Newton M Startet 10.August.2022 Link til dette innlegget Startet 10.August.2022 Jeg kjøpte en ny Parsun F20ABWS-EFI 20HK 4-takts EFI-motor for 3 uker siden. Jeg har kjørt den ca 3 timer. Farten øker ikke mer enn 12 knop. båt, batteri , drivstofftank 25 liter og meg veier til sammen 305 kg. Hva kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 (redigert) Hvilken type båt er det? Ikke alle båter kan plane, ut fra skrogformen sin. Ellers kan det være at motoren er tiltet ugunstig, kan være mye fart å tjene på riktig tilting. En gammel «regel» sier tilt ut til båten begynner galoppere, og så et hakk inn. Motoren er jo helt ny, kan det være en form for turtallsbegrensning i forbindelse med innkjøring av motoren? Sjekk bruksanvisningen, eventuelt ta kontakt med forhandler. Redigert 10.August.2022 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Newton M Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Takk for svaret, Båten er en gammel RANA tur fra 1976. Jeg tor, som du sier " turtallsbegrensning i forbindelse med innkjøring av motoren" .. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Er det en slik båt som dette? http://begagnad-pris.se/asp/boats/show.asp?id=16119&mid=24829 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Hakkannen skrev 18 minutter siden: Ikke alle båter kan plane, ut fra skrogformen sin. Her er det nok dette som er fasit, litt rund i skroglinjene og med kjøl Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Korsfjord Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Og maks 10 hk ut fra linken jeg la ut. Da er den uansett ikke bygget for fart, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Newton M Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Ja, samme type båt . Jeg hadde en yamaha 9,9/ 15 , fikk jeg 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 som Hakkanen nevnte , hvordan har du satt tiltepinnen? Denne motoren + batteri bak gir nok endel mer vekt i hekken enn med den gamle motoren. Ville prøvd å trimma i innerste hakk + flytte batteri og tank framover i båten for å se om det hjelper å få baugen ned Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Newton M Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Takk Ivar, Takk Jeg skal prøve å gjøre det som du skriver her , takk Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.August.2022 Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Til konfirmasjonen fikk jeg en Rana 16 med lignende skrog som Ranaen du har (godkjent til inntil 20hk), med splitter ny 9,9 Yamaha totakt bakpå. Båten gikk treigt i alle tilteposisjonene, men bedre hvis jeg satt meg i baugen og styrte med «tømmer». Ikke helt HMS gjerne, men rigget til en form for trinsebasert styring, egentlig kun for å få noe bedre fart og for å få baugen ned litt. Motoren var en 9,9D, altså egentlig en 15-hester med turtallssperre, så da jeg ble 16 fikk jeg lov til å skifte ut den delen som gjorde motoren til 15hk. Ved å eksperimentere med tiltingen på nytt og sørge for gunstig plassering av kjødet (meg selv) oppnådde faktisk denne båten en form for «semiplaning». Skal ikke si den rev seg heeelt løs fra baugbølga (på grunn av kjølen), men det var sannelig ikke langt fra. Hadde ikke GPS på den tiden, men husker godt at tiden fra havna bort til yndlingsøya krympet fra om lag halvtimen til rett under 20 minutter, så noe bedre gikk det jo. Selv med slike skrog går det an å forbedre farten noe, men skrogene er helt klart ikke beregnet for mye fart, så ikke forvent for mye. Er det fart du ønsker har du rett og slett feil båt? Sitér dette innlegget Link to post
Newton M Svart 10.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2022 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.