Jump to content

Overgang fra motorbåt (Bavaria 39 HT Sport) til seilbåt (Bavaria 42 Vision) - gjennomført !

dennrick

Recommended Posts

Etter 9 fantastiske sesonger i vår motorbåt, så tenkte vi at nå var det nok, og vi skulle finne på andre ting. I tidene vi lever i var det nok rasjonelt økonomisk sett gitt vår setting. 85 l/t og opplag på land ble en utfordring.

Vi solgte båten raskt i mai (den gikk med en eneste gang til nesten samme pris som i 2013). Selv om vi var enige om salget, så gråt fruen åpenlyst på brygga da ny eier reiste av gårde med båten der vi hadde skapt så mange gode stunder og minner, og jeg lurte veldig på hvordan folk uten båt klarer seg, og beroliget med selv med at det går jo bra også for de. De drar på turer og har hytter f.eks. Men sorgfølelsen var der ihvertfall i et par uker, etterfulgt av savnet etter båtlivet og alt det innebærer av opp- og nedturer.

Så vi prøvde det folk uten båt gjør nå i ferien. Vi tok bilen til Lofoten og fikk en fantastisk naturopplevelse i en leid rorbu (Lofoten vil jeg si bør stå på "bucket lista"). Fisk på hvert kast fra land er spesielt. Deretter leide vi en hytte rett ved gjestehavna i Valle. Det var ikke spesielt gøy - det var heller litt stillesittende og kjedelig sammenliknet med det vi har vært vant med i båten. De samme fiskestengene fra Lofoten virket ikke her, og det er begrenset hvor gøy det er å kjøre Grand RIB Golden Line 650 (som jeg nå skal selge). Dernest noterte jeg meg at familien trakk ned på brygga for å se på båter og fiske når vi ikke hadde planer. Hyttesalg annonsene som kom på FINN søket mitt leverte urealistiske priser også, så vi lurte etterhvert på om seilbåt kunne være et alternativ. Dette sendte sønnen og meg rett på FINN. "Nu jævlar".... Der dukket drømmebåten opp.

Nå sitter jeg litt utladet på hytta etter at alt styret med visning, bilturer mellom Valle og Kristiansand, forhandlinger, og kjøp av seilbåt er over. Det pussige er at det hele startet (litt) med at jeg i en HH jakke kjøpte en HH seilbukse i Svolvær. Da jeg betalte, kommenterte jeg til duden i båtbutikken at nå mangler jeg bare seilbåt. Det kunne han ikke hjelpe med, sa han med et glis.

Tilfeldigvis hadde det seg slik at vi her på hytta hadde besøk av en erfaren seilbåtkaptein m/familie denne uken, så mandag var vi i Kristiansand for å se den, og vi var ute i bra vind for å seile med fulle seil. Jeg som i alle år har sagt at heller vi henge meg i nærmeste tre enn å kjøpe seilbåt, ble satt bak roret da siste fortøyning ble sluppet. Var litt spent, men med thrustere i begge ender var det selvsagt enkelt for en mototbårkaptein. Jeg tror forelskelsen skjedde idet storseilet ble heist (rulleseil), og ting begynte å skje. Dernest kom Genoaen ut. Alt sammen med trykknapper og 5 elektriske vinsjer. Kongegreier for en novice.

Tilbake på hytta etter et veldig vanskelig døgn der jeg ikke fant noen knagger å henge beslutningspunktene på, så falt ting etterhvert på plass, og vi slo til.

Henteturen fra Kristiansand er desverre over. Feil vind, så vi motorerte/motorseilte fra Kristiansand (avreise 1530 ca) til Risør i 9 timer, 2 timer i mørket med radar, utkikk og plotter (la til ca 0115). Spennende opplevelse (savnet lyskaster/kraftig lommelykt for å få peil på enkelte bøyer)! Videre til Valle der resten familiene ble med på seiltur der co-kapteinen jeg hadde med lærte meg å seile med genoaen i 10-12 m/s innenfor Jomfruland. Å slå med el-vinsjene er en lek. Utrolig gøy! Familien koste seg. Vi hadde aldri dratt ut med motorbåten i 12 m/s med det mannskapet jeg har. Nå var det helt ok. Øvde litt på manøvreringsegenskapene til båten rundt ei bøye både forover og akterover. Overrasket over hvor bra roret griper vannet i begge retninger med litt styringsfart. MOB øvelsen for å redde en potetgullpose som blåste overbord gikk som en lek. Jeg bør vel lære mannskapet hvordan de gjør det også, tenker jeg. Detter jeg uti etterhvert med begge seil oppe, så tipper jeg at jeg blir liggende der med mindre de også læres opp. Er dette vanlig i seilbåtfamilier ?

