Jump to content

Båt ute på vinteren

JrDani

Recommended Posts

Hei, har en Yamarin 59 Cabin som jeg vurderer å ha stående ute i vinter (Trondheim). Den har en yamaha f115 utenbords. Den skal opp på generell vedlikehold i September. Noen erfaringer om å ha båt ute på vinteren? Noen forberedelser jeg burde foreta meg? Frostvakt? Frykter mest for mengden snø....

1 hour ago, JrDani said:

Frykter mest for mengden snø....

Mengden snø er ikke et problem om du ser etter båten.

Er du inneforstått med at du kan måtte måke av kalesje/båt daglig når været tilsier det er det ikke noe problem å ha den ute i Trondheim året rundt, såfremt båtplassen er skjermet.

Jeg har hatt båt i Hommelvik siden 2015 (den forrige hadde kalesje) uten problemer, men kommer det 30cm våt snø en dag MÅ det følges opp tvert.  

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg har hatt båt liggende i Trondheim noen vintre. Det snør betraktelig mindre nede ved sjøen enn det gjør noen høydemetre lengre opp. Husker enkelte dager det lå 20-30cm snø hjemme så lå det bare 5-10 i båten. Men som nevnt blir det våt snø er det viktig å få den vekk, spesielt om selvlensingen er lav. Vet ikke hvordan den er på din båt. Væromslag er ikke gunstig.

min øien 530f med ganske mange kvadrat og snø på, lå helt uproblematisk ute hele vintrene. Jeg hadde min nedtiltet (yamaha f40). Bare pass på det er nok sink hvis du velger å gjøre det. 

det kan jo også bli fuktig om bord hvis du ikke har frostvakt. Her står litt om fuktighet i båt (husk de skal selge avfukter så ikke bli helt revet med, det går nok fint uten varme også :p). 
https://seatronic.no/magasinet/avfuktere

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...