Jump to content

Bravo 1 eller 3 til cabincruiser

Friskfres

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter ny bruktbåt, og ønsker meg en cabincruiser på mellom 25-30 fot med marsjhastighet på rundt 20 knop og det blir fort drevbåt.  Båtene jeg ser på veger fort rundt 2500-4000 kg avhengig av type. Mange har typisk enten mercruiser eller VP på mellom 250-350 hk (diesel). Jeg er helt fersk på drev og innenbords.) Jeg ønsker i hovedsak singelinstalasjon. 

Mange båter som passer mitt budsjett og kriterier er har ofte motor/drev fra tidlig 2000-tallet. Timetallet er gjerne pluss/minus 1000 timer.

Det jeg ser er at det stort sett er bravo 3 og noen med bravo 1-drev (evt Vp290) i dette spekteret. I begge ender av vektskalaen som nevnt over. Er bravo 1 et svakere drev enn bravo 3, og noe å styre unna i denne klassen?  Bruktmarkedet styrer utvalget og det er ikke alltid "bare å velge" det man vil.

leser ofte om de berømte havariene, men etter det jeg leser ut av de historiene så er det ofte litt for hard og hissig bruk og mangel på vedlikehold som er feilkilden, og ofte ser jeg det dreier seg om raske båter med mercruiser 1.7 diesel.

Redigert av Leoen (see edit history)

Lykke til med jakten på ny båt, jeg har Bravo 1 drev. Min båt (marex33 med Steyr246) ble opprinnelig levert med bravo 3, båten gikk som demo båt og i den perioden så havarerte det ene drevet, hva som var årsaken vet jeg ikke. Kjøer som skulle ha båten etterpå ville da ikke ha båten med bravo3 og det ble satt på bravo 1. jeg har pratet med en del om dette bytte og de jeg har pratet med sier at det er mere skånsom for motoren, bravo 3 har et mye større grep i vannet så båten går fortere opp i plan med påfølgene større belastning på drev og motor i den fasen.

volvo har jeg ikke greie på.

Bravo 1 er forsåvidt sterkere enn Bravo 3 siden det har kun 1 propellaksling.

Men disse drevene finnes også som X og XR-drev, altså forsterket i forhold til basis bensinutgave.

Et Bravo 3 XR er totalt sett det beste Mercury/Mercruiser-drevet for båter med (sterk dieselmotor) toppfart rundt 25-45 knop.

Bedre akselerasjon og grep i vannet, bedre marsjfart, bedre manøvreringsevne, mere stabilt, bedre for reversering osv. Akkurat som DP290 og nyere VP drev.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 2 timer siden:

Bravo 1 er forsåvidt sterkere enn Bravo 3 siden det har kun 1 propellaksling.

Men disse drevene finnes også som X og XR-drev, altså forsterket i forhold til basis bensinutgave.

Et Bravo 3 XR er totalt sett det beste Mercury/Mercruiser-drevet for båter med (sterk dieselmotor) toppfart rundt 25-45 knop.

Bedre akselerasjon og grep i vannet, bedre marsjfart, bedre manøvreringsevne, mere stabilt, bedre for reversering osv. Akkurat som DP290 og nyere VP drev.

Men har eg forstått det korrekt at bravo uten x-betegnelsen er tiltenkt bensinmotorer? For har skjønt at du får de som eks. Bravo 3, 3x og 3xr. 

Men hvordan er med dette med timetallet. Er det "lite" med 1000-1200 timer driftstid, eller må det påregnes større vedlikeholdskostnader når klokka har gått så lenge? Tenker på drivknute og lagrer o.l. 

Så klart et vanskelig spørsmål som er uten fasit. Men er det noe veiledende?  Forutsatt fornuftig bruk og vedlikehold 

Ja tiltenkt bensinmotorer, eller de litt mindre dieselmotorene på litt mindre båter.

Forskjellen er jo at turbodieselmotoren har høyere moment på lavere turtall, og derfor setter komponentene i drevet under større belastning enn bensinmotorer.

1000 timer er relativt mye på et drev. Men kommer naturligvis an på motorstørrelse, båtvekt osv.

Samt bruksmønster og vedlikehold.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Leoen skrev for 14 timer siden:

...ofte ser jeg det dreier seg om raske båter med mercruiser 1.7 diesel.

Felles for båter med den motoren er vel at de ikke er så veldig raske :saint:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...