Lunatik Startet 11.August.2022 Del på Facebook Startet 11.August.2022 Jeg har egentlig flere spørsmål. Jeg har nylig kjøpt en 15 fots båt(skjærgårdsjeep) Har satt på en 2001 mod Mariner 50Hk 4-takter. Vi valgte Mariner da det var montert fra før. påforhånd takkfor respons. Nr 1: den er svært tung å få opp i plan og jeg får ikke den hastigheten jeg føler eller trodde jeg skulle få, selv med meg alene eller om vi er 2-4 stk. klarer maks 20-21 knop i det jeg føler er fult turtall på denne maskinen. Jeg har lest litt og lurer på om motor kan være for lavt montert...jeg ser det kommer en slags "sidesprøyt" og til og med kommer vann opp mellom hekk og motor. (vet ikke om dette forekommer normalt men...) Det er lagt ved 2 videoer soom viser dette. Nr 2: Propell, kan den være feil. det er en standard aluminiums propell 3 blader men lakk er borte. Kan denne om den er noe "oksidert" redusere fremdrift. Kan jeg "polere" den oppeller pusse den...eller er det kun ny som duger? Vår bruk er til og fra hytte, fiske og nytte...ikke fart...mer Jeep.Tar gjerne i mot råd her om egnet propell dimensjon :) Nr 3: Motor "slår" veldig i gir. Den kan også finne på å øke i turtall når jeg svinger motoren, men rigler jeg på gerar/speed wire minker den i turtall. noen tips til hvordan hindre dette...wiere er låst med festene inne i motor så ser ikke hvorfor den skal justere seg. Er det kun turtall i kombinasjon med rett og slett størrelse eller kan det også være andre grunner til atden"slår" inn og ut av gir som fin justering? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 (redigert) Lunatik skrev 21 minutter siden: Tar gjerne i mot råd her om egnet propell dimensjon :) når vi ikke vet hvilken båt det er , hvilken propell du har eller hvilket turtall du får så vil det vel være ren gjetting å foreslå noe som helst. Om du tar av propellen, sjekk om det er stemplet noe iinne i bosset på den. Slik du beskriver det så kan det høres ut som at prop er alt for stor Redigert 11.August.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Lunatik skrev for 1 time siden: Jeg har lest litt og lurer på om motor kan være for lavt montert...jeg ser det kommer en slags "sidesprøyt" og til og med kommer vann opp mellom hekk og motor. Har du et bilde av motoren sett rett fra siden med båten på tilhenger eller krybbe? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 (redigert) Gir på påhenger er som oftest kun to tannhjul som går i hverandre uten noen form for clutch. Motorer skal derfor settes i gir raskt og bestemt. Hvis de da slår mye, er det for høy tomgangshastighet. Gassen skal ikke påvirkes av å dra i kablene. Endefestene foran eller bak må være løse. Når det gjelder propellvalg må du oppgi maks turtall under fart samt hva som er trykt på propellen. Du må også finne maks anbefalt turtallsområde for motoren i spesifikasjonene. Om lakken er borte på propellen har ingenting å si. Når du ikke skriver hvilken båt du har, er det ikke mulig å hjelpe deg med resten. Kanskje motoren er altfor liten eller at båten er full av vann i innerskroget. Redigert 11.August.2022 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 paxo skrev 31 minutter siden: Motorer skal derfor settes i gir raskt og bestemt. Hvis de da slår mye, er det for høy tomgangshastighet. eller så er kablene justert feil slik at girbevegelsen blir for kort, da vil det hakke. Det er skadelig å bruke motoren med slik innstilling. paxo skrev 33 minutter siden: Endefestene foran eller bak må være løse. eller så er det rust i gasskabelen eller knekk på den Sitér dette innlegget Link to post
