Komodo
Kan ellers fortelle at deiselvarmeren har ankommet fra @Wallas Service for en god stund siden, men jeg har ikke hatt tid til å sette den inn før i ettermiddag. Varmeren er nå montert og koblet til, og in-line filter er montert på dieseltilførselen.
Her er delene fra @Wallas Service tatt ombord og pakket ut. Dieselvarmeren er totalt overhalt, og det er byttet en rekke komponenter i varmeren. Fikk et inntrykk pr telefon at det strengt tatt var på kanten at det var lønnsomt å reparere den, så her har virkelig Wallas Servce tatt på seg spanderbuksene og sponset mye deler! Men utskiftingen av deler ble faktisk så omfattende, at vil ble enig om å ta fra spleisen til å betale to viftemotorer som er byttet ut, ellers hadde det faktisk blitt en uforholdsmessig stor kostand for Wallas Service å bære. I tillegg til alle delene som er byttet i varmeren, ser vi at det også er vedlagt en egen pakke med varmeslange, eksosslange, og in-line dieselfilter.
Dieselfilter er montert på sugeslange.
Varmeren er montert og koblet til diesel og strøm, men jeg har ikke testet den. Det er to ting som gjenstår som jeg ikke rakk. Det ene er å kappe den øvre varmluftslangen og skjøte den (vi har slange, men ikke skjøtestykke og slangeklemmer), det andre er å montere isolerende slange utenpå eksosen, se bildet under.
Denne slangen skal altså være utenpå eksosslangen. Forbrenningsluften suges inn mellom de to slangene, samtidig som man får en isolasjon av eksosen. For å få montert denne slangen må det bores et større hull i skottet der ekosslangen går ut. Jeg tror også det lille bordet på babord side i båten, rett til venstre og opp for dette bildet, må fjernes slik at man kommer ned under dørken på den siden av skottet.
Det var det lille jeg rakk i dag.