Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

1 hour ago, Taskeladden said:

Md7 er utrolig simple motorer, man kan demontere hele driten med en skiftenøkkel og ettpar fastnøkler. Deletilgangen på nye deler er ikke bra, ut over servicedeler som det finnes plenty av. 

Men, bruktmarkedet flommer over av eldre md7, så det er overhodet ikke problemer med å få tak i brukte saker. 

Ingen MDI som koster ræven og rister i stykker en gang i året. Ingen sensorer som skal diskutere og nekte deg få start på sjarken. 

Min md7 skal få gå til den ikke gidder mer. så blir den erstattet med en annen md7.  Tar 4 timer bytte hele driten. 
Fordelen med at det er enklest mulig. 

 

 

Ja, nemlig. Det er akkurat slik som det ser ut for meg. Det er en motor med utrolig få feilkilder. Hvis man får tak i en overhalt og jobben er brukbart utført, så skulle den være klar for nye 40 år ..

 

Når det gjelder muligheten til å bytte den ut, i en båt, så ser jeg at vekten er utrolige 175 kg. Det er jo ikke så reint lite for en 13,5 HK motor, skulle man tro. Skal man få denne ut og inn av en seilbåt, så er vekten som for en motor på 30-40 hester, men størrelsen er vel kanskje litt mindre, slik at det allikevel vil være enklere å lirke/tre den ut (?!)

 

Ser at den er på ca 750 cc og gir ut max effekt ved 2.600 omdreininger. Det skulle vel tyde på et forholdvis lavt forbruk av diesel? (Ser ikke at kompresjonsforholdet er direkte oppgitt.) 

 

http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_Penta_MD7A.pdf

 

http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop manual.pdf

Arne2

Arne2

50 minutes ago, Taskeladden said:

Md7 er utrolig simple motorer, man kan demontere hele driten med en skiftenøkkel og ettpar fastnøkler. Deletilgangen på nye deler er ikke bra, ut over servicedeler som det finnes plenty av. 

Men, bruktmarkedet flommer over av eldre md7, så det er overhodet ikke problemer med å få tak i brukte saker. 

Ingen MDI som koster ræven og rister i stykker en gang i året. Ingen sensorer som skal diskutere og nekte deg få start på sjarken. 

Min md7 skal få gå til den ikke gidder mer. så blir den erstattet med en annen md7.  Tar 4 timer bytte hele driten. 
Fordelen med at det er enklest mulig. 

 

 

Ja, nemlig. Det er akkurat slik som det ser ut for meg. Det er en motor med utrolig få feilkilder. Hvis man får tak i en overhalt og jobben er brukbart utført, så skulle den være klar for nye 40 år ..

 

Når det gjelder muligheten til å bytte den ut, i en båt, så ser jeg at vekten er utrolige 175 kg. Det er jo ikke så reint lite for en 13,5 HK motor, skulle man tro. Skal man få denne ut og inn av en seilbåt, så er vekten som for en motor på 30-40 hester, men størrelsen er vel kanskje litt mindre, slik at det allikevel vil være enklere å lirke/tre den ut (?!)

 

Ser at den er på ca 750 cc og gir ut max effekt ved 2.600 omdreininger. Det skulle vel tyde på et forholdvis lavt forbruk av diesel? (Ser ikke at kompresjonsforholdet er direkte oppgitt.) 

 

http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_Penta_MD7A.pdf



×
×
  • Create New...