Jump to content

Fleksible solceller, dårlig effekt?

Swingswong

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt to nye solcellepaneler på 100w

Det ene panelet gir 85w og det andre 89w. 
Panelene er rettet vinkelrett mot solen og regulatoren er en Victron mttp kontroller. 
Hva er erfaringen med fleksible solceller? Gir de mindre enn faste paneler? Der jeg har sett test av faste paneler gir de gjerne litt over merket effekt. 

Dine resultater høres ganske kurante ut. Er ikke hver dag det er forhold til å oppnå nominell effekt eller mer her på ‘bjerget’. Har hatt fleksible paneler noen år og nå med ramme og min oppfatning er at det ikke er noen forskjell når panelene er nye. Når de fleksible eldes (blir matt osv) så går det raskere nedoverbakke med de. Nominell effekt er vel basert på irradians (om det heter det på norsk) 1000W/m2 og null vinkel samt optimale atmosfæriske forhold. Det har vi bare unntaksvis i Norge slik jeg har forstått det, ref feks denne figuren:

9EC5CF85-5BE7-45E6-A655-DEC2AB22D5C7.png.4faff76876230d960c0e0da605737e11.png

Så jeg ville ikke bekymret meg.

TF skrev 11 minutter siden:

Temperaturen har stor innvirkning. Jo kaldere jo større effekt. Etter husken så er merke effekten oppgitt ved 25 grader, eller var det 20?

Mener 25 grader er korrekt ja. Det forskes på solceller med innebygget kjølesløyfe på bla NTNU nå. Gir varmt vann og høyere effekt fra solcellene. Rene kinderegget ? 

TF skrev 12 minutter siden:

Selv har jeg opplevd langt over merke effekten ved kuldegrader. Det er en stund siden da jeg bare hadde et panel, men det var betydelig, kanskje 10%.

Hvis du finner detaljer spec ark pleier det å stå hvor mye spenning/effekt øker pr grad under nominell temperatur. Når du skal dimensjonere regulator ift seriekoblede paneler må du ta hensyn til dette, dvs legge til den ekstra spenningen til åpen krets spenning som er oppgitt ved 25 grader.

93AA3778-5568-43CE-8448-3E8A55360A36.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...