Jump to content

Innspill til konstruksjon av luftinntak på Windy 8000

HiWard

Recommended Posts

Jeg har luftet(!) emnet tidligere i min prosjekttråd, men ønsker innspill fra flere vedrørende designet på konstruksjonen av luftinntak på min Windy 8000. Disse inntakene er plassert på sidene bak på begge sider og er dekket med noen smekre rister i rustfritt stål. Ser pent ut, men…

C0283AF1-67D2-4DC7-A0AA-1F9796045DC4.jpeg.136e152c8e68eca74465e88c7b75fdd8.jpeg
Bak dekslene sitter det tre rørstusser som peker rett opp med den konsekvens at regnvann kommer inn gjennom lufteslangene til motorrommet. Skrogsiden skrår for sikkerhets skyld litt i feil retning slik at vann renner inn. 

Er det noen som har noen gode ideer? Andre eiere av eldre Windy med samme problem? Min beste ide så langt er å få 3D-printet noen deksler til rørstussene som hindrer vann, men fortsatt slipper inn tilstrekkelig med luft. Det er forøvrig åpning fra motorrom frem til cockpit under dørken.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev 1 time siden:

Er det noen som har noen gode ideer?

Virker som om det  hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra.

Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann?

Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden?

x17 skrev for 1 time siden:

Hei,

I min båt er "kassen" med rørstusser montert med åpningene pekende oppover. Dette fungerer utmerket. Ser ut som vi har likt oppsett, men montert hver sin vei.

Den skjønte jeg ikke helt.. mener du at åpningen på kassen er montert med åpningem oppover? Hvilken vei peker åpningen på rørstussene?

19 fot skrev for 2 timer siden:

Virker som om det  hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra.

Her er et bilde fra innsiden, det er ingen mulighet for å montere lufteslangene annerledes, da må i så fall selve boksen redesignes og jeg hadde håpet å finne en mindre omfattende løsning.

D522E26B-4CCD-4297-86FC-B6C3F99885EC.jpeg.8c41553aa10670736191023cfd802f4f.jpeg

Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann?

Jeg har montert nye slanger etter at bildet ble tatt med fall slik at vannet samler seg i bilgen under motor, altså ingen direktekobling til motor. Her blir det lenset ut av en automatisk lensepumpe, men synes egentlig det burde gå an å holde tørt pluss at ved større nedbørsmengder over lengre tid blir det et uromoment for meg å vite at båten samler vann og er avhengig av en elektrisk lensepumpe. Problemet er ikke prekært, men synes dette burde la seg fikse slik at regnvann forblir på utsiden av skroget.

Godt poeng vedrørende "luftinntak" fra cockpit. Disse er tørre og støvfrie og kommer det vann opp dit er det vel egentlig på tide å blåse opp redningsvesten… Blir nok ikke spesielt trivelig i cockpit med kalesjen oppe om de kanalene skal brukes som eneste luftvei.

Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden?

Ikke så dumt dette. Kunne det vært en ide å legge en plate fra toppen av kassa og nedover slik at stussene står under "tak". Da vil det være en åpning i bunn på 4-5cm i hele kassens lengde. Så kommer rillene i tilleg da og bremser luftstrømmen ytterliggere da.

Redigert av HiWard (see edit history)

x17 skrev 7 minutter siden:

Kan du ikke snu de du har? Mener mine er skrudd...

Nei. Selv om det hadde vært mulig å snu stussene, hadde jeg aldri fått plass til slangene. 
F57EA030-8F20-4D37-A902-823A2810B661.jpeg.7ce9fe608a0f87086ab38a5ad17f91b1.jpeg

Kanskje ikke så tydelig ut bra bildet (det var det eneste jeg hadde tilgjengelig), men forlengelsen av dollbord gjør at slangene ikke får plass på oversiden av boksen og heller ikke bak fra innsiden. Muligens i for- og/eller bakkant med litt bannskap og knokeblod.

x17 skrev 7 minutter siden:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme båt og mine slanger peker oppover. Jeg har ikke forsøkt å demontere slanger, men mistenker at jeg må løsne boksen for å komme til. Hos meg er det plass til slangene på oversiden.

