Jump to content

Edit History

Pequod

Pequod

Komodo skrev 41 minutter siden:

Ja, startbatteriet er jo helt dødt. Skjønner egentlig ikke hvordan @Chilli Solbris fikk start da han kjørte båten inn til Nøkledypet? Jeg har et startbatteri jeg kan donere. Det er ikke nytt, og har litt redusert hvilespenning, men det leverer godt bra med strøm, og fungerer helt greit. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og det er gratis. Tror det er på 110Ah. 

 

Du skriver et forbruksbatteri til, men har du sjekket om det er noe futt i det gamle? Mistenker at det kan være ganske sulfatert etter å ha ligget litt lenge på lav spenning. Kanskje noen har et pent brukt forbruksbatteri de kan donere også? Det står nok en god del brukbare batterier rundt om i garasjene som ikke blir brukt. 

Jeg stusser litt over dette med at startbatteriet er dødt. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk båten. Heller ikke på Sverigeturen har jeg hatt problemer med å starte. Så dette overrasker meg!

 

Når det gjelder forbruksbatteriet om bord, så ble det kjøpt inn i Farsund i fjor, så det er knappe 14 måneder gammelt og burde være i god stand. Alle de tre forbruksbatteriene pluss en lader jeg fikk låne av @Chilli Solbris i mai i fjor, ble av en eller annen grunn ødelagt på starten av båtferien og førte til at jeg måtte kjøpe både ny lader og nytt forbruksbatteri i Farsund i juni i fjor.  Startbatteriet var helt OK.

 

Der og da hadde jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe tre nye forbruksbatterier, så det ble med det ene. Da jeg senere fikk råd til det, så viste det seg at samtlige Biltema-forretninger fra Farsund til Molde var utsolgt for dette batteriet - inkludert samtlige tre i Bergen! Jeg har fått forståelsen av at det ikke er lurt å blande forskjellige batterier, så derfor var det samme type som ble kjøpt inn mens jeg lå i Farsund som jeg lette etter.

 

Under feilsøkingen reagerte mine medhjelpere i Farsund på at kabelen fra laderen til forbruksbanken var underdimensjonert og varm, så det endte med at den nye laderen ble koblet rett til den ene forbruksbatteriet, mens startbatteriet tok lading fra motoren når jeg var underveis. I vinter hadde jeg en ekstra lader koblet rett på startbatteriet for å vedlikeholdslade det med jevne mellomrom. Startbatteriet har fungert prikkfritt og motoren har alltid startet på første forsøk.

 

Hovedstrømbryteren om bord består jo av tre brytere, to røde og en gul. De røde er til startbatteri og forbruksbatteri, mens den gule fikk jeg streng beskjed om da jeg kjøpte båten, bare skulle slås på hvis startbatteriet var dødt og jeg trengte strøm fra forbruksbanken for å få startet motoren. Da skulle jeg slå det av igjen etter at motoren startet, hvis ikke kunne forbruksbatteriene bli ødelagt.

 

Hvis den gule bryteren har blitt slått på mens båten har blitt fraktet fra Strömstad og mens den har ligget i Fredrikstad, kan kanskje det være årsaken til at startbatteriet også er dødt? jeg oppdaget i fjor, etter grunnstøtingen og ikke før båten skulle sjøsettes igjen på Kambo, at den gule bryteren stod på. Jeg har aldri slått den på noensinne, så det vet jeg ikke når skjedde, men jeg slo den av umiddelbart. Så noen dager senere, mens jeg lå i Mandal, begynte ting å fuske.

 

Jeg vet ingenting om strøm i båt, i alle fall svært lite, selv om jeg har en bok i hylla som handler om teamet, så jeg vet ikke om dette kan være en årsak?

Pequod

Pequod

Komodo skrev 22 minutter siden:

Ja, startbatteriet er jo helt dødt. Skjønner egentlig ikke hvordan @Chilli Solbris fikk start da han kjørte båten inn til Nøkledypet? Jeg har et startbatteri jeg kan donere. Det er ikke nytt, og har litt redusert hvilespenning, men det leverer godt bra med strøm, og fungerer helt greit. Det er i alle fall bedre enn ingenting, og det er gratis. Tror det er på 110Ah. 

 

Du skriver et forbruksbatteri til, men har du sjekket om det er noe futt i det gamle? Mistenker at det kan være ganske sulfatert etter å ha ligget litt lenge på lav spenning. Kanskje noen har et pent brukt forbruksbatteri de kan donere også? Det står nok en god del brukbare batterier rundt om i garasjene som ikke blir brukt. 

Jeg stusser litt over dette med at startbatteriet er dødt. Det har fungert prikkfritt siden jeg fikk båten. Heller ikke på Sverigeturen har jeg hatt problemer med å starte. Så dette overrasker meg!

 

Når det gjelder forbruksbatteriet om bord, så ble det kjøpt inn i Farsund i fjor, så det er knappe 14 måneder gammelt og burde være i god stand. Alle de tre forbruksbatteriene pluss en lader jeg fikk låne av @Chilli Solbris i mai i fjor, ble av en eller annen grunn ødelagt på starten av båtferien og førte til at jeg måtte kjøpe både ny lader og nytt forbruksbatteri i Farsund i juni i fjor.  Startbatteriet var helt OK.

 

Der og da hadde jeg rett og slett ikke råd til å kjøpe tre nye forbruksbatterier, så det ble med det ene. Da jeg senere fikk råd til det, så viste det seg at samtlige Biltema-forretninger fra Farsund til Molde var utsolgt for dette batteriet - inkludert samtlige tre i Bergen! 

 

Under feilsøkingen reagerte mine medhjelpere i Farsund på at kabelen fra laderen til forbruksbanken var underdimensjonert og varm, så det endte med at den nye laderen ble koblet rett til den ene forbruksbatteriet, mens startbatteriet tok lading fra motoren når jeg var underveis. I vinter hadde jeg en ekstra lader koblet rett på startbatteriet for å vedlikeholdslade det med jevne mellomrom. Startbatteriet har fungert prikkfritt og motoren har alltid startet på første forsøk.

 

Hovedstrømbryteren om bord består jo av tre brytere, to røde og en gul. De røde er til startbatteri og forbruksbatteri, mens den gule fikk jeg streng beskjed om da jeg kjøpte båten, bare skulle slås på hvis startbatteriet var dødt og jeg trengte strøm fra forbruksbanken for å få startet motoren. Da skulle jeg slå det av igjen etter at motoren startet, hvis ikke kunne forbruksbatteriene bli ødelagt.

 

Hvis den gule bryteren har blitt slått på mens båten har blitt fraktet fra Strömstad og mens den har ligget i Fredrikstad, kan kanskje det være årsaken til at startbatteriet også er dødt? jeg oppdaget i fjor, etter grunnstøtingen og ikke før båten skulle sjøsettes igjen på Kambo, at den gule bryteren stod på. Jeg har aldri slått den på noensinne, så det vet jeg ikke når skjedde, men jeg slo den av umiddelbart. Så noen dager senere, mens jeg lå i Mandal, begynte ting å fuske.

 

Jeg vet ingenting om strøm i båt, i alle fall svært lite, selv om jeg har en bok i hylla som handler om teamet, så jeg vet ikke om dette kan være en årsak?



×
×
  • Create New...