Jump to content

Har brukt bunnstoff på møbler. Trygt å male over?

ALOSV

Recommended Posts

Hei. Jeg lager for tiden møbler, benker, bord, luker etc fra diverse tre jeg finner og behandler dette. Har hatt noe svartmaling liggende som jeg tenkte å bruke opp, viser seg at dette er bunnstoff/Gelcoat. Jeg blir fortalt av mine naboer at dette er giftig og at jeg ikke vil klare å feste maling på det. Uansett at alt jeg har behandlet til nå må kastes. Kan noen kaste lys på situasjonen?

Kan du ta bilde av malingspannet, eller oppgi merket og type?

Det er forskjell på bunnstoff. Selvpolerende er laget for å slippe, mens racing er hardt.

Gelcoat er noe annet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hardt bunnstoff som inneholder TecCel for en glatt overflate som reduserer friksjonen. Egnet for motorbåter, seilbåter, og hurtig gående båter. For bruk under vannlinjen på alle underlag unntatt aluminium.

Inneholder TecCel-teknologi som sikrer redusert friksjon og økt hastighet. Et bunnstoff til båter av glassfiber, tre, kryssfiner og stål. Må ikke benyttes på underlag av aluminium eller andre legeringer av lettmetall på grunn av korrosjonsfare ved direkte kontakt. Egnet for motorbåter og seilbåter.

- Type: Hardt bunnstoff med Teccel for mindre friksjon.

- Underlag: Glassfiber, tre, jern, stål og betong.

- Bruksområde: Bunnstoff til regatta- og hurtiggående båter. Samt landstedsbåter og andre båter som har mye slitasje mot bunnen av båten.

- Egenskaper: Hardt bunnstoff som kan slipes glatt. HardRacing Teccel gir mindre friksjon enn forrige generasjon HardRacing.

I databladets avsnitt 11 står det at produktet er mistenkt å være kreftfremkallende.

Det står ingen ting om dette gjelder både i flytende og fast (etter tørking) form, eller bare en av delene.

Jeg ville ikke brukt dette på møbler som kommer i berøring med matvarer, som f.eks. bord, og gitt møbelet til barn og barnebarn.

Bunnstoff er jo giftig. Spørsmålet er hvor gammel dette stoffet er. Jo eldre jo mer giftig. 

Hvis du sliper det ned så husk å bruke støvmaske. Dette er ikke noe du ønsker å puste inn pussestøv av. Best å stå ute og pusse det ned der.

Vil tro at annen maling kan feste seg greit på hard bunnstoff. 

Hva slags møbler er det? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Giftstoffer er nå en ting. Bunnstoff er laget for å slippe av litt og litt etter som vannet stryker over overflaten. Det er også laget slik at det skal være glatt som rakkern og at ingenting skal feste seg i det.

Mitt råd (har jobbet i bransjen i en del r.....) Slip det ned og gjør skikkelig jobb med dertil egnet maling. Bruk vernemaske og klær du bare kan kaste etterpå.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det går nok fint å pusse godt ned og male over. Men husk at enkelte bunnstoff lett trenger igjennom annen maling så det blir skjolder med fargen av bunnstoffet. Dette skjede på et nybygg jeg var på, der malingspumpen på verftet var dårlig rengjort før de malte overbygget hvitt. Dette var en kjemikalietanker på 18000 DWT. Var førstereis der. Det ble malt over utallige ganger og bunnstoffet trengte igjennom hvitmalingen hver gang. Først når vi forseglet området med Latex maling forble overbygget hvitt.

Jeg hadde nok malt over med en annen maling. Spesielt på døren ute som blir utsatt for regn og vær.

Hadde også slipt av en del, men da viktig at du verner åndedrettet ditt mot å puste inn støvet.

Kanskje brukt sperregrunn. Hadde nok hørt med Hempel eller Jotun om råd.

ALOSV skrev for 10 timer siden:

Er hovedsakelig benker og luker i cockpit og dørene inn til båten (kun utsiden) som er malt. I

Hvis du er fornøyd med utseendet hadde jeg bare latt det være. Jeg ser ikke hvordan evt stoffer i malingen skulle skade deg. Ytterveggsmaling er vel tilsatt mosedreper og annet, ferdig herdet ser jeg ikke problemet.

Den virksomme biociden er slik jeg forstår kobberthiocynanat, dvs. etter at alle løsningsmidler er fordampet er det dette stoffet som er er det giftige som hindrer groe. Det klassifiseres som ekstremt giftig for vannlevende organismer,  potensielt irriterende ved hudkontakt for mennesker og giftig hvis man får det i seg gjennom munn eller nese.  Om du bare maler over vil jo det innkapsle biociden, men den vil fortsatt være der og kan være en potensiell helserisiko senere, f.eks. om malingen flekker av eller et av barnebarna som gnager på benken. Du må bestemme selv hva du har samvittighet til, men etter min mening er det bedre å være på den sikre siden fremfor en quick-fix som kanskje er en skjult problem som oppstår senere.   Les mer her

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...