Det er jo meget interessant.

C69FA451-729D-48D4-A63C-D7145ED536D7.jpeg.b772849425ba9e133f236023d81dd93b.jpeg

Dette bildet viser boksen fra innsiden på styrbord side. For å komme til her måtte jeg skru ut den lille oppbevaringsboksen på innsiden. Boksen med stusser er limt og skrudd fast, men hadde begynt å lekke så jeg tok en grundig runde med Tec7 i fjor høst. Nå kommer vann kun inn via stussene.

Om denne kan snus andre veien så er det nesten ikke nødvendig med slanger i det hele tatt. Eller hva tror du?

x17 skrev 2 minutter siden:

Slangene er vel for å dirigere luften dit du vil ha den. I min båt går en slange fra hver side fram til hver sin side av drivstofftanken. Resten går til motorrommet. Jeg kan prøve å få tatt noen bilder i morgen.

Bilder hadde vært supert. Må innrømme at jeg ikke har helt kontroll på alle slangene som går forover i båten. Jeg har kun to vifter i båten, en til bilge blower og en til toalettet. Begge står på styrbord side, men har ikke noen forbindelse med denne boksen med stusser.

F2E8CED5-438F-45E8-A76D-7E204DBB7E50.jpeg.744174cff9da56ea2c931d97e73883c4.jpeg

På min `91 var også slangestussene vendt oppover. I tillegg var det drensplugg med slange ned i bunnen av båten. Selv i kraftig regn rant det aldri noe særlig vann ned i bunnen. Ventilasjonskassen var montert omtrent kant i kant med utsparingen i skroget.
Enkelte ment dengang at utsparingen var for liten i forhold til motorens luftbehov (diesel), men i og med at det er så mange åpninger (lufttilgang) ellers så jeg aldri behov for å utvide dem. Vet det ligger beskrivelse her på forumet om dette.

joern-eo skrev for 4 timer siden:

På min `91 var også slangestussene vendt oppover. I tillegg var det drensplugg med slange ned i bunnen av båten. Selv i kraftig regn rant det aldri noe særlig vann ned i bunnen. Ventilasjonskassen var montert omtrent kant i kant med utsparingen i skroget.
Enkelte ment dengang at utsparingen var for liten i forhold til motorens luftbehov (diesel), men i og med at det er så mange åpninger (lufttilgang) ellers så jeg aldri behov for å utvide dem. Vet det ligger beskrivelse her på forumet om dette.

Min er nå med bensinmotor fra 2008 (VP 5.7GXI-H). Jeg ser vann i lufteslangene etter en regnskur, så av en eller annen grunn kommer det ekstra mye regnvann inn i min båt. Drenspluggen på dekk har utløp akter på utsiden av båten.

Takk for bildene, det var oppklarende. Jeg synes dette seiler opp som kanskje den beste løsningen så langt. Jeg kan ikke komme på noen spesielt god grunn til å ha slanger i det hele tatt når stussene har åpningen vendt nedover. Kanskje dynamoen kunne hatt glede av en egen luftekanal, men min har ikke det i dag så det er ikke noe behov i min båt hvertfall.

Takk for bilder. Har båten din rørstusser med åpningen opp eller ned? Om det er rørstusser i det hele tatt da. Jeg har ikke disse loddrette åpningene i utsparingen som du har. Det er jo for så vidt også en mulig løsning som hindrer regnvann i å komme inn i båten, hvert fall når den ligger stille.

joern-eo skrev for 1 time siden:

Ristene på bildet styrer inn-/utlufting. Krompynten står utenpå.  Dette er originalt.  Stusser peker oppover.

Denne er solgt og lever nå på sørlandet...

P1020806.JPG

Så åpningene pekte oppover som på min båt? Hadde du problemer med at regnvann kom inn i motorrommet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...