Jump to content

Demontere powertrim på Mercury 30 HK EFI 4-takt

Dolfin

Recommended Posts

Det viste seg at årsaken til dårlig funksjon på power trim var fordi stempelstanga på tilten rett og slett hadde brukket tvert av like oppunder der den er festet i motor. 

Mistenker det faktum at dette festet virker å være temmelig rustent og sitter dønn fast var noe av årsaken til at stanga til slutt brakk.

Nå må jeg få fiksa ny stempelstang og ordne tilt-enheten, men samtidig er det også behov for å få demontert den delen av tilt-stanga som fortsatt sitter fast på motor.

Nå trenger jeg noen gode råd. Hvordan får jeg denne bolten løs? På den ene siden ser jeg bare tuppen av bolten og på den ene siden er det bare et rundt hode med fint lite å skru på eller å gripe fatt i. Har hamret og slått og brukt varme og rustløser i dagevis, men det sitter like jævlig.

Er det noen som kan fortelle meg hvordan denne saken skal demonteres?b1.jpg.f2a98b638152aa2f687dda80c07bc162.jpgb2.jpg.842d1cec15fa778b68648222ef7e23ee.jpg

Dolfin skrev for 21 timer siden:

Mistenker det faktum at dette festet virker å være temmelig rustent og sitter dønn fast var noe av årsaken til at stanga til slutt brakk.

Mest sannsynlig ja. Antar at hvis du setter en rørtang på hylsa som sitter igjen, så klarer du ikke dreie den? Det ville uansett hjelpe masse om du klarer å få den til å gå rundt først slik at ikke den også holder bolten fast. https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/30hp/30hp-efi-0r106999-up/clamp-brackets-power-trim-and-gas-assist

Her finner du del 31, og hvis du trykker på den i lista får du opp et bilde av den. Bolt ser helt normal ut og kan bare komme ut en vei*** Ser også at del nr 36 er en plastforing, det samme er 35. De kan ha smeltet litt når du brukte varme, og gjøre at det sitter ennå mer fast. Løsningen er å bruke ennå mer varme, så mye at malingen koker vekk og plasten brenner opp. Hvis det ikke løsner da, er jeg redd du enten må bore den ut, eller demontere så mye at du kanskje klarer å få på plass en form for presse/avtrekker

*** det slo meg akkurat at hvis du sliper hodet vekk på bolten, så kan den komme ut andre veien også. Det kan være et alternativ hvis varme ikke hjelper.

Redigert av PolarLi (see edit history)

Jeg vil tro at den knekte stempelstanga fungerer som settskrue her. Så om du får ut den stubben som sitter igjen så ordner det seg. Og da trenger du egentlig ikke få ut denne splinten heller, bare skru inn ny sylinder....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 47 minutter siden:

Jeg vil tro at den knekte stempelstanga fungerer som settskrue her. Så om du får ut den stubben som sitter igjen så ordner det seg. Og da trenger du egentlig ikke få ut denne splinten heller, bare skru inn ny sylinder....

Den biten av den knekte stempelstanga som satt igjen har jeg klarte å fjerne. Var en liten cm som stakk ut, og da klarte jeg å få skrudd den ut vha. en kraftig tang.

Jeg tror uansett den delen som nå sitter igjen (den biten med hull i som sitter øverst på tilten) må fjernes. Det er nemlig rusta dønn fast og er bortimot umulig å dreie rundt den bolten som jeg nå forsøker å få ut. Her tror jeg det normalt skal være ganske god bevegelse, da dette "røret" jo trenger å kunne bevege rundt fest-bolten ved hev og senk av motor.

Dolfin skrev On 10.8.2022 at 13.12:

Skulle gjerne visst hvilken tegning du henviser til @ballistic. Jeg får opp denne.
MercuryTilt.png.2a379323fe282819c267065f0e218574.png Del nr 31 ser ut til å være en pakning som har fint lite å gjøre med festing av bolten som går gjennom del 2.

