snus89 Startet 7.August.2022 Link til dette innlegget Startet 7.August.2022 Oppstår stadig noe i gamle båter! Men det er greit, lærer jo da ? Oppdaget at jeg har fått hull i eksos slangen, og tydligvis blitt større og flere områder på slangen bak i båten. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har merket dette før nå, se på alt klinet. Kan sikkert ha noe med at jeg har kjørt med kalesjen helt åpen i sommer og kanskje har kommet gradvis? Jeg oppdaget dette nå når jeg skulle starte opp, det freset og skrek bak under putene og spruta vann. Så jeg må av med den slangen på midten der og bytte den Ser jeg har en stor vaske jobb forand meg også ☺️ Men det jeg lurer på er hva er dette? Den skru greia på midten der? Det er en nidelv 24 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Har ikke sett en slik før. Kanskje det er et dreneringspunkt for eksosen, når båten står på land? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Skrugreia ser ut som en ballofix kran/ventil. liten kuleventil som er vanligere i kjøkkenbenken enn i båten. forkromma messing? Men lurt å ha avtapping på sjøvannet i eksosen da, så hindrer man at det skvulper inn i motoren. med høy utblåsning på nidelvsnekke særlig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 dude skrev On 7.8.2022 at 18.16: Skrugreia ser ut som en ballofix kran/ventil. liten kuleventil som er vanligere i kjøkkenbenken enn i båten. forkromma messing? Vis hele sitatet Den lages i 316 også Sitér dette innlegget Link to post
snus89 Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Takker for svar! Ser også at den lyddemper ballongen har gått i oppløsning også. Tenkte jeg skulle kjøpe en slik en https://www.maritim.no/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm Men hvor burde jeg plassere denne? Med tanke på at det ikke kommer skvulp tilbake til motoren. Hvor ville dere plassert denne i en nidelv 24 fot? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 om du ikke endrer vesentlig på slik det har vært er du nok innafor siden det har funka i årevis. Ellers er det mange faktorer som spiller inn, med plassering av motor, høyde over/under vannlinje, samme med eksosutløp. dette er der info om der man handler potta, ser der er ei tegning på linken du la ved også. Sitér dette innlegget Link to post
snus89 Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Takker for svar @dude Men lyddemper ballongen bak har gått i oppløsning også, og dem er ikke og oppdriv ser det ut til? Har sjekket i butikker. Så noe endringer må jeg til verks med her! Slangene og ballongen er sikkert mange mange år gamle. Slangen fra motoren og på midten er helt fine. Kun bakerste slange og den ballongen som jeg kaller den som må skiftes Sitér dette innlegget Link to post
snus89 Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Men jeg skal høre i butikken også, hva jeg burde gjøre videre, ang at den ballongen er ødelagt også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.