Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Har du vurdert om AIS er tilstrekkelig for ditt bruk? Evt prøve ut en app som feks Marine Traffic og se om det holder? Det avhenger jo litt av i hvilke farvann du skal navigere, under hvilke omstendigheter, hvor ofte og hvor lenge av gangen og hvor fort (ikke hurtigere enn du har kontroll over).

Selv synes jeg radar er litt plundrete å tolke - det tar litt tid å bli vant med (lurt å bruke dagtid med god sikt).

Under lengre strekker offshore er jeg mest opptatt av andre båter og ville holdt meg til AIS og slått av radar for å spare strøm og redusere lysforurensning i cockpit (seilbåt).

Tett på kysten eller innaskjærs er jeg mest bekymret for å gå på grunn eller kjøre på blåser. Når det er dårlig sikt, og spesielt nattestid, og enda mer så om det er litt ruskete - da har du sjøen så å si alene. Selv liker jeg dårlig å navigere trange eller urene farvann i dårlig sikt, med eller uten radar. Jeg vil som regel finne en bukt eller noe hvor jeg kan tråkke vann eller slippe anker til sikten bedres en smule. Da er kartplotter, dybdemåler, en lykt og AIS (evt på mobil) - mer enn godt nok for meg. Bruker sjelden/aldri radar selv npr det er tilgjengelig.

For en uke siden endte jeg i en situasjon hvor jeg ble tvungen til å være utpå ved midnatt uten mulighet til å slippe anker, ei heller fortøye uten å gå et godt stykke og inn i urent farvann (lang historie). Det blåste skikkelig og det var godt med sjø. Det var bekmørkt og farvannet er kjent for å ha mye blåser. Belysningen fra kartplotter gjorde meg sveiseblind, så sikten for meg var lik null (klarte ikke å få dempet lyset før jeg car godt utpå). Endte med å gå ut i leden og inn i en bukt for å få le av været og tråkke vann til grålysning. Deretter seile sakte utpå og inn mot en havn slik at jeg timet ankonst i det trange urene farvannet til når sikten var tilstrekkelig god.

Jeg har for lenge siden den erfart at det å fyke rundt innaskjærs eller i trangt, trafikkert eller urent farvann, i dårlig sikt - at det er noe som bør unngås om man kan. Selv under stjerneklar himmel har heg erfart at kan bli trøblete.

zooper

zooper

Har du vurdert om AIS er tilstrekkelig for ditt bruk? Evt prøve ut en app som feks Marine Traffic og se om det holder? Det avhenger jo litt av i hvilke farvann du skal navigere, under yvilke omstendigheter, hvor ofte og hvor kenge av gangen og hvor fort (ukke hurtigere enn du har kontroll over).

Selv synes jeg radar er litt plundrete å tolke - det tar litt tid å bli vant med (lurt å bruke dagtid med god sikt). Lengre strekker offshore er jeg mest opptatt av andre båter og ville holdt meg til AIS og slått av radar for å spare strøm og redusere lysforurensning i cockpit (seilbåt).

Tett på kysten eller innaskjærs er jeg mest bekymret for å gå på grunn eller kjøre på blåser. Når det er dårlig sikt, og spesielt nattestid, og enda mer så om det er litt ruskete - da har du sjøen så å si alene. Selv liker jeg dårlig å navigere trange eller urene farvann i dårlig sikt, med eller uten radar. Jeg vil som regel finne en bukt eller noe hvor jeg kan tråkke vann eller slippe anker til sikten bedres en smule. Da er kartplotter, dybdemåler, en lykt og AIS (evt på mobil) - mer enn godt nok for meg. Bruker sjelden radar.

For en uke siden endte jeg i en situasjon hvor jeg ble tvungen til å være utpå ved midnatt uten mulighet til å slippe anker, ei heller fortøye uten å gå et stykke (lang historie). Det blåste skikkelig og det var godt med sjø. Det var bekmørkt og farvannet er kjent for å ha mye blåser. Belysningen fra kartplotter gjorde meg sveiseblind, så sikten for meg var lik null (klarte ikke dempe lyset). Endte med å gå ut i leden og inn i en bukt for å få le av været og tråkke vann til grålysning. Deretter seile sakte uten inn mot en havn slik at jeg timet ankonst i det trange urene farvannet til sikten var god.

Jeg har for lenge sidan den erfart at det å fyke rundt innaskjærs eller i trangt, trafikkert eller urent farvann, i dårlig sikt - at det er noe som bør unngås om man kan.

• Create New...