 

Nå som jeg har litt mer greie på hvordan sink beskytter, så er min oppfatning at denne aldri hatt noe funksjon utover å beskytte pinnene den står skrudd fast i. Det er jo forstålig å tro at det å koble den til motor vil spare litt på anodene i motoren, men det vil den jo ikke når den ikke "ser" motoren. 

Så jeg ser for meg å kvitte meg med to hull i skroget, og fjerne denne anoden. Fortært ble den jo, men jeg vet ikke hvor mange år denne sto i sjøen uten bytte. Minst 3 år. 

Synspunkter? Jeg er vel ikke helt på bærtur her? 

Skal også nevnes at båten fremstår i høyeste grad å være amatørbyggd, anoden er nok ikke plassert der den er av fagfolk. 

9 hours ago, code- said:

Skal også nevnes at båten fremstår i høyeste grad å være amatørbyggd, anoden er nok ikke plassert der den er av fagfolk. 

Min båt er bygd av fagfolk og den har en akkurat lik løsning originalt, anode på utsiden av skroget, med kabel til motor og muligens rorhylse om jeg husker rett.
Dersom anoden tæres der den står kan jeg ikke skjønne annet enn at den har en funksjon?

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Min båt er bygd av fagfolk og den har en akkurat lik løsning originalt, anode på utsiden av skroget, med kabel til motor og muligens rorhylse om jeg husker rett.
Dersom anoden tæres der den står kan jeg ikke skjønne annet enn at den har en funksjon?

Har anoden din "fri sikt" til rorhylse da? Hos meg var denne koblet til motor, som igjen indirekte (via girkasseolje) hadde kontakt med aksel/propell, men ikke hylse. Den har egen sink. Mulig den har ved et eller annet tidspunkt vært koblet til kjølevannsinntak? 

Har forsåvidt ikke noe i mot å sette anoden på samme sted, men jeg liker å forstå hvorfor jeg gjør ting. Sink er det nok av i hekken, og det finnes ikke andre metaller å beskytte hos meg. 

Arne Henriksen skrev 6 minutter siden:

Ville vel ellers tippe at dersom motor-gear-aksel-propell er tilknyttet anoden er også hylsa som akselen går gjennom i ganske grei kontakt..?

Nei, hylsen/stevnsbeslaget har ingen elektrisk forbindelse til aksling/propell. Den eneste forbindelsen er cuttleslageret som er i gummi.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

16 minutes ago, Lars H. said:

Nei, hylsen/stevnsbeslaget har ingen elektrisk forbindelse til aksling/propell. Den eneste forbindelsen er cuttleslageret som er i gummi.

Mulig jeg overså noe her, men hvor står det at det er et cutleslager involvert? Trodde dette var båten på bildet så tenkte bare vanlig hylse m/fett...

Den har vel uansett ikke noen god elektrisk forbindelse,da..

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Nå har jeg ikke fått med meg noe bilde av noen båt, men jeg antok at det du kaller hylse er det samme som stevnsbeslag med cuttleslager og ikke en pakkboks inne i båten? Jeg tenker nok for mye på løsningen for min Saga 27. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Arne Henriksen skrev 37 minutter siden:

Skjønner ikke hva du mener med "fri sikt" her - både anoden og rorhylsa ligger jo i samme elektrolytt?
Ville vel ellers tippe at dersom motor-gear-aksel-propell er tilknyttet anoden er også hylsa som akselen går gjennom i ganske grei kontakt..?

Oppnår vel ikke noe særlig beskyttelse bare av å ligge i samme elektrolytt, anoder bør plasseres i nærhet av det de skal beskytte, og i tillegg ha fri sikt (line of sight). Har drevet med en del rustfjerning ved hjelp av elektrolyse, og der ser man tydelig at man ikke oppnår noe effekt hvor anoden ikke "ser" katoden. Riktig nok så skjer dette litt saktere på en båt og er ikke direkte sammenlignbart, men den kjemiske prosessen er den samme. 

For meg virker det rart å feste en anode midtskips om det er meningen at den  skal beskytte metall i hekken, som allerede har egne anoder. Stevnbeslag (med cutlass ja), propell/aksling og roret har anoder alle sammen. 

Båten er i bunn og grunn en 70-talls plastsnekke, så Saga 27 er nok ingen dårlig sammenligning :)

Sitat

All anodes should be positioned as close to, and in line of sight of the part they are designed to protect.

https://www.anodesupplies.com/technical-information

Stort sett gir jeg blaffen i hva disse anodefolkene hevder. Hvis en anode tæres, er det to funksjoner i sving:

Anoden mister elekroner fordi de stikker av til en plass som har underskudd  på elektroner.

Ionene tar seg en reise, en eller annen plass, der det er overskudd på elektroner.

Blir en av disse banene blokkert, skjer ingen korrosjon. 

Krav: Elektrisk kontakt og felles elektrolytt.

Anoder er en elektronpumpe.

Så kan men stille det retoriske spørsmålet: Hvordan kan det ha seg at man kan sette opp en en katodisk beskyttelse  som funker i sjøvann uten bruk av anode? Man fikser seg en alternativ elektronpumpe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...