Jump to content

Edit History

HiWard

HiWard

19 fot skrev for 2 timer siden:

Virker som om det  hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra.

Her er et bilde fra innsiden, det er ingen mulighet for å montere lufteslangene annerledes, da må i så fall selve boksen redesignes og jeg hadde håpet å finne en mindre omfattende løsning.

D522E26B-4CCD-4297-86FC-B6C3F99885EC.jpeg.8c41553aa10670736191023cfd802f4f.jpeg

19 fot skrev for 2 timer siden:

Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann?

Jeg har montert nye slanger etter at bildet ble tatt med fall slik at vannet samler seg i bilgen under motor, altså ingen direktekobling til motor. Her blir det lenset ut av en automatisk lensepumpe, men synes egentlig det burde gå an å holde tørt pluss at ved større nedbørsmengder over lengre tid blir det et uromoment for meg å vite at båten samler vann og er avhengig av en elektrisk lensepumpe. Problemet er ikke prekært, men synes dette burde la seg fikse slik at regnvann forblir på utsiden av skroget.

 

Godt poeng vedrørende "luftinntak" fra cockpit. Disse er tørre og støvfrie og kommer det vann opp dit er det vel egentlig på tide å blåse opp redningsvesten… Blir nok ikke spesielt trivelig i cockpit med kalesjen oppe om de kanalene skal brukes som eneste luftvei.

 

19 fot skrev for 2 timer siden:

Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden?

Ikke så dumt dette. Kunne det vært en ide å legge en plate fra toppen av kassa og nedover slik at stussene står under "tak". Da vil det være en åpning i bunn på 4-5cm i hele kassens lengde. Så kommer rillene i tilleg da og bremser luftstrømmen ytterliggere da.

HiWard

HiWard

19 fot skrev for 2 timer siden:

Virker som om det  hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra.

Her er et bilde fra innsiden, det er ingen mulighet for å montere lufteslangene annerledes, da må i så fall selve boksen redesignes og jeg hadde håpet å finne en mindre omfattende løsning.

0718EA8E-E145-422F-9ABF-DF2183444E6C.jpeg.7fc0e50cd793e08025a336d3bd7a77f9.jpeg

19 fot skrev for 2 timer siden:

Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann?

Jeg har montert nye slanger etter at bildet ble tatt med fall slik at vannet samler seg i bilgen under motor, altså ingen direktekobling til motor. Her blir det lenset ut av en automatisk lensepumpe, men synes egentlig det burde gå an å holde tørt pluss at ved større nedbørsmengder over lengre tid blir det et uromoment for meg å vite at båten samler vann og er avhengig av en elektrisk lensepumpe. Problemet er ikke prekært, men synes dette burde la seg fikse slik at regnvann forblir på utsiden av skroget.

 

Godt poeng vedrørende "luftinntak" fra cockpit. Disse er tørre og støvfrie og kommer det vann opp dit er det vel egentlig på tide å blåse opp redningsvesten… Blir nok ikke spesielt trivelig i cockpit med kalesjen oppe om de kanalene skal brukes som eneste luftvei.

 

19 fot skrev for 2 timer siden:

Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden?

Ikke så dumt dette. Kunne det vært en ide å legge en plate fra toppen av kassa og nedover slik at stussene står under "tak". Da vil det være en åpning i bunn på 4-5cm i hele kassens lengde. Så kommer rillene i tilleg da og bremser luftstrømmen ytterliggere da.

HiWard

HiWard

19 fot skrev for 1 time siden:

Virker som om det  hadde vært bedre om hele greia var opp ned så det ikke regner inn, men problemet da kan bli at det blir for trangt oppe under dekk og den må flyttes ned og nærmere bølgene, som heller ikke er bra.

Her er et bilde fra innsiden, det er ingen mulighet for å montere lufteslangene annerledes, da må i så fall selve boksen redesignes og jeg hadde håpet å finne en mindre omfattende løsning.
 

19 fot skrev for 1 time siden:

Hvor ender regnvannet? Om slangene går med jevnt fall mot motor så kan de jo komme inn i motor, men hvis løypa også inneholder en motbakke og drenering i bunn så vil vannet bare komme inn i motorrommet og kunne lenses ut uten å gjøre skade. Er luftinntakene koblet med slange til motor eller bare som en inngang til motorrom for å hindre undertrykk? Du nevner også luftveien via cockpit, hvor luftig er denne og vil den dra inn fukt ved mye gasspådrag en regnværsdag? eller vil det kunne bli for tett med kalesje hvis du kjører med denne oppe? Er luftinntaket i cockpit et reint og greit sted i forhold til å evt fylle filte med støv? Og hvordan er det i forhold til om du får båten fylt delvis med vann?

Jeg har montert nye slanger etter at bildet ble tatt med fall slik at vannet samler seg i bilgen under motor, altså ingen direktekobling til motor. Her blir det lenset ut av en automatisk lensepumpe, men synes egentlig det burde gå an å holde tørt pluss at ved større nedbørsmengder over lengre tid blir det et uromoment for meg å vite at båten samler vann og er avhengig av en elektrisk lensepumpe. Problemet er ikke prekært, men synes dette burde la seg fikse slik at regnvann forblir på utsiden av skroget.

 

Godt poeng vedrørende "luftinntak" fra cockpit. Disse er tørre og støvfrie og kommer det vann opp dit er det vel egentlig på tide å blåse opp redningsvesten… Blir nok ikke spesielt trivelig i cockpit med kalesjen oppe om de kanalene skal brukes som eneste luftvei.

 

19 fot skrev for 1 time siden:

Vanskelig å vite hvor mye det er ok å begrense luftstrømmen, men det jeg ser for meg som enkleste løsning er å sette på ei skrå plate fra ytterst på bunnen og litt innover og oppover nok til å dekke for regnvann, emn så det fortsatt er nok plass til lufta. Ikke la skråplata gå helt frem og tilbake det må hvertfall være åpning i den enden som ligger lavest, som vel sannsynligvis er bak. For får du inne ei bølge er det jo viktig at vannet kan renne ut før neste bølge. Minuset med skråkant er også at det kan lede vannet opp og inn i rørstussen. Så det blir jo hele tiden en balansegang mellom ulike prioriteringer. Hender det at det blir vått av sjøsprøyt der inntaket er når du kjører i bølger og vind fra feks siden?

Ikke så dumt dette. Kunne det vært en ide å legge en plate fra toppen av kassa og nedover slik at stussene står under "tak". Da vil det være en åpning i bunn på 4-5cm i hele kassens lengde. Så kommer rillene i tilleg da og bremser luftstrømmen ytterliggere da.



×
×
  • Create New...