Jump to content

Edit History

Trond123

Trond123

Roger jo skrev 12 minutter siden:

En radar ser ikke hurtig ferga som er på vei ut en sidefjord eller dekket av en øy, det gjør AIS`n.

App og MarineTraffic er vel mye forsinket, så det vurderer jeg som farlig.

Radar ser alle typer fartøy, uavhengig av hvilke utstyr det andre måtte ha installert eller ikke.

(VHF-signalene kan på samme måte som radar, bli blokkert av terreng, så her er AIS og VHF relativt likt begrenset)

Er formålet forhindring av kollisjon med moder jord eller andre fartøy, er radar det beste hjelpemiddelet. AIS-signalene (spesielt klasse B) kan være forsinket, men er jo selvsagt et godt hjelpemiddel dette også.

Helt enig i kommentaren om Marinetraffic og tilsvarende apper. Disse er IKKE for navigasjon.

Om jeg måtte velge mellom radar eller AIS, hadde valget uten tvil vært radar.

Ombord i min båt har jeg begge deler, og radaren går stort sett kontinuerlig så lenge jeg er underveis, med få unntak.

Trond123

Trond123

Roger jo skrev 11 minutter siden:

En radar ser ikke hurtig ferga som er på vei ut en sidefjord eller dekket av en øy, det gjør AIS`n.

Radar ser alle typer fartøy, uavhengig av hvilke utstyr det andre måtte ha installert eller ikke.

Er formålet forhindring av kollisjon med moder jord eller andre fartøy, er radar det beste hjelpemiddelet. AIS-signalene (spesielt klasse B) kan være forsinket, men er jo selvsagt et godt hjelpemiddel dette også.

Ombord i min båt har jeg begge deler, og radaren går stort sett kontinuerlig så lenge jeg er underveis, med få unntak.

Trond123

Trond123

Roger jo skrev 3 minutter siden:

Ombord i min båt, har jeg begge deler, og radaren går stort sett kontinuerlig så lenge jeg er underveis, med få unntak.

• Create New...