Jump to content

Noen som plutselig har mistet fart/rpm på Yamaha F9.9/20hk ?

Rune.f

Recommended Posts

Har en 2019 F9.9 oppsatt av forhandlet med 20hk forgasser, den står på en Pioner 15 Allround, kjøpte båten brukt for ett par mnd siden, lite brukt/få timer, gått i ett stort fjellvann siden ny.

Målte 19kn med 2 voksne + noe utstyr i starten, det eneste jeg har gjort er å drenere flottør kammer, renset bensinfiltret å satt i nye plugger, har plutselig mistet fart og rpm, går nå 19kn med kun meg ombord (dvs samme fart med ca 150kg mindre ombord) på 56-5700rpm.

Propell er 9.25×9.

Noen som har opplevd lignende med denne modellen ?

PS...hva oppnår andre i knop med Pioner 15 Allround med samme motor ?

20220630_002335.jpg

Pioner 15 Allround er en relativt tung båt med ganske stor våt flate og ikke noe stort fartspotensiale, (men den er veldig trygg, stabil og forutsigbar) Det gjør at 20hk ikke gir noe særlig "kraftoverskudd". I praksis betyr det at små detaljer, særlig om det er flere av de, kan sammen få negativ effekt.

@Kallethekid har allerede nevnt den mest usynlige men ganske vanlige

- Har du flyttet på vekt i båten? Flyttet tanken eller blytau og dregg?

- Er motoren trimmet likt som den var på forrige forsøk?

- Er båten nå grodd under, eller er den fortsatt i ferskvann? I den ene havna jeg har båt kan jeg ligger i to mnd uten groe, så plutselig gror det på en uke...

- Kan båten ha blitt trukket opp på land og blitt litt flisete under?'

- har du en liten skade på propellen?

Det er trolig en 9.25×10 som er toppfartpropell på den båten med F20, men ville ha valgt som deg (9.25×9) om den var min og skulle være til variert bruk.

Har du ikke mistet turtall, kun fart så kan du nok se bort ifra feil på motoren.

-Ikke vann i skrog

-Ikke flyttet vekt i skrog

-Trimmet likt, prøvde alle hull på pinnen i dag, fikk nøyaktig samme fart på alle stillinger...merkelig...har alltid trimmet småmotorer med tiltpinne til optimal trimming.

-Ligger i saltvann nå, ble spylt å bunnsmurt før sjøsetting i saltvann, mulig litt groe men kan ikke være mye.

-Har knapt hatt bunnkjenning på tross av att den ligger på manuelt utlegg.

-Propellen har aldrig vært i bunn/stein, lakken/propellen er 100% som ny.

Tenkte de første turene att jeg måtte opp ett hakk på propell ds den gikk å "nappet" på turtalls sperren, men leser nå av barr 56-5700rpm og 19kn med tom båt med bare meg ombord.

Når motor står i fri så vil den ikke ruse seg høyere enn ca5000rpm, (skal jo ikke gjøre det men ville se om den da gikk opp til sperren ubelastet, skal sen normalt gjøre det ? 2-takterne smeller jo rett opp på fullgass), går også da også urent når mellomregistret passeres, ikke alltid den vil forbi der heller.

Skjønner ikke dette?

Eneste justering er jo en lufteskrue som krever ett spesialverktøy, men skjønner ikke att den skal ha noe betydning på full gass.

Har sjekket så gassen dras til full gass.

Rune.f skrev 11 minutter siden:

-Trimmet likt, prøvde alle hull på pinnen i dag, fikk nøyaktig samme fart på alle stillinger...merkelig...har alltid trimmet småmotorer med tiltpinne til optimal trimming.

Denne båten er 15fot og tung og flat, det er veldig tungt å løfte nesa på denne og 20hk er ikke nok til det.

Rune.f skrev 14 minutter siden:

Eneste justering er jo en lufteskrue som krever ett spesialverktøy, men skjønner ikke att den skal ha noe betydning på full gass.

Glem denne skruen, motoren går IKKE bra den ene uka og går dårlig den neste pga den skruen.

Rune.f skrev 18 minutter siden:

Skjønner ikke dette?

Hvor mange omdreininger har du mistet?

