Arne2 Startet 13.August.2022 Link til dette innlegget Startet 13.August.2022 (redigert) Jeg har hatt Volvo Penta 2003 og MD2030. Jeg vil si at førstnevnte kommer jeg nok ikke til å kjøpe igjen, mens sistnevnte går som en klokke. Her er det ingen ting å sette fingeren på. Har sett en båt til salgs med VP MD7. Dette er jo kjempegammelt, og eldre enn 2003'en. Det er også mye mindre hester. Når det gjelder hestene, så har jeg jo hatt ca 30 heter i ca 30 fot lange seilbåter, og det mener jeg vel har forholdsvis lite for seg. Man bruker uansett ikke mer enn ca det halve. MD7 er jo veldig gammel, men på den annen side, så ser den utrolig "velkonstruert" ut. Den ser ut som en motor som kan leve til evig tid, forutsatt at man får tak i deler. Er det noen på forum som kan anbefale eller fraråde? Er en båt med MD7 motor noen man kan kjøpe nå i dag, ut i fra en rimelig grad av vett og forstand, eller er dette en "no go", altså noe man absolutt bør unngå? Når det gjelder VP 2003, så er det jo aldeles tullete priser på deler, pluss at den kanskje ikke er spesielt god å skru på. Hva med MD7? Er kjempe fornøyd med MD2030, og har jo tenkt tanken på å montere den over i en annen båt, men det blir jo mye "mye styr og mye jobb". Redigert 13.August.2022 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) Som du sier, en ordentlig gammel motor, tungvygd med få hester. Hvordan deletilgang og priser er vet jeg ikke.. Men et viktig moment er jo om den er salt- eller ferskvannskjølt. Vet at noen av disse ble utstyrt med ettermontert fersvannskjøling. Uten det er det vel fare for at rusten har gjort sitt i kjølekanalene slik at hvert videre driftsdøgn egentlig må regnes som en bonus… Redigert 13.August.2022 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) . Redigert 13.August.2022 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ask Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Ein drittmotor, er mi erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Vi kjøpte en liten motorseiler (27 fot) med en gammel men nokså velholdt MD7a 13hk med saltvannskjøling tidligere i år. Den har oppført seg fint hittil (svært enkel å starte), men det er på tide med en grundig gjennomgang av kjølesystemet, og da får vi se hvor mye som kreves for å holde den i god stand videre - evt. om det vil gi mer mening økonomisk sett å bytte motoren. Du bør skaffe så mye informasjon som mulig om hvordan motoren har blitt tatt vare på gjennom årene. Jeg har ikke prøvd å skru på den selv ennå, og har uansett lite erfaring med motor selv, men det er mange nyttige spørsmål og svar inne på Facebook-gruppa «Volvo motor MD7A», kanskje det kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Trivelig motor, men det første spørsmålet bør være hvor driftssikker motor du ønsker. Med en slik alder er det relativt stor mulighet for stopp. Hvis turene dine er slik at motorstopp er akseptabelt ville jeg ikke vært betenkt på å bruke en ferskvannskjølt utgave. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Arne2 Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Her var det mange gode tips. Jeg har jo hatt en VP 2003, og her var det jo både noen problemer og uønskede stopp. (I motsetning til MD 2030 som har gått som en klokke.) Det som jo "alle" sier, det er jo at man må sørge for å ha ferskvannskjøling og ikke kjøling med saltvann. Det som på den annen side jo er litt paradoksalt det er at flesteparten av de problemene jeg har hatt med VP2003 har vært relatert til ferskvannskjølingen. (Tette kanaler i termostathuset, tilgroing i varmeveksleren). Hadde også blokkering i utløpet på eksosbendet, men det blir vel på saltvannssiden. Når man har bare saltvannskjøling, så får man kanskje mer korrosjon (?) men man får også en enklere motor, og man har heller ikke er reservoar med kjøleveske som må skiftes ut, hvis man skal hindre tilgroing. Når man vurderer "kvalitet", så må man jo også