Nisse81 Startet 12.August.2022 Del på Facebook Startet 12.August.2022 (redigert) Hei. Har problemer med å starte motoren. Det er nye plugger, ny bensintank, ny slange/belg og ny bensin. Prøvde å heve motoren, så starta den på første draget, men ble kvalt da jeg senka den? Ps: va opp av vannet bare 2 sek. Noen med peiling og tips? 😊 Redigert 12.August.2022 av Nisse81 Tok med model (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Nå poster du samme problem i flere tråder👎 Din motor heter vel F9.9? Uten motorkoden så kan du like godt 💤💤 Sitér dette innlegget Link to post
Nisse81 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Supert👍 da vet alle hvilken motor det er og vi kan sjekke med riktig sprengskisser. Også får du hjelp. Noen her inne har skrudd forgassere i 50 år og andre har aldri åpnet en forgasser. Det første du bør lære er å drenere forgasseren. Det finnes en tappeskrue som sitter lavt nede på siden eller under forgasseren. På din motor sitter den nede på siden. Skruen er messingfarget. Når du skrur den skruen ut noen omdreininger så begynner det å renne bensin, tror det er en slangebit på din forgasser som leder bensinen ut av "motorrommet" og ned på stammen. Det som er kjekt med å drenere er at vann og smuss kommer først.. Vil du se hva du hadde i flotørkammeret (bunnen av forgasseren) så må du samle opp fra første dråpe. Kan være lurt å skru skruen helt ut om du har fått mye drit og guffe i forgasseren. Så pumper du på blæra for å skylle forgasseren innvendig. 10-15 pump, nesten en kopp er bra. Så kan du skru skruen inn igjen. Tørk opp bensinsøl og la den stå 10min,så kan du prøve å starte vanlig. Les det som @Skrotnisse skrev i den andre tråden, han er trolig den som kan disse Yamaha F9.9-20hk motorene best på Forumet. Anbefaler at du gjør en slik drenering to ganger i året. Håper dette løser problemet 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Nisse81 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Tuuuuusen takk, den starta 😁😁 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Fikk du til dreneringa? Samla du opp det som kom ut? Var det vann og mjød i flotørkammeret? Sitér dette innlegget Link to post
Nisse81 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Ja samla alt, kom grå bensin, men renere å renere under pumping. Startet etter jeg ventet i 10 min, som du sa, så tusen takk for hjelpen 😉😊😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Fint det ordna seg Men viktigst at du nå kan drenere og så håper jeg at du forstår hvor viktig og nyttig det er Beklager, jeg skulle anbefalt deg å la det du tappet ut stå stille i 10min i noe av glass, slik at du kunne se hvordan den gromsete bensinen, skiller seg og vannet og shiten legger seg på bunn og bensin på toppen. Mener det er veldig nyttig å se dette for å skjønne hvordan ting skjer inne i flotørkammeret. Skulle også ha gitt @Fjordland velfortjent kreditt for hans forskning på Yamaha forgassere Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Nisse81 skrev 18 minutter siden: Ja samla alt, kom grå bensin, men renere å renere under pumping Da tenker jeg at det vil være lurt å sjekke bensintanken for vann og skitt. Sitér dette innlegget Link to post
Nisse81 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 Mort1 skrev 2 minutter siden: Da tenker jeg at det vil være lurt å sjekke bensintanken for vann og skitt. Helt ny bensintank,slange og bensin 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Nisse81 Svart 12.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2022 dieselfan skrev 8 minutter siden: Fint det ordna seg Men viktigst at du nå kan drenere og så håper jeg at du forstår hvor viktig og nyttig det er Beklager, jeg skulle anbefalt deg å la det du tappet ut stå stille i 10min i noe av glass, slik at du kunne se hvordan den gromsete bensinen, skiller seg og vannet og shiten legger seg på bunn og bensin på toppen. Mener det er veldig nyttig å se dette for å skjønne hvordan ting skjer inne i flotørkammeret. Skulle også ha gitt @Fjordland velfortjent kreditt for hans forskning på Yamaha forgassere Å ja, missfårsto litt da 😜 Ja no har jeg