Jump to content

Raymarine AIS 700 mottaker snakker ikke med plotter

I og PK

Recommended Posts

Er det vhf’n som skal sende videre til plotteren? Jeg skjønner ikke hvordan ais boksen er koblet mot plotterene. Trodde først at der var via seatalk, men der lyste fortsatt de tre grønne lysa etter at jeg tok strømmen fra ais boksen…..

E957D160-A069-4B60-A7A1-5869EAD5FA01.jpeg

Du er nødt å få nmea opp å gå før du ser noe på skjermen. Nmea tilkobling er merket med gult. Du må også koble til jording, merket grønt. 
En annen ting er når du har flere Axiom må du oppdatere via den skjermen som er tilkoblet nmea. En skjerm skal være det. 
Har du forsøkt å gjøre absolutt alt strømløst?

FB1962FA-2822-4BD7-B215-D1EC87D38420.jpeg

FAB2430F-0893-4858-928D-4968026D903F.jpeg

Takket være gode råd via sms fra en som kan mye, mye, mye mer enn oss er AIS 700 tilbake i nettverket (sammen med mye annet fra seatalk) og AIS objektene er tilbake i kart og radar??

Løsningen var superenkel og tok mindre enn et minutt. Siden vi har to Axiom skjermer må vi passe på at skjermen som er kablet mot Seatalken må være datamaster. Tre tastetrykk på plotteren så var nettverket komplett igjen???

DDD05BEE-EA17-455B-B66B-E2F95C03707E.jpeg

FE9D2CA3-7D53-40D3-A3FD-0137C055B4AB.jpeg

Se der ja. Da er det bare å kjøre en oppdatering via masteren for å sjekke at alt er oppdatert. 
Jeg har samme greia. En master og to slaver.  Masteren er tilkoblet nmea, så om jeg skal oppdatere må jeg gjøre det på denne. De andre ser kun de andre skjermene. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...