Lunatik Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å ta opp båtenfor å sjekke høyde. Båt er Uttern 4612/S46. Jeg fant denne for såvidt: maringuiden_batguiden_artikel_c3chjv308.pdf bilde av mototr på båt dog i vannet...motor er motert helt på det øvre hullet altså med rammen nedpå båten. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Bruker du powertrimen til trimme motor ut når du er kommet i plan? Det er ikke uvanlig at det kan være både 4 og 6 knop fra innerst til riktig trim. Hvis du kjører med motor helt inne kan det også hende at det spruter unødvendig mye rundt motor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 paxo skrev for 11 timer siden: eller at båten er full av vann i innerskroget. Det kan du sjekke enkelt om båten står på hengeren. 1 sett nesehjul slik at på påløpet er nærmest mulig bakken 2 aktiver håndbremsen 3 løft påløpet sakte opp til belte høyde, senk påløpet rolig ned på bakken, samtidig som du lytter etter vann som renner og om du føler at tyngdepunktet flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 høyde på motor: tenk deg at bunnen på båten skal være på linje med kavitasjonsplata på motoren. Det er laveste anbefalte dybde. Er du lavere enn det skal motoren høyere opp. et par cm over bunnlinja på båten er gjerne anbefalt. For å finne turtall - jeg kjøpte en billig turteller på ebay der du snurrer en ledning rundt en tennpluggledning så gir den deg turtallet. Ikke noe særlig for permanent bruk, men greit nok for å sjekke at man har riktig propell. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Biltema har et multimeter til 550 som også kan det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kaptein Plast Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 Høres ut som du har normalt turtall. Se f.eks denne videoen, der tipper jeg de kjører på full gass: All spruten vitner også om at den er noe lavt montert, kavitasjonsplata skal vel helst være akkurat over vannskorpa for 'allround' bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 jeg syns turtallet høres litt lavt ut, men det blir jo bare ren synsing uten turteller Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 Jeg også synes det høres ut som lavt turtall. Få det kontrollert. Har påhengsmotoren vært brukt på en mindre båt? Jeg tipper at motoren har for tung propell. Det vil gjøre det vanskelig å komme i plan, og i enkelte tilfeller redusere toppfarten. Kommer an på hvor for tung den er. Som hyttebåt, der den skal i hovedsak frakte folk og utstyr, er det bra å ha propell som er "litt liten". Det hjelper båten raskere opp i plan og motor kan jobbe "lett nok". Få også sjekket at det ikke er vann i dobbeltbunnen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
snekkerbod Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 dieselfan skrev for 19 timer siden: Det kan du sjekke enkelt om båten står på hengeren. 1 sett nesehjul slik at på påløpet er nærmest mulig bakken 2 aktiver håndbremsen 3 løft påløpet sakte opp til belte høyde, senk påløpet rolig ned på bakken, samtidig som du lytter etter vann som renner og om du føler at tyngdepunktet flytter seg. Eller bare åpne bunnpluggen? 😉 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 snekkerbod skrev 1 time siden: Eller bare åpne bunnpluggen? 😉 Det er en enkel og god metode men ofte så er O-ringen gåen eller gjengene er rufsete, så må innrømme at jeg ikke rører bunnpluggen før det er nødvendig. Jeg har ingen som har godt utvalg i O-ringer i nærheten så det blir noen dager på land... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 @dieselfan, om det skulle knipe så vil en stripe med tec7/ Multibond/ MD polymer i sprekken ytterst mellom plugg og rør holde det tett. Altså på utsiden, slik at den er lett å fjerne etterpå med kniv. Man kan sjøsette båten minutter etter at dette er lagt på. Snakker av egen erfaring Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 14.August.2022 Del på Facebook Svart 14.August.2022 Grand Banks jr skrev for 22 timer siden: Man kan sjøsette båten minutter etter at dette er lagt på. Selvfølgelig kan man gjøre det slik. Men, er det virkelig mindre arbeid enn å gynge båten og avsløre om der ER vann i dobbeltbunn, FØR en rører dreneringspluggen? Prøver for egen del å velge en metode som gir minst mulig driftsstopp på denne tiden av året. Om det er en båt som skal i opplag, da blir det noe helt,helt annet. (men da kan en sitte i trucken og kjenne at det gynger, selv av en bøtte med vann) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2022 Del på Facebook Svart 14.August.2022 @dieselfan, det var bare et vennskaplig tips i tilfelle du skulle mangle o-ring en annen gang og ikke få tak i når du helst vil på sjøen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.