Pequod
nordgutt skrev 18 minutter siden:Tiden flyr... Her kommer en oppdatering fra våre oppdagelser søndag. Første post dedikerers lanterner. Det er to lanternebrytere, en for ankerlanterne og en bryter for navigasjonslanterner. Foruten sidelanterner har båten to lanterner i masten på taket; En 360-grader rundtlysende i toppen samt en 225? grader litt nede på masten. I tillegg har den også en akterlanterne på hekken. Kan vi først bli enige om hva som skal lyse, når? Jeg hadde forventet at ved å slå på bryter for ankerlanterne så skulle kun den rundtlysende lanternen i toppen av masten lyse? Ved å slå på navigasjonslanternene skulle alle resterende lyse? Om vi så slår av bryter for anker så skal rundtlysende slukke selv om navigasjonslanternene er slått på? Strengt tatt er det "luksus" med 2 lanterner i masten pluss akterlanterne? En rundtlysende topplanterne hadde vært nok å denne båten? Det har vel noe med krav til lysstyrke å gjøre også? Men uansett, det enkleste er vel å få det som er der til å virke.
Tror ingen lanterner virket ved første test. Rundtlysende ankerlanterne hadde en åpenbar forklaring på manglende lys - manglende pære. Men det er muligens mer en pære som mangler, da jeg heller ikke klarte å måle noe spenning der oppe. Ved visuell feilsøk ser koblingene noe forvirrende ut. Ved gjennomføringen i taket under masten kommer det 2 ledere pluss jord. Begge ledere en klemt sammen i en kabelsko, ergo kan det ikke være skille mellom funksjonalitet på de 2 lanternene i masten. Enten må begge lyse, ellers er begge slukket. Videre ser det sannelig ut som begge pluss-ledere (sort/grå) ender opp i toppen av masten. I så fall vil det neppe lyse om det setts inn en pære der. For det andre fant vi et brudd pga. korrosjon i en Molex?-kontakt bak sikringspanelet. Prøvde å skrape av korrosjonen uten at det hjalp. Måtte til med et kraftig hack i form av å stappe ned noen kopper-kordeller - da kom den! Tapet sammen og la det tilbake, men dette må fikses bedre. Litt usikker på hva status ble til slutt, men vi hadde i alle fall lys i sidelanternene og den "nederste" topplanternen. Tror sannelig det var slik at de lyste når vi slo på ankerlanterne bryter, men what ever... Her bør det tunes litt - om vi blir enige om hvordan det skal fungere.
Her ble jeg litt overrasket. Alle navigasjonslanterner, altså babord, styrbord, akter og midtre, har fungert hele tiden mens jeg har hatt båten. Dette har jeg vært veldig nøye med å sjekke, spesielt siden jeg gjerne starter turene mine litt sent på dagen og mange ganger kommer inn i havn når mørket har falt på.
Så at de nå plutselig ikke virker tror jeg må skyldes enten batteriproblemer eller dårlig kontakt et sted etter at dere har jobbet med lkabelsalaten om bord. Lanternene fungerte prikkfritt under Sverigeturen min i mai/juni/juli.
Når det gjelder ankerlanternen helt på toppen manglet det pære når jeg kjøpte båten i 2019. Jeg kjøpte en ny pære og prøvde å sette den på, men klarte ikke å få den til å sitte, og siden jeg i tillegg har litt dårlig balanse og båten lå på sjøen, så ga jeg opp! Mulig at den pæra fremdeles ligger i reservedelskassa. Mulig at jeg kjøpte feil type også.
Men da jeg prøvde å få den plass i 2019 så kom det lys i den da jeg testet nettopp at det var strøm der før jeg prøvde å sette den ordentlig fast.
Jeg har kun hatt bruk for den én gang, da jeg lå i bøye utenfor Søndre Årøy i 2020. Da lot jeg alle de andre lanternene stå på gjennom natta for å ikke ligge helt mørklagt.
Jeg vil gjerne at den fungerer, da jeg har lyst å prøve dette med bøye flere ganger. Når jeg kommer økonomisk på fote igjen er også en av de første tingene jeg ønsker å gjøre å få montert et ankerspill i baugen, slik at jeg kan prøve ut å ligge på svai med eget anker også!