Jump to content

Edit History

zooper

zooper

De radarene jeg har benyttet meg av har for meg vært vanskelig å tolke - men jeg ser jo at det er mye nytt som er mye bedre enn det jeg har brukt.

AIS kan ikke erstatte radar selvsagt, men AIS kan i flere sammenhenger være "godt nok" - igjen, det kommer an på hva man skal begi seg utpå.

Det er riktig at mye smått ikke har AIS. Men under dårlige forhold med fortsatt noe sikt, og om du holder lav fart og holder deg litt utpå og unna hvor småttisene normalt farter - ja så vil du nok oppleve at det meste (alt) av småttisene enten har forduftet helt, kjører sakte, eller selv går med radar og/eller AIS, samtidig som at du har greit kontroll på sværingene.

Bruker man kartplotteren til å holde seg unna urent farvann og AIS til å holde kontroll på sværingene som kan komme seilende ganske så fort - så kan man tøffe rundt på en trygg plass til sikten er god nok til å komme seg dit man skal trygt. En radarreflektor er nok også bra å ha på noen båter - de kan lages med et PVC-rør stappet med alufolie om man er blakk.

Har man derimot et ærend som gør at man må/vil utpå eller navigere i trange og urene farvann og heller ikke vil holde farten veldig lav, bruke søkelys, fiske der man kan bli nedrent, osv - ja så blir det nok sikkert farlig uten radar.

Selv har jeg ikke erfart robåter o.l. midt i en bred led, uten lys, midt på svarte natta eller - ei heller i vær så ille at man knapt ser baugen (jeg har vært mye opp og ned indre og ytre Oslofjord nattestid. For en drøy uke siden var det temmelig mye vær mellom koster og Strømstad - i fellesferien. Pga tekniske problemer ble heg tvungen til å tråkke vann fra midnatt til fire om morgenen. På de fire timene var det ikke et eneste fartøy utpå - i det som til vanlig er en veldig trafikkert led). Er det et sannsynlig scenario der jeg farter at jeg kan støte pp usunlige fartly, ja så ville jeg nok gjort midt beste å finne et sted å slippe anker, vente til neste dag med å fiske, osv. For meg blir radar da litt "monsterforsikring". Nen man kan jo være uheldig og bli fanget pp feil sted til feil tid og ikke se meteren.

På spm mellom ny og eldre radar ville jeg strukket meg for å få meg noe nyere for innovasjonens del - gjerne noe som kan legges som lag oppå kartplotteren for enklere kunne identifisere ting som "ikke skal være der". Legg til AIS på plotteren, et godt søkelys og en tåkelur/-horn. Om man kan få den nyere radaren brukt - topp - få med kvittering så har du garanti på den også.

zooper

zooper

De radarene jeg har benyttet meg av har for meg vært vanskelig å tolke - men jeg ser jo at det er mye nytt som er mye bedre enn det jeg har brukt.

AIS kan ikke erstatte radar selvsagt, men AIS kan i flere sammenhenger være "godt nok" - igjen, det kommer an på hva man skal begi seg utpå.

Det er riktig at mye smått ikke har AIS. Men under dårlige forhold med fortsatt noe, sikt og du holder lav fart og holder deg litt utpå og unna yvor smpttisene normalt farter - ja så vil du nok oppleve vat det meste (alt) av småttisene ha forduftet helt, kjører sakte, eller selv går ned radar og/eller AIS, samt at du har greit kontroll pp sværingene.

Bruker man kartplotteren til å holde seg unna urent farvann og AIS til å holde kontroll på sværingene som kan komme seilende ganske så fort - så kan man tøffe rundt på en trygg plass til sikten er god nok til å komme seg dit man skal trygt. En radarreflektor er nok også bra å ha på noen båter - de kan lages med et PVC-rør stappet med alufolie om man er blakk.

Har man derimot et ærend som gør at man må/vil utpå eller navigere i trange og urene farvann og heller ikke vil holde farten veldig lav, bruke søkelys, fiske der man kan bli nedrent, osv - ja så blir det nok sikkert farlig uten radar.