Har gått fra ca61-6200 å ned til ca5700, har jo endel motor erfaring men skjønner ikke dette, finner ingen logisk forklaring i hodet.....

Nei det var ren å fin bensin bortsett fra de få vanlige små ruskene man finner utenfor finfiltret i filterkoppen på motor, byttet også tanken til den andre med bensin rett fra pumpa.

Tenker litt på registerreim, men merkelig att den skal hoppe over å, mulig å sjekke den fort å galt ? tenker på fastmerker ?

Redigert av Rune.f (see edit history)
Rune.f skrev 3 minutter siden:

Har gått fra ca61-6200 å ned til ca5700,

OK, her ligger det jo 2 knop.

Har du montert eksternt bensinfilter med vannutskiller?

(om ikke så vil jeg sterkt anbefale det)

Det er svært lite feil på den motoren du har, når du mister 500 omdr på topp så er det veldig få feilmuligheter å velge imellom.

Er du 100% sikker på at du har riktige plugger? Har hørt historier om Yamahamotorer som gikk dårligere når plugger ble skiftet til annnet merke en NGK. Vet ikke om det anbefales å endre tennplugger når motoren trimmes til 20HK, men på for eksempel eldre motosykkler er det ikke uvanlig å bytte til annen tennplugg,hvis man for eksempel skifter dyse i forgasseren. Hvis du har skiftet til nøyaktig samme typen som satt der kan du selvsagt se bort fra dette.

Fant faktisk frem orginalpluggene i går kveld for å se hva jeg fikk da jeg kjøpte nye, han som solgte meg pluggene virket litt usikker, skal også ha bare 0.8-0.9mm gap så mulig det må justeres.

Har montert ett litt stort ekstra metall filter på slangen som skal ta også vann.

En annen ting er att jeg testet på speilblank sjø i går, det er jo det tyngste man får, sist jeg målte da jeg justerte tilt pinne var det perfekte bølger/krusinger som gir godt "slipp" av skroget.

Men uansett mulig jeg kunne gå ned ett hakk på propellen, det spiller jo ingen praktisk betydning da båten fungerer helt perfekt, men er....desverre?.... av de som vil utnytte utstyret optimalt.

dieselfan skrev for 12 timer siden:

Pioner 15 Allround er en relativt tung båt med ganske stor våt flate og ikke noe stort fartspotensiale, (men den er veldig trygg, stabil og forutsigbar) Det gjør at 20hk ikke gir noe særlig "kraftoverskudd". I praksis betyr det at små detaljer, særlig om det er flere av de, kan sammen få negativ effekt.

Tenker det samme som dieselfan her.    Og tenker også at groe er en typisk synder her.  Skal ikke rare laget til før det merkes.   Så jeg ville fått opp båten for spyling, med test før og etter for å se hva det eventuelt utgjør på fart og turtall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det er nok forklaringen, det er små marginer på denne båten med denne motoren, var ute å dro en line i dag med 2 mann, mistet bare 1kn med 100kg ekstra.

Byttet plugger i dag men jeg hadde fått rett.

Men skal få tak i en propell som er hakket snillere, liker å ha turtallet oppunder max på en båt der det ofte kjøres på full gass, er bedre for motoren å gå "lett" isteden for å hele tiden streve 4-500rpm under max, det er slik jeg liker å ha det, andre har nok andre meninger rundt dette.

Så om noen har en 8 spline propell 9.25×8 er det bare å ta kontakt :)

Har fått tak i likeretter men ser fort å galt ikke noen ubrukte ledninger ? er en rosa (mener jeg å huske) som bare er en sløyfe koblet sammen med seg selv ?

Rune.f skrev for 11 timer siden:

Men uansett mulig jeg kunne gå ned ett hakk på propellen, det spiller jo ingen praktisk betydning da båten fungerer helt perfekt, men er....desverre?.... av de som vil utnytte utstyret optimalt.

Da vil jeg anbefale at du tar en runde med høytrykkspyler en gang i måneden :thumbsup:

Har flere båter i bruk som brukes nesten daglig til div hobby fiske så har hendene fulle :) får vel bare leve med noen prosent tap pga litt "skjegg":smiley:

Skal ha på samme selvpolerende  bunnsmurning som på trollingbåten på Pioner'en så gror det minimalt, å det lille som setter seg slipper ilpt av en tur, mister ikke en knop på den båten fra slutten av april til frosten kommer, havnen er muligens gunstig med bra utskifting av vannet, vi har normalt svært ren/klart vann her.

