HiWard Startet 8.August.2022 Link til dette innlegget Startet 8.August.2022 (redigert) Jeg har luftet(!) emnet tidligere i min prosjekttråd, men ønsker innspill fra flere vedrørende designet på konstruksjonen av luftinntak på min Windy 8000. Disse inntakene er plassert på sidene bak på begge sider og er dekket med noen smekre rister i rustfritt stål. Ser pent ut, men… Bak dekslene sitter det tre rørstusser som peker rett opp med den konsekvens at regnvann kommer inn gjennom lufteslangene til motorrommet. Skrogsiden skrår for sikkerhets skyld litt i feil retning slik at vann renner inn. Er det noen som har noen gode ideer? Andre eiere av eldre Windy med samme problem? Min beste ide så langt er å få 3D-printet noen deksler til rørstussene som hindrer vann, men fortsatt slipper inn tilstrekkelig med luft. Det er forøvrig åpning fra motorrom frem til cockpit under dørken. Redigert 8.August.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Hei, I min båt er "kassen" med rørstusser montert med åpningene pekende oppover. Dette fungerer utmerket. Ser ut som vi har likt oppsett, men montert hver sin vei. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 HiWard skrev 1 time siden: Er det noen som har noen gode ideer? Virker som om det hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra. Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann? Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 x17 skrev for 1 time siden: Hei, I min båt er "kassen" med rørstusser montert med åpningene pekende oppover. Dette fungerer utmerket. Ser ut som vi har likt oppsett, men montert hver sin vei. Den skjønte jeg ikke helt.. mener du at åpningen på kassen er montert med åpningem oppover? Hvilken vei peker åpningen på rørstussene? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Sett utenfra så peker de nedover. Innvendig i båten peker de oppover. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) 19 fot skrev for 2 timer siden: Virker som om det hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra. Her er et bilde fra innsiden, det er ingen mulighet for å montere lufteslangene annerledes, da må i så fall selve boksen redesignes og jeg hadde håpet å finne en mindre omfattende løsning. 19 fot skrev for 2 timer siden: Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann? Jeg har montert nye slanger etter at bildet ble tatt med fall slik at vannet samler seg i bilgen under motor, altså ingen direktekobling til motor. Her blir det lenset ut av en automatisk lensepumpe, men synes egentlig det burde gå an å holde tørt pluss at ved større nedbørsmengder over lengre tid blir det et uromoment for meg å vite at båten samler vann og er avhengig av en elektrisk lensepumpe. Problemet er ikke prekært, men synes dette burde la seg fikse slik at regnvann forblir på utsiden av skroget. Godt poeng vedrørende "luftinntak" fra cockpit. Disse er tørre og støvfrie og kommer det vann opp dit er det vel egentlig på tide å blåse opp redningsvesten… Blir nok ikke spesielt trivelig i cockpit med kalesjen oppe om de kanalene skal brukes som eneste luftvei. 19 fot skrev for 2 timer siden: Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden? Ikke så dumt dette. Kunne det vært en ide å legge en plate fra toppen av kassa og nedover slik at stussene står under "tak". Da vil det være en åpning i bunn på 4-5cm i hele kassens lengde. Så kommer rillene i tilleg da og bremser luftstrømmen ytterliggere da. Redigert 8.August.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 x17 skrev 4 minutter siden: Sett utenfra så peker de nedover. Innvendig i båten peker de oppover. Da forstår jeg, det er jo en langt mer fornuftig konstruksjon. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Kan du ikke snu de du har? Mener mine er skrudd... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Bare for å illustrere tanken min fra forrige innlegg: Eventuelt printe noen vinklede rørstusser som kan tres over og vendes slik at regnvann ikke kommer inn. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 x17 skrev 7 minutter siden: Kan du ikke snu de du har? Mener mine er skrudd... Nei. Selv om det hadde vært mulig å snu stussene, hadde jeg aldri fått plass til slangene. Kanskje ikke så tydelig ut bra bildet (det var det eneste jeg hadde tilgjengelig), men forlengelsen av dollbord gjør at slangene ikke får plass på oversiden av boksen og heller ikke bak fra innsiden. Muligens i for- og/eller bakkant med litt bannskap og knokeblod. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme båt og mine slanger peker oppover. Jeg har ikke forsøkt å demontere slanger, men mistenker at jeg må løsne boksen for å komme til. Hos meg er det plass til slangene på oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 x17 skrev 7 minutter siden: Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme båt og mine slanger peker oppover. Jeg har ikke forsøkt å demontere slanger, men mistenker at jeg må løsne boksen for å komme til. Hos meg er det plass til slangene på oversiden. Det er jo meget interessant. Dette bildet viser boksen fra innsiden på styrbord side. For å komme til her måtte jeg skru ut den lille oppbevaringsboksen på innsiden. Boksen med stusser er limt og skrudd fast, men hadde begynt å lekke så jeg tok en grundig runde med Tec7 i fjor høst. Nå kommer vann kun inn via stussene. Om denne kan snus andre veien så er det nesten ikke nødvendig med slanger i det hele tatt. Eller hva tror du? