Pequod
Fenris skrev 35 minutter siden:Sendte bilder til Progressingeniørfirma og fikk følgende svar:
Sitat:
Kan du måle temperatur på akselknuten? Hvis ikke kjør litt og etter 20min skal du fremdeles kunne holde hånden på knutene. Hvis ikke er lageret slitent og går varmt slik at fettet blir tynt og kastes ut.
Hvis det er ok kan det være at belgen er gammel og derfor slipper ut fett. Vet du hvor gammel den er? Det er i så fall et kitt som kan byttes.
Med andre ord 2 mulige feil. Slitt og antagelig dyrt å fikse. Gammelt og kun belg som må byttes. Uansett må det vel ut som @komodo skriver. Hvis det gjøres og det er et Aquadrive, kan jeg godt sjekke pris hvis alder og betegnelse kan skaffes ( kvittering ) så jeg i en post.
Jeg er ikke 100% sikker (dokumentbunken i båten har kanskje @Chilli Solbris kontroll på?), men motoren ble satt inn av Engelsviken Slipp i 2008 eller 2009. Det ville vel kanskje være naturlig å anta at Aquadriven ble satt inn samtidig?
Da jeg overtok båten i 2019 hadde motoren gått 635 timer. Displayet som viser telleverket for motortimer har sluttet å virke, men jeg vil vel anta at jeg har passert 2.000 motortimer med god margin de årene jeg har hatt båten... Om det er nok til å slite ut lageret har jeg ingen formening om.