Idag motorseilte vi over til Tjøme med Genoaen ute. I gamle dager hadde jeg vært glad over forholdene. Lite sjø og 4-5 m/s. Idag tenkte jeg for første gang i mitt liv at det var litt lite vind.......... Men opplevelsen underveis er fantastisk. Den nytes i avslappet tilstand. Det gjorde jeg ikke i så stor grad i motorbåten som det jeg har gjort nå. Det er en stor forskjell. Selv i rolige forhold var det som vanlig drit rotete sjø ved Tvistein og den gule bøya mot Svenner. Havet hadde ikke noe system på noe som helst av bølgene sine :giggle: 

Uansett - vi tar dette litt forsiktig. Det er jo så mange tau her. Læremesteren som ble med tenker at jeg skal bryne meg litt på genoaen først før jeg begynner på storseilet. Artig er det også at jr nå er like god som meg på det å få genoaen ut og inn.

Familien og jeg står overfor et monster av kunnskap som vi nå må tilegne oss, men jeg tror dette blir bra. Erfaring fra 16 år med motorbåt, men nå er jeg nybegynner. Jeg håper dere står parat med gode tips hver gang jeg lurer på noe :smiley:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Grattis! 

Samme balja som svoger'n, de bor omtrent i den hele sommeren, så dette er flotte båter!

Jeg ble kjapt sjøsyk når vi var med en tur fra hytta deres til -nesten- Svenner og tilbake, så den er for stor for meg. (Blir aldri dårlig i <20 fot!)

Ser at man kan få til det meste med en slik, de har i hvertfall vært flere ganger i Danmark og til Vestlandet. (Hjemhavn nær Larvik)

Gratulerer med flott båt. Som du selv sier, en vesentlig forskjell er at man i seilbåt ofte har det triveligere underveis. Jeg byttet fra motor- til seilbåt for en del år siden og har ikke angret. Lave driftsutgifter og høy sikkerhet med tanke på to fremdriftssystemer har gjort båtlivet enda kjekkere. 

Lykke til med læring! 

Gratulerer med ny båt, og velkommen over fra «the dark side» til seilbåtlivets gleder!

Det er ikke vanskelig å lære å seile, men det er nesten uendelig vanskelig å få ut alt av fartspotensiale i båten. Da er det fint at å seile raskt ikke alltid er målet. En av de store forskjellene på seilbåtfolk og motorbåtfolk er at for mange seilbåtfolk så er målet å være underveis, ikke å komme fram. Motorbåtfolk derimot, de haster fra plass til plass og rekker knapt å være underveis. Satt veldig på spissen, selvfølgelig.

Husk alltid det Odd Børretzen sang i sin sang «Sjømannsvals»:

«Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an,

for turen tar slutt når du kommer til land.»

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for hyggelige kommentarer :smiley:

Jeg syntes vi fikk mestret basics med genoaen med tanke på vindretning og eksperimentere litt med retning opp mot og det å falle av underveis. I tillegg det med å slå, både med og uten autopiloten, samtidig som jeg kjørte vinsjene.

Det er ingen tvil om at det er mye som innimellom skjer samtidig i en seilbåt, men nå gjelder det å bare øve slik at ting sitter og vi etterhvert kan utføre - uten altfor stort belastning på hjernecellene.

Etterhvert skal vi over på opplæring med hovedseilet, for det har vi ikke gjort ennå. Jeg tenker at jeg kanskje ikke rekker å begynne med Code 0 seilet iår, så det kan jeg kanskje bare ta med hjem og lagre.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Gratulerer med konverteringen !

vi solgte vår squadron i august i fjor og kjøpte oss en Jeanneau SO 449 i august i fjor og har hatt første hele sommer med den nå .

koser oss stort i den.

det økonomiske er jo bare morsomt sammenlignet.

har hatt samme runde nå i år med seilbåt som i 2019 med squadronen 

Langesund-sæby-læsø-Gøteborg-koster-Langesund .

med squadron gikk det med ca 1500liter.

med seilbåten runder jeg 75 liter i år.

vi brukte YouTube, fant en som lagde utrolig bra videoer der som jeg så om og om igjen .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 5 måneder senere...
On 8/13/2022 at 8:23 PM, MaSa said:

Gratulerer med konverteringen !

vi solgte vår squadron i august i fjor og kjøpte oss en Jeanneau SO 449 i august i fjor og har hatt første hele sommer med den nå .

vi brukte YouTube, fant en som lagde utrolig bra videoer der som jeg så om og om igjen .

Jeg har vært mye på Youtube så langt i vinter. Det mye å finne der. Har du en link til vedkommende du sikter til her ?

Tar forøvrig imot andre tips til gode videoer man kan lære av :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...