se på alderen på motoren. Når den har oppnådd en alder på 40-50 år, og fremdeles fungerer, så er det jo ikke dårlig kvalitet. VP 2003 er etter mitt syn ikke særlig "mekanikervennlig". Her synes jeg at MD7 ser ut som en motor som det er ganske lett å skru på og hvor man kan bruke standard rør, og standard "fittings", i motsetning til VP 2003. Det som alltid vil være kjedelig, det er jo å stå ett eller annet sted med motorstans og flatt batteri eller defekt startmotor. Skal tro om det ikke er praktisk mulig å sveive i gang MD7? Skulle nesten tro at man kan sveive i gang en motor på bare 13 HK og to sylindere. (Hvis man er uavhengig av alt elektrisk, da er det jo ikke så mye mer som kan gå i stykker.) Det er liksom noe med denne MD7'en som ser ut som driftssikerhet og greit vedlikehold. (Selv om jeg aldr har prøvd.) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Sjekket litt på dette med start via sveiv, og her kan det se ut som at teorien min er riktig. (Men det videoen ikke sier noe om det er om det er en kald eller en varm motor som blir startet.) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Dette ser i alle fall utrolig "mekanikervennlig" ut, så sant man får tak i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Tipper det er varm motor han starter der. Han bruker ventilløfter/ dekompresjon også som han er nødt til å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) Md7 er utrolig simple motorer, man kan demontere hele driten med en skiftenøkkel og ettpar fastnøkler. Deletilgangen på nye deler er ikke bra, ut over servicedeler som det finnes plenty av. Men, bruktmarkedet flommer over av eldre md7, så det er overhodet ikke problemer med å få tak i brukte saker. Ingen MDI som koster ræven og rister i stykker en gang i året. Ingen sensorer som skal diskutere og nekte deg få start på sjarken. Min md7 skal få gå til den ikke gidder mer. så blir den erstattet med en annen md7. Tar 4 timer bytte hele driten. Fordelen med at det er enklest mulig. Redigert 13.August.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Arne2 Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) 1 hour ago, Taskeladden said: Md7 er utrolig simple motorer, man kan demontere hele driten med en skiftenøkkel og ettpar fastnøkler. Deletilgangen på nye deler er ikke bra, ut over servicedeler som det finnes plenty av. Men, bruktmarkedet flommer over av eldre md7, så det er overhodet ikke problemer med å få tak i brukte saker. Ingen MDI som koster ræven og rister i stykker en gang i året. Ingen sensorer som skal diskutere og nekte deg få start på sjarken. Min md7 skal få gå til den ikke gidder mer. så blir den erstattet med en annen md7. Tar 4 timer bytte hele driten. Fordelen med at det er enklest mulig. Ja, nemlig. Det er akkurat slik som det ser ut for meg. Det er en motor med utrolig få feilkilder. Hvis man får tak i en overhalt og jobben er brukbart utført, så skulle den være klar for nye 40 år .. Når det gjelder muligheten til å bytte den ut, i en båt, så ser jeg at vekten er utrolige 175 kg. Det er jo ikke så reint lite for en 13,5 HK motor, skulle man tro. Skal man få denne ut og inn av en seilbåt, så er vekten som for en motor på 30-40 hester, men størrelsen er vel kanskje litt mindre, slik at det allikevel vil være enklere å lirke/tre den ut (?!) Ser at den er på ca 750 cc og gir ut max effekt ved 2.600 omdreininger. Det skulle vel tyde på et forholdvis lavt forbruk av diesel? (Ser ikke at kompresjonsforholdet er direkte oppgitt.) http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_Penta_MD7A.pdf http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop manual.pdf Redigert 13.August.2022 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Forbruk ca 1.5 - 2 liter i timen på full fart. Lett å ta ut, 14 bolter/mutre så er topp, eksosmanifoil og kjølesystem demontert og motoren er enda mindre. Tok ut min egen motor alene fra seilbåt, brukte 2 timer fra jeg begynte skru til den stod på kaien. Største problemet var å styre kranen samtidig som jeg guida motor ut luken. Svinghjulet er vel en 30kg. en mutter så er det av. Hadde aldri tatt med en md7 på jordomseiling, men her i skjærgården så er det en knall motor å ha, Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Arne2 Svart 13.