VegJoh
Var en tur innom Bergtatt i dag formiddag for å legge opp en y-splitter og styrestrøm til releet fra det nye panelet og fra fjernkontrollen. Etter at jeg skulle teste det, så oppdaget jeg at det ikke kom strøm frem til styringsenheten i ved styreposisjonen og måtte begynne å feilsøke litt.
Startet da med å sette inn det nye start-batteriet.
Gammelt
Nytt. Renset kabelsko og smurt inn med batteripolfett. Dette har jeg også merket og satt på dato for når det ble satt inn i båten.
Deretter ble det en runde for å finne ut hvor feilen til at det ikke kom strøm frem lå. Det virket jo på lørdag når jeg installerte panel og lagde nye kabler.
Etter en time med multimeteret fant jeg feilen.
En sikringholder i startbatterirommet var dårlig. Det er sikringen til kjøleskapet, og det er tydelig at styrestrømmen til baugthruster er "stjålet" fra denne. Dette bør kobles om, siden styrestrømmen til baugthruster har egen sikring litt lengre inne. Når jeg fikk koblet meg forbi den defekte sikringsholderen, så fungeret det igjen. Hadde ikke ny sikringsholder. men denne må byttes før man kan gjøre noe mer elektrisk, så man ikke risikerer at de løse pluss-ledningene som jeg nå har tapet for å markere med gult, kan forårsake en kortslutning. Glemte igjen dyno-merkemaskinen min i Bergtatt, så det er mulig jeg stikker en tur innom igjen.
Blå ring viser hvor den defekte sikringsholderen sitter.
Kabler tapet opp midlertidig for å unngå kortslutning.
Kontrollenhet til truster og kontrollenhet til fjernkontroll, festet til bakveggen i luken fra dassen. Har brukt velcro for å feste de. Deretter merket med Dyno.