Har hengere til båtene mine å tar de alltid opp på dem for å slippe bunnkontakt, har ryddet bort tangen å stablet opp steinen i fjæra å lagt dem opp på begge sider så jeg får som en "innkjøring" da denne båten  ligger på utlegg, kan da gå ut på "steingjerdet" i støvler uten att båten når bunnen.

Har nå googlet litt å finner da ut att Pioner 15 Allround har en maxfart på 25kn med 30hk, dvs att jeg nok må være veldig fornøyd med 19kn på flat sjø med en voksen og 17kn med 100kg+ ombord med min oppgraderte lille F9.9hk/20hk og antaglig litt grodd båt....følelsen sier att den gikk ca22kn de første ukene etter nøye testing/justering av tiltpinne, endte foresten opp på nest ytterste hull.

MEN....nå må jeg jo bare ta opp båten i havnen ved anledning å se hva en vask med varmtvanns spyleren gjør :)) har jo montert turteller å nå så får rpm der å knop på appen på tlf.

Så slitsomt kan det altså være å være petimeter å ville ha alt 100% på stell :giggle: ser andre rundt meg som vasser i søppel å drit i båtene sine....men er strålende fornøyde, må være godt å ha det sånn....i det minste for dem, ligger også nesten nye flotte båter ute som er mildt sagt helt grønne av alger å mose, svarte av forurensingen regnet legger igjen på de rue overflatene osv, gummien på vindusviskerne var borte i fjor men bruker de likevel (( nesten vondt å se på.....å der står jeg en gang i mnd'n med høytrykksspyler å spyler hele båten mens den ligger ute i havna, men de syns jo jeg er en raring :)) mulig de har rett.

Tok en sjekk på motor i dag, det går ett stag fra "gassralemikken" å opp på armen til forgasser spjeldet, der er det en settskrue som låser spjeldet i rett stilling/full gass, den skruen var ikke dratt til godt nok fra forhandler som monterte 20hk forgasser (motor hadde 10,5tim da jeg kjøpte den), tidligere eier hadde fulgt innkjøringsprosedyren på 10tim med redusert rpm, da jeg begynte å bruke den gled staget mer å mer ut av låsingen, kort fortalt, det ble betydelig forskjell når staget ble justert så det ble full gass på den :)) så enkelt kan det altså være.

Men vil likevel prøve 9.25×8 for å få den litt kvikkere i starten å få den raskere i plan med bare meg ombord, planer veldig fort å i lav fart med en ekstra person fremme i båten.

Ellers en helt fantastisk båt til mitt bruk, har lagd en egen måte mtp lensingen da jeg ikke vil bruke selvlensingen, vil ikke ha sjøvann i den da det gror som f....

En håndpumpe som ligger helt i bunn i fordypningen i skroget tømmer båten 100%, den suger også med seg all slags drit fra fiskslo til stein ol som dras med på støvlene, 5cm høyere en elektrisk pumpe (bunndel limt fast med Tec7) som starter ved regn, da den står litt høyere får den aldrig rusk/rask, den holder nivået godt under det nivået som nås når selvlensingen er åpen, har en nabo 300m bortenfor med samme båt ute, har sammenlignet både vann nivå og groe pga sjøvannet.

Synes det ble en god løsning, total kostnad 1400kr, slik ser båten ut i bunnen av skroget bak i brønnen uten vask etter en sommer med denne løsningen, har dratt mye line å garn men alt som kommer inn i båten tas med den manuelle pumpen, el pumpen tar regnvannet.

20220820_150551.jpg.499a48ee1fe69ece6825baaa3e52962c.jpg20220820_150545.jpg.02ddaea69568004f732cff119387f067.jpg

Pumpen å ekkoloddet drives av ett lite atv batteri på 20amp, har ikke montert ladingen/likeretter enda men batteriet har stått i ca 2.5mnd uten lading å holder fremdeles 12.8V på tross av ekstreme mengder med regn i sommer, pumpen har gått mye, ekkolodd har stått på totalt 11tim.

20220820_150555.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...