Rolfbåtmann Startet 7.August.2022 Link til dette innlegget Startet 7.August.2022 Hei, som tittelen sier så har jeg en Suzuki df9.9 som elstarten ikke funker på. Batteriet er full lada. Noen ganger ser jeg at tannhjulet smetter opp men lager bare en forferdelig lyd og ingenting spinner. Andre ganger skjer ingenting og jeg hører bare en lyd som minner om når man prøver og skru med en drill som er tom for strøm. Vet noen årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Hei, og velkommen til Forumet for båtfolk Ser det er din første tråd og at du har laget en god trådtittel. Da får du alltid hjelp Om den var min ville jeg tatt av dekselet og satt en startkabel direkte fra + på batteriet til + terminalen på innslaget. Pass på å ha fingrene borte fra roterende deler når du kobler, for da skal innslaget slå inn direkte. Gjør det ikke det, må du trolig demontere og smøre opp innslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Ok, skal prøves, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Starter motoren med snor? Er du sikker på at batteriet er fullt ladet og ikke er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 9.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Motor starter 1. eller 2. på snor, batteriet er testa og 100% lada opp Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 20.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2022 En kompis av meg sier han har hatt samme problemet, han hadde en røket kabel i kontrollboksen, tror dere det kan være samme problemet hos meg? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.August.2022 Link til dette innlegget Svart 20.August.2022 Rolfbåtmann skrev 57 minutter siden: En kompis av meg sier han har hatt samme problemet, han hadde en røket kabel i kontrollboksen, Har du forsøkt å legge en kabel rett fra +på batteriet til + på innslagsreleet til starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 21.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2022 Har ikke hat batteriet ved i nærheten av båten siste dagene men skal se om jeg får prøvd. Hvis dette ikke funker hva tror dere kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.August.2022 Link til dette innlegget Svart 21.August.2022 Rolfbåtmann skrev 5 minutter siden: Hvis dette ikke funker hva tror dere kan være feilen? Tenningslåsen Skjøten på kabelstokken Dårlig kontakt på polsko Kortsluttet batteri Utladet batteri Du har glemt dødmann Feil på dødmannbryter Uoriginal dødmann Kabelbrudd på batterikabler Opptærete pinner i babelstokk Feil justert "i-gir.bryter" ++++++ Mye lurere å finne feilen ved smart feilsøking enn å drive gjettelek. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 21.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2022 Det er ikke det at den ikke starter med elstarten, det er det at selve starter motoren ikke vil spinne rundt, batteri er som sagt bra, kabelsko er nye. Jeg hører at starteren får strøm, men den vil ikke spinne Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Har du målt hvor mye spenning du har på batteriet? Hvis det ikke er helt nytt kan det være ødelagt selv om det fremstår som fullt ladet. Hvis jeg tolker beskrivelsen din riktig synes jeg det høres ut som et strømproblem. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Kallethekid skrev for 5 timer siden: Hvis jeg tolker beskrivelsen din riktig synes jeg det høres ut som et strømproblem. 110% enig Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 22.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Kallethekid skrev for 8 timer siden: Har du målt hvor mye spenning du har på batteriet? Hvis det ikke er helt nytt kan det være ødelagt selv om det fremstår som fullt ladet. Hvis jeg tolker beskrivelsen din riktig synes jeg det høres ut som et strømproblem. Jeg målte vel 12 komma ett eller annet. Batteriet vet jeg er friskt. Mistenker selv dårlig kontakt et sted og at strømmen ikke kommer fram Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Rolfbåtmann skrev 1 time siden: Jeg målte vel 12 komma ett eller annet. Batteriet vet jeg er friskt. Mistenker selv dårlig kontakt et sted og at strømmen ikke kommer fram Hvordan vet du at det er friskt? Utrolig stor forskjell hvis du måler 12,2 eller 12,7 etter lading. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 22.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Kallethekid skrev 7 minutter siden: Hvordan vet du at det er friskt? Utrolig stor forskjell hvis du måler 12,2 eller 12,7 etter lading. Har elektriker i familien, han lada og testa batteriet for meg, derfor jeg ikke har hatt det i båten Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Rolfbåtmann skrev for 4 timer siden: Har elektriker i familien, han lada og testa batteriet for meg, derfor jeg ikke har hatt det i båten OK. Da ville jeg prøvd strøm rett på starter som foreslått over. Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 23.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2022 Er det som er planen, men har ingen til å kjøre meg til båten før helga, orker ikke bære batteriet 1 mil akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.