Selv har jeg ikke erfart robåter o.l. midt i en bred led, uten lys, midt på svarte natta eller - ei heller i vær så ille at man knapt ser baugen (jeg har vært mye opp og ned indre og ytre Oslofjord nattestid. For en drøy uke siden var det temmelig mye vær mellom koster og Strømstad - i fellesferien. Pga tekniske problemer ble heg tvungen til å tråkke vann fra midnatt til fire om morgenen. På de fire timene var det ikke et eneste fartøy utpå - i det som til vanlig er en veldig trafikkert led). Er det et sannsynlig scenario der jeg farter at jeg kan støte pp usunlige fartly, ja så ville jeg nok gjort midt beste å finne et sted å slippe anker, vente til neste dag med å fiske, osv. For meg blir radar da litt "monsterforsikring".

På spm mellom ny og eldre radar ville jeg strukket meg for å få meg noe nyere for innovasjonens del - gjerne noe som kan legges som lag oppå kartplotteren for enklere kunne identifisere ting som "ikke skal være der". Legg til AIS på plotteren, et godt søkelys og en tåkelur/-horn. Om man kan få den nyere radaren brukt - topp - få med kvittering så har du garanti på den også.

zooper

zooper

Det er riktig at mye smått ikke har AIS. Med med noe sikt og lav fart vil det meste av småttisene ha forduftet, kjøre sakte, eller selv gå for radar og/eller AIS om du er litt utpå. Bruker man kartplotteren til å holde seg unna urent farvann og AIS til å holde kontroll på sværingene som kan komme seilende ganske så fort - så kan man tøffe rundt pp en trygg plass til sikten er god nok til å komme seg dit man skal trygt. En radarreflektor er nok bra å ha på noen båter - de kan iages med et PVC-rør stappet med alufolie om nan er blakk.

Har nan derimot et ærend som gør at man må/vil utpå eller navigere i trange og urene farvann og heller ikke vil holde farten veldig lav, bruke søkelys, osv - ja så blir det nok sikkert farlig uten radar.

Selv har jeg ikke erfart robåter o.l. midt i en bred led, uten lys, midt på svarte natta eller - i vær så ille at man knapt ser baugen. Er det et sannsynlig scenario der jeg farter ville jeg nok gjort midt beste å finne et sted å slippe anker, vente til neste dag med å fiske, osv. For meg blir radar da litt "monsterforsikring".

zooper

zooper

De radarene heg har benyttet neg av gar for meg vært vanskelig å tolke - men jeg ser jo at det er mye nytt som er mye bedre enn det heg har brukt.

AIS kan ikke erstatte radar selvsagt, men AIS kan i flere sammenhenger være "godt nok" - igjen, det kommer an på hva man skal vegi seg utpå.

Det er riktig at mye smått ikke har AIS. Med nie sikt og lav fart vil det meste av småttisene ha forduftet, kjøre sakte, eller selv gå for radar og/eller AIS. Bruker man kartplotteren til å holde seg unna urent farvann og AIS til å holde kontroll på sværingene som kan komme seilende ganske fort - så kan man tøffe rundt til sikten er god nok til å komme seg dit man skal. En radarreflektor er nok bra å ha på noen båter.

Har nan derimot et ærend som gør at man må/vil utpå eller navigere i trange og urene farvann og heller ikke vil holde farten veldig lav, bruke søkelys, osv - ja så blir det nok sikkert farlig uten radar.

Selv har jeg ikke erfart robåter o.l. midt i en bred led, uten lys, midt på svarte natta eller i vær så ille at man knapt ser baugen. Er det et sannsynlig scenario der jeg farter ville jeg nok gjort midt beste å finne et sted å slippe anker, vente til neste dag med p fiske, osv.

På spm mellom ny og eldre radar ville jeg strukket meg for å få meg noe nyere for innovasjonens del - gjerne noe som kan legges som lag oppå kartplotteren for enklere kunne identifisere tibg som ikke skal være der. Legg til AIS på plotteren, et godt søkelys og tåkelur. Om man kan få den nyere radaren brukt - topp - få med kvittering så har du garanti på den også.

• Create New...