Jump to content

Suzuki df9.9 elstart funker ikke

Rolfbåtmann

Recommended Posts

Hei, som tittelen sier så har jeg en Suzuki df9.9 som elstarten ikke funker på. Batteriet er full lada. Noen ganger ser jeg at tannhjulet smetter opp men lager bare en forferdelig lyd og ingenting spinner. Andre ganger skjer ingenting og jeg hører bare en lyd som minner om når man prøver og skru med en drill som er tom for strøm. Vet noen årsaken?

Hei, og velkommen til Forumet for båtfolk :smiley:

Ser det er din første tråd og at du har laget en god trådtittel. Da får du alltid hjelp :thumbsup:

Om den var min ville jeg tatt av dekselet og satt en startkabel direkte fra + på batteriet til + terminalen på innslaget. Pass på å ha fingrene borte fra roterende deler når du kobler, for da skal innslaget slå inn direkte. Gjør det ikke det, må du trolig demontere og smøre opp innslaget.

• 2 uker senere...
Rolfbåtmann skrev 5 minutter siden:

Hvis dette ikke funker hva tror dere kan være feilen?

Tenningslåsen

Skjøten på kabelstokken

Dårlig kontakt på polsko

Kortsluttet batteri

Utladet batteri

Du har glemt dødmann

Feil på dødmannbryter

Uoriginal dødmann

Kabelbrudd på batterikabler

Opptærete pinner i babelstokk

Feil justert "i-gir.bryter"

++++++

Mye lurere å finne feilen ved smart feilsøking enn å drive gjettelek. 

Kallethekid skrev for 8 timer siden:

Har du målt hvor mye spenning du har på batteriet? Hvis det ikke er helt nytt kan det være ødelagt selv om det fremstår som fullt ladet. Hvis jeg tolker beskrivelsen din riktig synes jeg det høres ut som et strømproblem.

Jeg målte vel 12 komma ett eller annet. Batteriet vet jeg er friskt. Mistenker selv dårlig kontakt et sted og at strømmen ikke kommer fram

Rolfbåtmann skrev 1 time siden:

Jeg målte vel 12 komma ett eller annet. Batteriet vet jeg er friskt. Mistenker selv dårlig kontakt et sted og at strømmen ikke kommer fram

Hvordan vet du at det er friskt? Utrolig stor forskjell hvis du måler 12,2 eller 12,7 etter lading.

Kallethekid skrev 7 minutter siden:

Hvordan vet du at det er friskt? Utrolig stor forskjell hvis du måler 12,2 eller 12,7 etter lading.

Har elektriker i familien, han lada og testa batteriet for meg, derfor jeg ikke har hatt det i båten

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...