19 fot
Hva man kan få for en motor bestemmes ikke av hva den er verdt, men av hva kjøperne mener eller tror den er verdt, og dermed er villige til å betale for den.
Da vil det være viktig hva slags erfaringer man angående hva som tok knekken på forrige motor. var det elektronikkfeil (uten korrosjon) eller mekanisk slitasje på en saltsvannsmotor så har det lite å si om neste motor holder seg "rustfri" lenger da det uansett ikke er det so stopper den. Men hvis man har en motor som har tæret i stykker vil man nok ha mye mer interesse av den ferskvannskjørte.
En slektning som jobbet som fisker med påhengsmotor fortalte at han fikk god innbyttepris på påhengsmotorene sine hos forhandler fordi de fleste gjerne vil ha en 2 år gammel motor og ikke bryr seg så mye om at det er en motor som har mye slitasje pga at den er yrkesbrukt flere timer hver dag. Så priser man kan få følger ikke nødvendigvis reell verdi. Og for fiskeren så ble det billigere å bytte motor ofte enn å kjøre motoren lenge og få store reparasjonsutgifter pga mye som er utslitt.
Tilbake til salt så vil de fleste ikke være istand til å vurdere hvor mye en motor er tæret innvendig. Og det et en selger sier den er ferskvannskjørt er ikke noe man nødvendigvis stoler på da mange selgere har sin egen måte å definere ting som er postivt for kjøpere, og ikke er fullt så ivirge etter å nevne negative ting.
Her har vi en velholdt motor (selgers ord), 6 hk Mercury, som selges:
https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=260081519
Når det ramses opp vedlikehold som er gjort så nevnes det at olja på girhus og i motor årlig er enten byttet eller inspisert. Følger man vedlikeholdsspesifikasjonene så skal jo olja begge disse stedene byttes årlig (eller hver 100 time, det som kommer først), hvertfall er det slik på de nye nå.
Og nevner man at olja er byttet så ville det jo være naturlig å også nevne at impelelren e byttet hvis den er det. Når det da ikke er nevnt (til tross for annet vedlikehold nevnt) så betyr det sannsynligvis at impelleren er 12 år gammel og skulle vært byttet for fjerde gang nå (basert på vedlikeholdsintervall for tilsvarende ny motor av samme merke).
Ellers ser jeg at prisen for en 12 år gammel motor er mer enn halvparten av hva en splitter ny motor av samme merke med like mange hk koster nå, så hvis det skal være like lave årlige utgifter ved å kjøpe denne gamle motoren som å kjøpe en ny så må motorer holde 22 år og man må synes det er like fint å eie motoren siste halvdel av levetiden som første halvdel. De fleste vil nok foretrekke den halvdelen som har garanti og hvor ting er mindre slitt så det er mindre fare for at noe ryker. Men folk får velge selv hva de kjøper, og jeg ser annonsa er merket med solgt (uten at vi vet hvilken pris den er solgt for og om kjøper er fornøyd).
Legger også merke til at det ser ut til at strammeskrua (til styringa) på denne velholdte motoren ikke er helt i orden. min strammeskrue på 6 hk Mercury fra 2022 røyk forøvrig flere ganger, så det er jo ikke så overraskende.
Legger forøvrig merke til at blant de 6 hk Mercury som selges så er det ekstremt mange som ifølge selger er lite brukt. Om det skyldes at det er endel problemer med motoren så den ikke frister så mye å bruke eller om det er andre årsaker er ofte ikke så lett å vite. Selv fikk jeg brukt min mye mindre enn jeg ønsket pga verkstedbesøk og pga dårlig brukervennlighet i periodene fra feil oppstår og frem til motoren ble sendt på verksted.
Man blir hvertfall sprek i armene av å ha en slik motor som stadig må bæres mellom brygga og bilen (for versktedbesøk) og lempes inn og ut av bilen. Og inntil ca 30 drag for å få start er jo også god trening for dem som vil ha store armmuskler. Men selv foretrekker jeg motor som starter på første draget og lempes på båten ved sesongstart og bare tas av for vinteropplag (eller bare kan henge på da også), så derfor byttet jeg etter få måneder til Yamaha, hvor eneste feilen etter ca 150 timers bruk (har ikke telt timer, men har brukt ca 150 liter bensin og antar ca 1 liter pr time i snitt) er at plugghetta løsnet så jeg måtte trykke den på plass igjen en gang.