Jump to content

Raymarine AIS 700 mottaker snakker ikke med plotter

I og PK

Recommended Posts

Har en Raymarine AIS 700 mottaker og to Raymarine Axiom skjermer, samt Raymarine doupler radar. Tidligere har andre fartøy med AIS dukket opp både i kart og på radar. For et par uker siden forsvant ais objekter på både radar og plotter. 

AIS mottakeren og radaren ble kjøpt i fjor høst så leverandøren tar selvfølgelig ansvar, men da må vi skru ned boksen og sende pr post så om noen har forslag til quick fix som vi kam teste selv er det supert. 

Etter tips fra @sap_2000 er følgende feilsøking alt gjort; 

* Av og på med sikringer

* Ais boksen lyser grønt

* Ais boksen dukker ikke opp i listen over enheter under fanen «Nettverk» på Axiom skjermen

Noen som har tips?

Om den ikke dukker opp i nettverket.

Spenning -  12 volt - på netteverket?

Endeterminatorer, er de på plass?

Prøv med en annen kabel fra AIS til nettverket.

Gå over alle koblinger - sp lenge det har virket før er det trolig en bagatell.

Software - har du prøvd å oppdatere til iste software.

Koble AIS opp i programmet AIS pro 2 - så kan du ta ut diagnose derfra på hva som kan være galt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Swingswong skrev 53 minutter siden:

Den har vel en nmea kabel. Har du sjekket den?

Benji skrev 1 minutt siden:

Koble AIS opp i programmet AIS pro 2 - så kan du ta ut diagnose derfra på hva som kan være galt.

Software på plotter eller ais?

I og PK skrev 5 minutter siden:

Software på plotter eller ais?

Oppgrader gjerne begge om du ikkehar gjort det.

Husk at du må restarte - factory resett av plotter etter installering av ny software.

Kabel, sjekk at den sitter - bytt den ut med en annen om du har - men sjekk først at du har spenning 12 volt i nettverket.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Om du laster ned oppdateringen til axiom på en usb eller minnekort vil den oppdatere alle enhetene dine. At du skal trenge factory reset er vel strengt talt ikke nødvendig. Om du gjør det kan du gjøre det ordentlig. I stedet for å slå plotteren på drar du power knappen til venstre flere ganger. Da vil du kunne gjøre en hard reset. 

Følger denne! Men siden jeg har gravd meg ned i Simrad så jeg har ingen gode råd å komme med!

Håper dere får det opp å gå igjen uten å demontere alt!☺️

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Vi prøver å oppdatere programvare i morgen. Er usikker på hvordan vi sjekker dette med spenning i nettverket. Trenger vi er voltameter el? Vi har andre dubeditter som fungerer utmerket, feks kamera. Ville det ha fungert om det er trøbbel med spenningen? Sjekket at kablene satt godt i på ais boksen, men sjekker inntaket i plotteren i morgen. Takk for mange tips så langt?

Swingswong skrev 15 minutter siden:

Kamera går på nettverket og ikke nmea. Har du en ekstern gps, autopilot eller noe sånt er de gjerne på nmea bussen. Virker de har du nok strøm. 

Ja, så ledning fra en liten hvit rund yamarin boks inn i ais boksen. Tenkte at det måtte være gps’n. Mener at også vhf’n går via ais boksen. Alt det fungerer? Har også autopilot, men usikker på hvordan den er koblet.

13 hours ago, I og PK said:

* Ais boksen lyser grønt

* Ais boksen dukker ikke opp i listen over enheter under fanen «Nettverk» på Axiom skjermen

Virker som boksen er fornøyd men at det ikke er forbindelse mellom den og plotter/ nettverket i og med at den ikke dukker opp på listen over enheter. Har dere sjekket kabelen mellom AIS og nettverk/ plotter? Og begge ender av den?

Mvh. SAP

Swingswong skrev 36 minutter siden:

Ser andre båter deg? 
Det er vel også en stille funksjon, men det skal ikke ha noe med nmea å gjøre

Usikker på om andre båter ser oss, men vi vises på Marine Traffic. Holder på å oppdatere plotterene nå. Ser den har lastet ned oppdateringer både til plotter og radar, men ingen tegn til at den har funnet oppdateringer til ais boksen så den har sikkert ikke kontakt med boksen enda……

I og PK skrev 2 minutter siden:

Usikker på om andre båter ser oss, men vi vises på Marine Traffic. Holder på å oppdatere plotterene nå. Ser den har lastet ned oppdateringer både til plotter og radar, men ingen tegn til at den har funnet oppdateringer til ais boksen så den har sikkert ikke kontakt med boksen enda……

72F76FCD-E4BE-441C-856D-18503000DF58.jpeg

Her er det myyyye ledninger for en analfabet i båtverden. Sender bilde av AIS boksen, seetalk og plotterene i håp om at noen av dere ser hvordan det er koblet. Jeg har lastet ned aispro2 på pc nå. Skal jeg ta ut alle andre ledninger fra ais boksen før jeg kobler mot pc?2EC4ECE5-A6D5-4598-AEC9-A874A600B447.jpeg.069ed91fba8740417f10024c51e302f7.jpegAA4F9FB4-82BF-4331-97DD-2479F857AEE0.jpeg.cd828ec22b9c77732bab6211e58a31f7.jpegB384065C-E0C3-4318-A325-EBD071F95F88.jpeg.96da40cc6c05fa9dcdb8118cee3b4ac6.jpeg463A3A78-6672-43BB-8369-83AE3F90C608.jpeg.60448c092b8825770d10949e3add10b6.jpeg

Benji skrev for 19 timer siden:

Har installert ais pro 2 på pc, men får denne meldingen når jeg prøver å koble til; 93FFE26E-2891-4EAF-A22B-EA9AB06CAF3E.jpeg.a7523dec078deb640df8f1ae1c8f605c.jpeg

Benji skrev 3 minutter siden:

Du har satt strøm på AIS når du kobler den til PC?

Her står jo at en av portene på PC er u bruk, prøv en annen USB port ,husk at du også må ha på antennen 

Har prøvd både med og uten strøm og 3 ulike usb porter i pc’n?

Bitteliten skrev 21 minutter siden:

AIS 700 har innebygd antennesplitter. Det skal gå en coaxial fra AISen til VHFen din. 
fra VHF antenna inn i AIS 700. Så fra AIS700 til VHF. 

Det er disse to kablene om jeg har skjønt brukerhåndboken rett. A7F658E6-C9C3-40FB-AC38-A46C62BE4627.jpeg.f00f9cd88f8b90b66fb57002c2a9c68c.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...