Ble feil tegning her ser jeg . Den som PolarLi la ut var den jeg mente å legge ut. Har du prøvd med Jamaica olje, evt blanding av aceton/bremsevæske for å forsøke å få rusten til å løsne. Antar denne bolten må bankes ut med rå makt. Har du tilgang på induksjonsvarmer eller vibrohammer?  Husker jeg slet noen timer med å få løs et styremøte en gang for noen år siden. Da var det kun rå makt som hjalp

Dolfin skrev for 6 timer siden:

Jeg tror uansett den delen som nå sitter igjen (den biten med hull i som sitter øverst på tilten) må fjernes. Det er nemlig rusta dønn fast og er bortimot umulig å dreie rundt den bolten som jeg nå forsøker å få ut.

Da vet du også hvorfor den knakk;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
ballistic skrev for 15 timer siden:

Antar denne bolten må bankes ut med rå makt. Har du tilgang på induksjonsvarmer eller vibrohammer?  Husker jeg slet noen timer med å få løs et styremøte en gang for noen år siden. Da var det kun rå makt som hjalp

Jepp, det bare spørs om ikke det er rå makt som må til her. Jeg har forsøkt med varmepistol og slegge, men så langt har jeg ikke fått bolten til å flytte seg en eneste millimeter. Det er vel gjerne den første millimeteren som er vanskeligst.
Har dessverre ikke tilgang til induksjonsvarmer eller vibrohammer.

Som jeg sa, bolten står i plastforinger både i senter og på begge sider. Du må til med en kraftig gassbrenner og varme opp så mye at plasten smelter helt. Med litt flaks så kan det godt hende du bare kan dytte bolten ut med et skrujern da hullet i allefall er 2-3 mm større en bolten.

• 1 måned senere...

Først av alt. Tusen takk til @ballistic og @PolarLi. Gode tips om at her var det varme og rå makt som måtte til, gjorde at den aktuelle bolten til slutt ga slipp, men arbeidet krevde 4 armer og real håndtering av en slegge så på egenhånd var det ganske nytteløst.
Etter en del venting har jeg nå mottatt en pakke med deler fra Ravns Garage, og alt burde være klart for å få orden på tilten igjen. 
Om man tar en titt på tegningen jeg delte 10.august i denne tråden, så ser det ut til at del nr 6 er selve sylinderen som tilt-stanga beveger seg opp og ned i. Sånn jeg forstår det, så må denne av for å få byttet selve selve stanga. Den stanga som sitter der er jo knekt, men nå sitter jeg her med en ny og blank en samt en del o-ringer og pakninger.
Nok en gang er problemet demontering. Denne sylinderen har sekskant øverst og jeg har benyttet en stor skiftenøkkel på denne. Har lagt all min kraft på skiftenøkkelen, men ikke snakk om. Sylinderen flytter seg ikke en millimeter.

Nye gode råd mottas med takk!

ballistic skrev for 13 timer siden:

kan ta noen bilder og laste opp eller sende på im om du er interessert.

Ja takk, @ballistic. Jeg er så absolutt interessert. Er det trygt å gå løs på den saken her med varme også? Litt usikker med tanke på at det er olje på insiden. Det er vel ikke noen fare for at gjengene på denne sylinderen er motsatt vei og at alt jeg gjør er å forsøke å dra den til litt hardere?

Virker jo ikke å være fornuftig det siste der, men man kan jo ikke stole helt på folk som mener yards, inches, miles, pounds og stones er fornuftige måleenheter.

• 11 måneder senere...
nordan family 27 skrev On 10.8.2022 at 22.00:

Men har du Powertrim, da? Min 30 EFI hadde bare elektrisk tilt, ikke powertrim. 

Låner denne gamle tråden litt :) 

har kjøpt en Mercury F30ELPT 2014.

tilt sylinderen ser ut som trådstarter sin , (men ikke defekt:) )

I følge bok og deletegning heter det power trim/tilt ,  delenummer 851873t03 .

Men den oppfører seg som kun tilt , dvs samme hastigheten helt ned til tiltpinnen. Ikke noe jeg tør å betjene i fart. 

noen som har en Mercury 25-30 som kjenner til disse tilt sylinder som oppgis å være trim ? 

(min tilsvarende 20 oppgis å være kun tilt )

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...