Popeye70
Som et sideprosjekt som går parallelt med oppussingen så holder jeg på å klargjøre en fornuftig bærbar PC for bruk ombord i Bergtatt. Den kommer til å kjøre Windows 10 Pro og OpenCPN. Jeg legger ved en USB GPS-puck, så er alt man trenger for å navigere på plass, om enn uten integrasjon mot resten av båtens elektronikk.
Spørsmålet mitt her er om noen har erfaring med å integrere en PC med OpenCPN mot vanlig båtelektronikk? Da tenker jeg på NMEA0183 og/eller NMEA2000, alternativt proprietære løsninger fra mer eller mindre sære leverandører. Jeg hadde ikke tenkt å gå så langt selv nå, men om det er noen som vet hva som må til av deler og programvare så hadde det vært fint om de ville dele dette så Pequod eventuelt kan se på dette selv ved en passende anledning.
Mer spesifikt så er det «en litt eldre Humminbird om bord med kart fra Navionics» som står ombord i Bergtatt, i følge Pequod selv. Om noen har erfaring med enten det spesifikke utstyret eller mer generell båtelektronikk og integrasjon mot PC så er en liten veiledning er flott bidrag!