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 14 minutes ago, Taskeladden said: Hadde aldri tatt med en md7 på jordomseiling, Da kan man vel bare ta med reservemotor og bruke den gamle som dregg. En kraftig oppgradering fra dagens 10 kg. Takk for mye interessant info! Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Md7b er og et bra alternativ, litt mer hester! Samme blokk, gear og bed. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Okkaby Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 Etter å ha lest dette, så tror jeg at jeg bytter ut drosjen med en overhalt T-Ford. Utrolig simpel motor. Så er den overhalt, så går nok den nye 50 år. Å en trenger ikke verksted til rep, da en fikser hjemme i garasjen. ps: prisen på Helge ture går ikke ned. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Taskeladden Svart 13.August.2022 Link til dette innlegget Svart 13.August.2022 (redigert) Okkaby skrev 54 minutter siden: Etter å ha lest dette, så tror jeg at jeg bytter ut drosjen med en overhalt T-Ford. Utrolig simpel motor. Så er den overhalt, så går nok den nye 50 år. Å en trenger ikke verksted til rep, da en fikser hjemme i garasjen. ps: prisen på Helge ture går ikke ned. Hehe, har du skrudd t-ford så bytter du ikke ut den drosjen med det første. Har skrudd mye gammel md7 og enda mer gammel A og T ford, skjønner hva du mener, men ikke alle har muligheter til å¨kjøpe nytt og levere inn alt hver gang noe ikke er som det skal. TS spør om det er en brukbar motor, og det er det absolutt om den er i stand og blir tatt vare på. Redigert 13.August.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Arne2 Svart 14.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2022 (redigert) 10 hours ago, Taskeladden said: Hehe, har du skrudd t-ford så bytter du ikke ut den drosjen med det første. Har skrudd mye gammel md7 og enda mer gammel A og T ford, skjønner hva du mener, men ikke alle har muligheter til å¨kjøpe nytt og levere inn alt hver gang noe ikke er som det skal. Kjørte Volvo Amazon og Volvo 240 i overkant av 30 år. I løpet av de 30 årene så var det behov for 1 enkelt verkstedbesøk. Det var da clutch no 2 røyk og jeg på det tidspunkt ikke hadde tilgang til garasje. Resten ble fikset enten i garasjen på jobb, eller ute. Det første jeg tenkte på når jeg så bildet av MD7A, det var jo at dette ser jo ut som en litt mindre utgave av B18 bilmotor, med dieselpumpe og uten forgasser. Her kan man sikkert skru det aller meste selv. Når det gjelder bilens historie, så startet man vel opp med noe som var ganske komplisert, når teknologien var ung. Så ble det enkelt og godt egnet for vedlikehold, før det så ble komplisert igjen og lager for bruk og kast, slik at man kunne få solgt nye biler. Skulle sånn sett ikke hatt noe i mot å kjøpe en Volvo 240, nå i dag, forutsett uten rust, og overkommelig pris. I samme tids og industriepoke, så produserte man også seilbåter med forholdsvis lite krav til vedlikehold, og med lang levetid. Derfor så finnes det fortsatt ganske mange seilbåter fra samme tidsepoke, dvs 70-80 tallet som fungerer ganske OK, og som fortsatt har mange år foran seg. "Alder" det er en faktor. Teknologi som er designet for enkelt vedlikehold og varighet, det er en annen faktor. Moderne krav til produksjonsvolum forutsetter "bruk og kast". Selvfølgelig så kam man produsere for "enkelt vedlikehold og lang levetid" også nå i dag, hvis det er det som kundene etterspør, og det som man er villig til å betale for. Redigert 14.August.2022 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.