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Slangene er vel for å dirigere luften dit du vil ha den. I min båt går en slange fra hver side fram til hver sin side av drivstofftanken. Resten går til motorrommet. Jeg kan prøve å få tatt noen bilder i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 x17 skrev 2 minutter siden: Slangene er vel for å dirigere luften dit du vil ha den. I min båt går en slange fra hver side fram til hver sin side av drivstofftanken. Resten går til motorrommet. Jeg kan prøve å få tatt noen bilder i morgen. Bilder hadde vært supert. Må innrømme at jeg ikke har helt kontroll på alle slangene som går forover i båten. Jeg har kun to vifter i båten, en til bilge blower og en til toalettet. Begge står på styrbord side, men har ikke noen forbindelse med denne boksen med stusser. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Ser kjent ut det der ja? prøver å få knipset noen bilder i morgen ? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Gøy med flere Windy 8000 eiere på forumet! Jeg talte 3 Windy 8000 på vannet rundt Sandvika sist helg, så det er fortsatt en del som er i bruk. Min er en 1988-modell, sannsynligvis byggenr. 6 Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
joern-eo Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 På min `91 var også slangestussene vendt oppover. I tillegg var det drensplugg med slange ned i bunnen av båten. Selv i kraftig regn rant det aldri noe særlig vann ned i bunnen. Ventilasjonskassen var montert omtrent kant i kant med utsparingen i skroget. Enkelte ment dengang at utsparingen var for liten i forhold til motorens luftbehov (diesel), men i og med at det er så mange åpninger (lufttilgang) ellers så jeg aldri behov for å utvide dem. Vet det ligger beskrivelse her på forumet om dette. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 joern-eo skrev for 4 timer siden: På min `91 var også slangestussene vendt oppover. I tillegg var det drensplugg med slange ned i bunnen av båten. Selv i kraftig regn rant det aldri noe særlig vann ned i bunnen. Ventilasjonskassen var montert omtrent kant i kant med utsparingen i skroget. Enkelte ment dengang at utsparingen var for liten i forhold til motorens luftbehov (diesel), men i og med at det er så mange åpninger (lufttilgang) ellers så jeg aldri behov for å utvide dem. Vet det ligger beskrivelse her på forumet om dette. Min er nå med bensinmotor fra 2008 (VP 5.7GXI-H). Jeg ser vann i lufteslangene etter en regnskur, så av en eller annen grunn kommer det ekstra mye regnvann inn i min båt. Drenspluggen på dekk har utløp akter på utsiden av båten. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
x17 Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Hei! fikk tatt noen bilder, men det er trangt så det blir så som så. Jeg ser at jeg løy i tidligere innlegg og at jeg har tatt bort mesteparten av slangene så da er det gjort. Jeg har forøvrig montert diesel motor og merker ingen mangel på luft. Har heller ingen vanninntrengning i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Takk for bildene, det var oppklarende. Jeg synes dette seiler opp som kanskje den beste løsningen så langt. Jeg kan ikke komme på noen spesielt god grunn til å ha slanger i det hele tatt når stussene har åpningen vendt nedover. Kanskje dynamoen kunne hatt glede av en egen luftekanal, men min har ikke det i dag så det er ikke noe behov i min båt hvertfall. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
joern-eo Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Utsparingene i siden har forskjellig funksjon. Legger ved bilder som viser at dels suges luft inn, dels ut. Mulig det kun er på diesel....det vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Takk for bilder. Har båten din rørstusser med åpningen opp eller ned? Om det er rørstusser i det hele tatt da. Jeg har ikke disse loddrette åpningene i utsparingen som du har. Det er jo for så vidt også en mulig løsning som hindrer regnvann i å komme inn i båten, hvert fall når den ligger stille. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
joern-eo Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Ristene på bildet styrer inn-/utlufting. Krompynten står utenpå. Dette er originalt. Stusser peker oppover. Denne er solgt og lever nå på sørlandet... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 joern-eo skrev for 1 time siden: Ristene på bildet styrer inn-/utlufting. Krompynten står utenpå. Dette er originalt. Stusser peker oppover. Denne er solgt og lever nå på sørlandet... Så åpningene pekte oppover som på min båt? Hadde du problemer med at regnvann kom inn i motorrommet? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
mons Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Med bensinmotor vil slanger ned til kjølen kanskje medføre at bensindamp fra evt lekkasje underveis blir tynnet til ufarlig nivå veldig fort. Uten slanger mister du denne effekten med bensin i kjølen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.