jeg lært 👍👍 Så, takk igjen 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Nisse81 skrev 2 minutter siden: Helt ny bensintank,slange og bensin 😊 Bare gammel moro da👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.August.2022 Del på Facebook Svart 12.August.2022 Vil anbefale å montere et skikkelig bensinfilter med vannutskiller på båten, slik at du reduserer mengde vann som kan nå forgasseren. Vil også anbefale å lukke ørene for de som anbefaler å "kjøre forgasseren tom" som en latmannsløsning istedet for å drenere. Når du kobler ifra slangen og kjører til det stopper, så tømmer du IKKE forgasseren. Skal du få ut vann og smuss så må det dreneres, og den intelligente måten å drenere på er å gjøre det slik som konstruktøren har tenkt ut, ved å åpne tappeskruen.... Siden forgasseren på Yamaha F9.9 -F20 er så grunn i flotørkammeret, så er ekstra filter+vannutskiller og regelmessig drenering så viktig. På en moderne liten 4T motor så er også hullene i dysene så utrolig små at det kun skal en vannperle til å stoppe båtturen... Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 23.August.2022 Del på Facebook Svart 23.August.2022 Hei. slenger meg på denne tråden, da jeg har problemer med samme motor. Denne fusker når den er varm på fullt, og dersom jeg pumper blæra går den fint igjen. Dette gjelder kun når den er varm og på fullt Så neste plan er å plukke ned bensin pumpen, men er usikker om det er der problemet ligger. Har drenert ned forgasser og bensin ser ut til å flyte fint fra tank til forgasser. Noen som har vært borti det samme eller vet om svakheter på bensinpumpe, at denne må byttes? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.August.2022 Del på Facebook Svart 23.August.2022 Om den var min ville jeg startet med å sjekka luftig på tanken er åpen. Så ville jeg tatt opp bensinpumpen og sjekket membraner og tilbakeslagsventiler, eller lånt en pumpe fra en fungerende motor. Generelt er det veldig lite feil på disse motorene, så dermed blir andelen av bensinrelaterte feil enda høyere enn snittet... Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Ser ut som pumpa er synderen🤨 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Elstartmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Jepp🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Er det kjølevanns kanaler igjennom pumpe? Eller bare den på siden. Helt oppspist og skruer stod fast. Irr innover i slanger mot gasser… Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.August.2022 Del på Facebook Svart 24.August.2022 Jean-Luc skrev 1 time siden: Er det kjølevanns kanaler igjennom pumpe? Nei Jean-Luc skrev 1 time siden: Helt oppspist og skruer stod fast. Ja jeg ser du må bore ut en skrue... Vil anbefale deg å vippe opp motoren så fort den ikke er i bruk og installere strømbryter på + kabel fra batteri. Kanskje like greit å kjøpe ny eller brukt pumpe? Den er lik på veldig mange motorer fra Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 Ny pumpe på plass, og da ble motor som ny..🙂 Bryter på +? Er disse plaget med tæring..? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.August.2022 Del på Facebook Svart 25.August.2022 (redigert) Jean-Luc skrev for 2 timer siden: Bryter på +? Har bare sett en bensinpumpe med i nærheten av den tæringa din pumpe har.. Og den motoren lå i båsen ved siden av en båt med jordfeil som lå konstant med vedlikeholdslading. Bryter du strømmen til batteriet og vipper opp motoren er du bedre beskyttet. Har du alubåt? Redigert 25.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jean-Luc Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Plast.. Summer fun.. og en 2016 Mod motor… så merkelige greier.. alt ser strøkent ut, utenom pumpa..🤨 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.August.2022 Del på Facebook Svart 26.August.2022 Vil du ved anledning sjekke om din motor har en rusftri tynn jordingskabel mellom stamme og brakett, den har ved mange tilfeller ryke eller har hvert løsnet i en ende også har man glemt å skru den på igjen.. eller lakkert slik at det ikke oppnås god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.