Jump to content

Edit History

Morten_L

Morten_L

dennrick skrev for 6 timer siden:

Den nye seilbåten min er fra 2015. "onde tunger" vi ha det til at de ikke liker å stå på kjølen. De sverger til opplag på vann.

Finnes det en objektiv mening om dette?

Det er egentlig ikke noe dramatisk i dette. Alle "moderne" finnekjølte båter uansett produsent bør absolutt ha et par gode støtter under hekken med godt press på og under baugen i tillegg til vanlig krybbe eller støtter sideveis. Disse ekstrastøttene kan gjerne være Doka-støtter eller vanlige løse trebeinte støtter som strammes godt til for å avlaste bunnstokker/innfesting av kjølen.

Screenshot_20220819-072229_Gallery.jpg.c7eb18e1e731f384f9e6433d1f8e3901.jpg

Her er fra sist min båt var på land. Om du lar båten kun hvile på kjølen blir det veldig mye belastning på kjølinnfesting, et par enkle støtter avhjelper dette :thumbsup:

Angående opplag på vann eller land har jeg god erfaring med begge deler. Vedlikehold som polering er mer tungvindt på vannet, men veldig deilig å være på vannet når vårsola kommer!

Med vær obs på at været kan være hardt på vinteren så godt med fortøyninger med strekkavlastere og godt med fendere anbefales!

Morten_L

Morten_L

dennrick skrev for 6 timer siden:

Den nye seilbåten min er fra 2015. "onde tunger" vi ha det til at de ikke liker å stå på kjølen. De sverger til opplag på vann.

Finnes det en objektiv mening om dette?

Det er egentlig ikke noe dramatisk i dette. Alle "moderne" finnekjølte båter uansett produsent bør absolutt ha et par gode støtter under hekken med godt press på og under baugen i tillegg til vanlig krybbe eller støtter sideveis. Disse ekstrastøttene kan gjerne være Doka-støtter eller vanlige løse trebeinte støtter som strammes godt til for å avlaste bunnstokker/innfesting av kjølen.

Screenshot_20220819-072229_Gallery.jpg.c7eb18e1e731f384f9e6433d1f8e3901.jpg

Her er fra sist min båt var på land. Om du lar båten kun hvile på kjølen blir det veldig mye belastning på kjølinnfesting, et par enkle støtter avhjelper dette :thumbsup:

• Create New...