Pequod
Da er jeg vel hjemme igjen etter en fin tur fra Fredrikstad til Oksval inkludert en stopp i Engelsviken.
Mobilen sluknet på vei inn i Drøbakssundet, så dermed stoppet både fotografering og sporing på Marine Traffic.
Skal skrive referat fra min første herlige tur sidn juli i "Bergtatt på tokt"-tråden.
Nå sitter jeg foran PC-en mens mobilen lader. Gumler på laksekaker fra Engelsviken med potetsalat... Var sulten så gjorde det enkelt og greit...
Så til Engelsviken:
- Boltene som manglet viste seg å ikke mangle, de var knekt tvert av! Jeg tenkte umiddelbart at det kunne ha med grunnstøtingen min i fjor å gjøre, men det kan også ha vært slik en god stund. Jeg fikk klarsignal til å kjøre hjem til Oksval, men kanskje ikke i full fart, noe jeg uansett ikke hadde tenkt å gjøre.
- CV-leddet så OK ut, men en belg må byttes ut. Trolig defekt belg som sørger for utkast av fett. Men de anbefalte å skifte mellomakselen (tror det var det de kalte det). Da kan nye bolter settes inn samtidig. De hadde ikke disse delene inne, så de skal si ifra når de kommer inn, så tar jeg turen ned dit.
- Vannlekkasjen som kommer inn viste seg å stamme fra impellerpumpa. De anbefalte å bytte ut den også ettersom både mellomaksel og impellerpumpe er slitedeler og jeg bruker båten så mye.
Så da blir det vel noen båtlapper...Men kunne vel vært verre...
- Wallasen virker. Prøvde den allerede på vei ut Vesterelva, og den slo seg da på og varmet. Slo den på etter at jeg passerte Oscarsborg da sola gikk ned, og hadde det behagelig på innsiden mens tempen gikk stadig nedover på utsiden. Wallasen har for øvrig ikke noen egen tank, henter direkte fra dieseltanken. Fylte diesel i Engelsviken, men den begynte altså å varme før det.
Så til erfaringer fra dagens etappe, som også er relevante for denne tråden.
- Inverteren fungerer ikke. Den slår seg av og på hele tiden. Jeg prøvde å lade mobilen med den siden jeg hadde glemt adapteren til 12V, men det gikk ikke. Det skal vel gå an å bruke inverteren når båten er i fart? Dumt spørsmål kanskje, men dette vet jeg lite om!
- Hverken vindusviskeren ved førerplass, hornet eller meteret som viser oljetemp fungerer. Alt dette fungerte før båten ble tatt opp.
Ellers en herlig tur, som jeg skal skrive mer om i den vanlige tråden.