Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Var en tur innom Bergtatt igjen i dag og fikset et par småting.

På disse koblingene til sjøvannsinntaket manglet det to slangeklemmer, de er nå montert.

20220908_151141.jpg.6104b331d41c8d380ae6c8677da70694.jpg

Det var litt vann i bunn av kjølen som kom fram da vi jekket opp båten slik at den ble rett. Det har jeg sugd opp med vannsugeren. Blandet også ca 30 liter med varmt, sterkt såpevann (kraftvask) og helte i kjølen. Håper at det skal hjelpe på å løse opp mer av møkka som ligger i bunn, samt at det skal hjelpe på lukta ombord. Så for dere som kommer til helgen; hvis noen har en pent brukt dobørste, så ta med det og skrubb litt i skroget så langt man rekker med armene, både forover og bakover. Deretter må vannet lenses ut. Det er lensepumpe ombord som fungerer, og resten suges opp med vannsuger. Den litte blå vannsugeren står ombord. 

20220908_153017.jpg.be57d7da4c5ba817d039d9ae80c88f31.jpg

Disse to lufteventilene må monteres. De skal stå på styrbord side, og man kommer til fra innsiden fra dorommet og bakover. Der stikker det opp to slanger som skal koblers på. Dette er fort gjort, men man må være to, en på utsiden og holde imot. Gjort på et øyeblikk akkurat det der altså. 

20220908_151239.jpg.ea1acffb85d3250d5dc9fb6edc353ad0.jpg

Eksosgjennomføringen til Weberen fant jeg i hengeren, så det stemte. Den må man også være to for å montere, en på utsiden for å holde imot på skruene, mens en skrur på muttere fra innsiden. Fort gjort å sette på den, men man må altså være to. 

Rista til luftinntaket ligger også i hengeren og må monteres. Det er grei enmannsjobb og fort gjort. Skruene har jeg ikke oversikt over, men det var fire små stjerneskruer som lå i en liten eske. 

Ellers har jeg lagt ned to slangeklemmer for å skjøte 75mm varmluftslangen, men vi mangler skjøtestykke. Skal se om jeg rekker å lage et, men det ser ikke helt slik ut nå. 

Minner om at varmeren er montert, men at jeg ikke har boret opp hullene i skott for å trekke på ytterslange med strømpe på eksosen. Se bilder og forklaring noen innlegg tilbake i tråden. Her må man antagelig ha med et hullsagsett og drill, og spikke til trepropper og slå inn i hullet som skal bores opp. Spør hvis noe er uklart.

For den som skal montere anoder: Den store anoden midt under skroget har som tidligere forklart fått en mye bedre løsning med et syrefast flattståls med påsveiste pinneskruer. Når anoden skal monteres bør det brukes fire store 8mm skiver, en på hver side av anoden på de to skruene, og to nylock-muttere. 

Jeg skal ut å reise, så jeg får ikke bidratt noe mer nå. Når jeg kommer tilbake håper jeg inderlig at båten er på vannet, for vi har deadline på 1. oktober på å få den ut. Og @Chilli Solbris, som vi snakket om på telefonen så må dere jekke opp draget og senke hengeren ned på alle fire hjulene innen den skal settes ut. Husk at hengeren må hvile både på alle fire hjul og på draget slik at den ikke blir bøyd. Det er jo en henger vi har lånt.

Kos dere på dugnad i helgen, og lykke til med sjøsetting :flag_bp: :sailing:

Komodo

Komodo

20220908_151141.jpg.6104b331d41c8d380ae6c8677da70694.jpg

20220908_153017.jpg.be57d7da4c5ba817d039d9ae80c88f31.jpg

20220908_151239.jpg.ea1acffb85d3250d5dc9fb6edc353ad0.jpg

Tekst kommer...

• Create New...