Jump to content

Vinteropplag seilbåt utendørs - på land eller på vann i boblehanvn? Samme pris

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Med motorbåten fra 2013, som jeg solgte i mai iår, så ble det alltid til at den ble tatt på land og tatt inn i varmen for vinterlagring. Dette ble veldig dyrt og en av flere årsaker til at vi solgte den.

Nå er vi over på seilbåt, og likevel er jo vinteren noe vi ikke slipper unna. Jeg har en ambisjon om å senke kostnadene og å gjøre mye selv. Jeg har to alternativer nå hva gjelder vinteropplag:

1. Boblehavn i Holmestrand - med planlagt løft på land til våren på et eller annet verksted for å få utført ting jeg ikke kan. Får strøm.

2. På land i regi av det samme verkstedet jeg hadde motorbåten, men som nå har flyttet og som sier at de har ubegrenset plass ute. Får strøm, og er på en plass med 6-7 mekanikere, jeg får full tilgang til båten, og kan velge hva jeg vil gjøre og hva de skal gjøre.

Det er samme pris for leie av "arealet". Alternativ 2 på land slår kanskje nr 1 da ? Alt omkring vinterkonservering har jeg tenkt til å gjøre selv i begge alternativene.

Hvilke erfaringer har dere andre ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har hatt seilbåt sideb 2006 og ligget på vannet hvert år hver vinter

ingen problem  en båt skal ilgge der.

Du skal passe på akter hvor roret ligger i oveflaten om det blir is av betydning.

Du skal holde det isfritt der ved hjelp av ispropell (deiser) og frostsikre skroggjennoføringer med frostveske.

Da ligger du trykt å godt gjennom vinteren. Ligger du i boblehavn så kan du se bort ifra ispropellen

Fordel med å ha den på vannet er at du kan starte sesongen tidlig og slutte sent. Må ofte belage på at det ligger båter på utsiden av din på land slik at du ikke kommer ut når du måtte ønske osv. Fordel på land er at du får mindre utfordringer med kondens som gjør at du ikke trenger lufttørker/varmer etc. Du får også bedre tid på å få utført båtpuss.

Vi har vår på vannet vanligvis, og på land når vi skal utføre større jobber under vannlinjen.

Jeg pleide å ha motorbåt annethvert år på land og på vannet. Men da jeg hadde lang båtsesong ble det ikke så enkelt å få gjort nødvendige arbeider sent på høsten eller tidelig på våren i norsk østlandsklima. Nå praktiserer jeg på vannet i boblehavn hver vinter og opptak om sommeren når det er fine forhold for båtpuss. Fint å bare dra av presenningen og legge i vei med båten før Påske . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hulda fryser fast hvis det er is. Hvis det ikke er is, fryser Hulda ikke fast. Mindre enn 5 cm stålis, sesongen fortsetter. Båtpuss når sjøen er full. Ca. juli. Bryr meg ikke om boblehavn. Har siden 1972 hatt klinkbygget trebåt med utenpåhengende ror, plastseiler med seildrev og Hulda. Alle har med suksess frysi fast i opp til 50 cm is.

Den nye seilbåten min er fra 2015. "onde tunger" vi ha det til at de ikke liker å stå på kjølen. De sverger til opplag på vann.

Finnes det en objektiv mening om dette?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 24 minutter siden:

Den nye seilbåten min er fra 2015. "onde tunger" vi ha det til at de ikke liker å stå på kjølen. De sverger til opplag på vann.

Jeg har ikke Bavaria, jeg er ikke spesielt glad i Bavaria. Det er rett og slett ikke min type båt(les kona bestemmer).

Jeg har ingen tro på at de ikke kan lagres på vanlig måte stående på kjølen. De er alt for populære til at det ville vært noe i det rykte. Jeg har sett veldig mange Bavariaer lagret på helt vanlig vis stående på kjølen. Hadde det vært et problem hadde vi sett masse poster om det fra eiere her inne, men det har vi ikke. Vi hører det kun fra folk som ikke har Bavaria, men kjenner noen som har hørt noe fra onkelen til tanta til en de kjenner.

Jeg tror Bavaria er som Toyota. Bra saker til en grei penge. Så vil alle som betaler masse ekstra for et kult navn og samme kvalitet si mye drit om det for å få sitt merke til å fremstå som bedre.

dennrick skrev for 6 timer siden:

Det er egentlig ikke noe dramatisk i dette. Alle "moderne" finnekjølte båter uansett produsent bør absolutt ha et par gode støtter under hekken med godt press på og under baugen i tillegg til vanlig krybbe eller støtter sideveis. Disse ekstrastøttene kan gjerne være Doka-støtter eller vanlige løse trebeinte støtter som strammes godt til for å avlaste bunnstokker/innfesting av kjølen.

Screenshot_20220819-072229_Gallery.jpg.c7eb18e1e731f384f9e6433d1f8e3901.jpg

Her er fra sist min båt var på land. Om du lar båten kun hvile på kjølen blir det veldig mye belastning på kjølinnfesting, et par enkle støtter avhjelper dette :thumbsup:

Angående opplag på vann eller land har jeg god erfaring med begge deler. Vedlikehold som polering er mer tungvindt på vannet, men veldig deilig å være på vannet når vårsola kommer!

Med vær obs på at været kan være hardt på vinteren så godt med fortøyninger med strekkavlastere og godt med fendere anbefales!

Redigert av Morten_L (see edit history)
dennrick skrev for 10 timer siden:

Det kan du ta helt rolig. Båten skal hvile på kjølen når den står på land, krybbe etc. er kun for å støtte båten. Innfesting av kjølen er konstruert for å ta store laster, og skal tåle mer enn vekten av båten. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Takk for innspill! Litt av bakgrunnen for spørsmålet er jo at den skal på land til våren uansett, bl.a for å bytte gummibelg på seildrevet (anbefales byttet hvert 7. år). Siden kostnadene er tilnærmet like, så kan jeg jo kanskje likegodt ta den opp i høst en gang. Det er avklart at jeg kan komme så sent jeg vil med båten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...