Jump to content

Lufting av Simrad hydraulisk autopilotdrivenhet i seilbåt

Lars Hansen

Recommended Posts

Har en Simrad AP16 autopilot med Simrad hydraulisk drivenhet som jeg mistenker har litt luft i systemet. Finner ikke lufteprosedyre i manualen til piloten, foreløpig ikke funnet dokumentasjon for drivenhet/sylinder. Sylinder står det ikke noe på, men går ut fra at dette også er Simrad, om ikke Bavaria har funnet på noe eget. Tror dette har stått i båten siden den var ny...

20220811_220314.jpg.0181d79020f87759f72eb1b893496a8a.jpg

Har denne unbrakoskruen noe med lufting å gjøre?

Det er korte slanger ned til pumpa, men sylinderen står øverst i systemet...

20220811_220343.jpg.90d0d33049a5c2608ecb610cdad418d9.jpg

Tror ikke denne skruen er lufting, men det skader vel ikke å prøve å løsne litt på den. Til vanlig luftes dette systemet ved at hydraulikksylinderen kjøres ut og inn noen ganger. Og da kommer luften ut av lufteåpningen på toppen av oljereservoaret. Se siste bildet. Kan skjønne at du har problemer i så måte. I følge de tegninger jeg har sett, er anlegget ditt montert opp/ned. Sakene vil naturligvis fungere, men lufting vil bli mer utfordrende. Som sagt, prøv å løsne litt på unbrakoskruen. Jeg tror Simrad endret design etter kundens ønske, uten at papirarbeidet på spesialtilpasninger nødvendigvis ble gjort offentlig.

Bortsett fra dette. Systemet er av meget høy kvalitet. Hulda har noe lignende montert, og mitt system er 40 år gammelt. Sylinderen min er overhalt med nye pakninger for 15 år siden, ellers har ingen ting blitt rørt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...