Jump to content

2017 mod Yamaha 9.9hk 4-takt med forgasser starter ikke.


Nisse81

Recommended Posts

Supert👍 da vet alle hvilken motor det er og vi kan sjekke med riktig sprengskisser. 

Også får du hjelp. 

Noen her inne har skrudd forgassere i 50 år og andre har aldri åpnet en forgasser. 

Det første du bør lære er å drenere forgasseren. Det finnes en tappeskrue som sitter lavt nede på siden eller under forgasseren. På din motor sitter den nede på siden. Skruen er messingfarget. Når du skrur den skruen ut noen omdreininger så begynner det å renne bensin, tror det er en slangebit på din forgasser som leder bensinen ut av "motorrommet" og ned på stammen. Det som er kjekt med å drenere er at vann og smuss kommer først.. Vil du se hva du hadde i flotørkammeret (bunnen av forgasseren) så må du samle opp fra første dråpe. 

Kan være lurt å skru skruen helt ut om du har fått mye drit og guffe i forgasseren. Så pumper du på blæra for å skylle forgasseren innvendig. 10-15 pump, nesten en kopp er bra. Så kan du skru skruen inn igjen. Tørk opp bensinsøl og la den stå 10min,så kan du prøve å starte vanlig. 

Les det som @Skrotnisse skrev i den andre tråden, han er trolig den som kan disse Yamaha F9.9-20hk motorene best på Forumet.

Anbefaler at du gjør en slik drenering to ganger i året. 

Håper dette løser problemet 👍

 

Link to post

Fint det ordna seg :thumbsup:

Men viktigst at du nå kan drenere og så håper jeg at du forstår hvor viktig og nyttig det er :smiley:

 

Beklager, jeg skulle anbefalt deg å la det du tappet ut stå stille i 10min i noe av glass, slik at du kunne se hvordan den gromsete bensinen, skiller seg og vannet og shiten legger seg på bunn og bensin på toppen.

Mener det er veldig nyttig å se dette for å skjønne hvordan ting skjer inne i flotørkammeret.

Skulle også ha gitt @Fjordland velfortjent kreditt for hans forskning på Yamaha forgassere :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev 8 minutter siden:

Fint det ordna seg :thumbsup:

Men viktigst at du nå kan drenere og så håper jeg at du forstår hvor viktig og nyttig det er :smiley:

 

Beklager, jeg skulle anbefalt deg å la det du tappet ut stå stille i 10min i noe av glass, slik at du kunne se hvordan den gromsete bensinen, skiller seg og vannet og shiten legger seg på bunn og bensin på toppen.

Mener det er veldig nyttig å se dette for å skjønne hvordan ting skjer inne i flotørkammeret.

Skulle også ha gitt @Fjordland velfortjent kreditt for hans forskning på Yamaha forgassere :thumbsup:

Å ja, missfårsto litt da 😜

Ja no har jeg jeg lært 👍👍

Så, takk igjen 😁

Link to post

Vil anbefale å montere et skikkelig bensinfilter med vannutskiller på båten, slik at du reduserer mengde vann som kan nå forgasseren.

 

Vil også anbefale å lukke ørene for de som anbefaler å "kjøre forgasseren tom" som en latmannsløsning istedet for å drenere. Når du kobler ifra slangen og kjører til det stopper, så tømmer du IKKE forgasseren. Skal du få ut vann og smuss så må det dreneres, og den intelligente måten å drenere på er å gjøre det slik som konstruktøren har tenkt ut, ved å åpne tappeskruen....

 

Siden forgasseren på Yamaha F9.9 -F20 er så grunn i flotørkammeret, så er ekstra filter+vannutskiller og regelmessig drenering så viktig. På en moderne liten 4T motor så er også hullene i dysene så utrolig små at det kun skal en vannperle til å stoppe båtturen...

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei. slenger meg på denne tråden, da jeg har problemer med samme motor.  Denne fusker når den er varm på fullt, og dersom jeg pumper blæra går den fint igjen.  Dette gjelder kun når den er varm og på fullt Så neste plan er å plukke ned bensin pumpen, men er usikker om det er der problemet ligger.  Har drenert ned forgasser og bensin ser ut til å flyte fint fra tank til forgasser.  Noen som har vært borti det samme eller vet om svakheter på bensinpumpe, at denne må byttes?  Takker for alle svar. 

Link to post

Om den var min ville jeg startet med å sjekka luftig på tanken er åpen.

Så ville jeg tatt opp bensinpumpen og sjekket membraner og tilbakeslagsventiler, eller lånt en pumpe fra en fungerende motor.

 

Generelt er det veldig lite feil på disse motorene, så dermed blir andelen av bensinrelaterte feil enda høyere enn snittet...

Link to post
Jean-Luc skrev 1 time siden:

Er det kjølevanns kanaler igjennom pumpe?

Nei

 

Jean-Luc skrev 1 time siden:

Helt oppspist og skruer stod fast.

Ja jeg ser du må bore ut en skrue...

 

Vil anbefale deg å vippe opp motoren så fort den ikke er i bruk og installere strømbryter på + kabel fra batteri. Kanskje like greit å kjøpe ny eller brukt pumpe? Den er lik på veldig mange motorer fra Yamaha.

 

Link to post
Jean-Luc skrev for 2 timer siden:

Bryter på +?

Har bare sett en bensinpumpe med i nærheten av den tæringa din pumpe har..

Og den motoren lå i båsen ved siden av en båt med jordfeil som lå konstant med vedlikeholdslading.

Bryter du strømmen til batteriet og vipper opp motoren er du bedre beskyttet.

Har du alubåt?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...