Jump to content

Innspill til konstruksjon av luftinntak på Windy 8000

HiWard

Recommended Posts

mons skrev 59 minutter siden:

Med bensinmotor vil slanger ned til kjølen kanskje medføre at bensindamp fra evt lekkasje underveis blir tynnet til ufarlig nivå veldig fort.

Uten slanger mister du denne effekten med bensin i kjølen.

Mulig det, men det er vel motoren som suger luft inn i motorrommet, så spørsmålet blir om den suger luft fra slanger med utløp i bunn eller fra slanger med utløp lenger opp når inntaket sitter på toppen av motor.

Jeg har selvsagt vifte for trekke ut bensindamp fra bunn av båten. Denne har utløp akter under badeplattformen.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Boksene mine var ferdige med metallristene montert. Hvis du ser nøye på bildene står ikke alle ristene samme vei.  Det medfører at luft trekkes ut på den ene siden og presses inn på den andre siden under kjøring. Dette skaper sirkulasjon. Sikkert flere ulike løsninger fra Windy her avh av diesel/bensin, byggeår etc. Ikke noe problem med vann i motorrom.

joern-eo skrev 1 time siden:

Boksene mine var ferdige med metallristene montert. Hvis du ser nøye på bildene står ikke alle ristene samme vei.  Det medfører at luft trekkes ut på den ene siden og presses inn på den andre siden under kjøring. Dette skaper sirkulasjon. Sikkert flere ulike løsninger fra Windy her avh av diesel/bensin, byggeår etc. Ikke noe problem med vann i motorrom.

Jeg la faktisk merke til det. Så det er bokser med slangestusser på innsiden av disse metallristene? Er de montert med åpning på stussen pekende opp?

Hei,

http://old.attwoodmarine.com/store/category/ventilation/vents

Her finner du ventiler i 304 stål i ullike størrelser og de har også den viktige boksen til å sette bak ventilen i skrogsiden slik at ikke vann kommer inn.

Det er viktig å skjønne at det skal mye luft til for å fylle en bigblock på WOT. Og man tenkte at motoren henter den luften den trenger - det er selvsagt ikke helt feil, men all motstand/undertrykk i motorrommet gir redusert effekt fra motoren som kunne vært fyllt med luft/bensinblanding...

Jeg har brukt disse med ventilene med box bak. Satte boxen bak med hullene opp (slik sertifisering sier man skal gjøre her i CE verden)

alfaalfa skrev 10 minutter siden:

Jeg har brukt disse med ventilene med box bak. Satte boxen bak med hullene opp (slik sertifisering sier man skal gjøre her i CE verden)

Takk for link! Jeg gnåler støtt og stadig om retningen på disse hullene, men det er bare for å være helt sikker. Du sier altså at hullene i boksen har åpningen i bunn av boksen (det laveste punktet) slik som jeg har på min i dag? 

Redigert av HiWard (see edit history)

Hei, både ventilen og boksen på innsiden kan monteres akkurat som du vil. Du kan montere ventilen med åpningen bakover så de suger luft ut, som jeg ville kalle baklengs,  og boksen på baksiden er laget for å hindre at vann skal pøse inn fra regn og vannsprut - så den bør monteres med hullene opp. Ellers får du salt og ferskt vann inn i  innsugsluften til motor. Men du kan montere ventil og boks med huller på langs eller på tvers.

Og for å unngå effekttap er det IKKE vanlig å ha slanger på disse hullene. Ikke nå lenger. Man har slkønt mer om motstand i innsugsluft og effekt på motor...også på kvadrat/areal på slike ventilert for motor har økt betraktelig når man klarte å regne ut hvor mye luft en motor faktisk trenger, og hvor stor åpning inn til motorrommet du bør ha for å unngå  (for stor) motstand/redusert effekt.

Flere motorprodusenter og Vetus har beregningmodeller på nettet for arealet du bør ha på ventiler inn til motorrommet. Du vil bli overrasket!

På samme måte som man ikke lenger har slike ventiler med åpningen fremover på ene siden av båten og bakover på den andre for å lage gjennomstrømming i motorrommet - bare tull. Og noen hadde slanger både hit og dit. igjen bare tull.

Men avtrekksviften og slange i motorrom på bensinmotor- det er noe annet

Takk, dett var oppklarende. Jeg har jo disse dekslene av rustfritt stål på begge sider som begrenser luftstrømmen inn i motorrommet ganske betraktelig vil jeg tro. Skal se på disse beregningsmodellene du nevner. Jo færre slanger i motorrommet, dess bedre. Kommer garantert til å velge en løsning som gjør at jeg kan kvitte meg med disse.

Tror som alfaalfa sier at slangene ikke er så viktige ( så fremt det ikke gjelder en spesiell utlufting man bør ha). Tilgangen på luft er viktigere enn mange tror. Nå er Windy 8000 en ganske åpen båt (tilgang på luft via div rom) så det er nok tilstrekkelig. Har selv måtte åpnet store hull for lufttilgang på min Rinker med dobbel diesel for å få tilgang på anbefalt luftmengde.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...