Jump to content

Yamaha 9,9 2003, styrekabel går bare halvveis inn i røret

Danihell

Recommended Posts

Hei jeg mistenker at det er en liten bøy på røre.jeg for den halvveis igjennom.

jeg kjøpte nytt rør monterte dette men samme feilen har oppstått. Den sklir fint halvveis så blir den litt hard på ratte? Noen som vet om dette kan bores opp så den ikke for den harde motstanden der røre er litt bøyd ?

setter utrolig pris på tilbake meldinger!!

D793C1F5-CE25-4568-BD74-89B018CC3042.jpeg

Redigert av Danihell (see edit history)
Danihell skrev for 3 timer siden:

Men tipper au at motor feste er noe bøyd opp etter årene.

Den generasjonen Yamaha har nesten ingen sykdommer men den ryster ganske kraftig i styrerøret, dessverre :diving:

Du kan sage en 5cm lang splitt i en 40cm lang stang, og tre inn grovt smergelpapir som du spinner opp på stanga til det er passe tykt til å gå trangt innvendig i røret. Så kjører du drill mens du beveger inn og ut fra begge sider til det er rent innvendig. Når det er gjort påfører du rikelig med vannfast fett slik at det ikke ruster igjen...

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Du kan sage en 5cm lang splitt i en 40cm lang stang, og tre inn grovt smergelpapir som du spinner opp på stanga til det er passe tykt til å gå trangt innvendig i røret. Så kjører du drill mens du beveger inn og ut fra begge sider til det er rent innvendig. Når det er gjort påfører du rikelig med vannfast fett slik at det ikke ruster igjen...

Når jeg har hatt behov for å pusse innvendig har jeg ofte brukt en lignende metode, men litt enklere.

Istedenfor å splitte en stang for å feste smergelpapiret har jeg bare tatt en teipbit på enden av smergelpapiret og noen runder rundt stanga (feks et bor) som passer i drillen. Så lenge teipen går noen runder rundt boret sitter det godt, og så lenge smergelpapiret går endel runder rundt boret så er teipen også godt beskyttet og får avlastning for strekk-krefter og dermed holder det som regel lenge nok til at jobben fullføres.

Danihell skrev On 20.8.2022 at 15.26:

Hei jeg mistenker at det er en liten bøy på røre.jeg for den halvveis igjennom.

jeg kjøpte nytt rør monterte dette men samme feilen har oppstått. Den sklir fint halvveis så blir den litt hard på ratte? Noen som vet om dette kan bores opp så den ikke for den harde motstanden der røre er litt bøyd ?

setter utrolig pris på tilbake meldinger!!

Velkommen til Båtplassen, du følger opp spørsmåls-tråden din og det er bra, fortsett med det og forell hvordan det gikk med denne saken (altfor mange som bare spør om noe og får svar og så hører man aldri noe mer fra dem).

Det er litt uklart hvilket rør du mener er skjevt og har kjøpt et til av med samme resultat og hva som er problemstillinga.

Tenkte først at det var å få montert vaiersettet inn i det rustne røret på motoren som var problemet, men begynte å lure litt da jeg leste at den blir hard på rattet, som jo kan tyde på skjevhet i det som følger med vaieren.

Hvis bevegelse i vaiersystemet er problemet, dro du denne frem og tilbake før montering som en test på om den beveget seg lett da? Kan det evt ha blitt bøy hvis du måtte tvinge det gjennom en sving før du kom frem til målet? Ser du har løsnet motoren og flyttet den litt til siden for å få på plass det litt blanke røret inn i det rustne, kan det hende du har brukt litt for mye makt fremfor å flytte nok på motoren (evt ta den helt av for å få tredd inn nytt rør)? Her kommer mye an på hvor hullet i motorbrønn er i forhold til det rustne røret på motoren (om det er på linje). Jeg måtte også løsne motoren litt da jeg byttet til tilsvarende løsning på min 30 hk Suzuki og ting ikke var helt på linje (hadde annerledes styresystem før).

Om ting er rett eller bøyd kan man ofte se ved å sikte langs det eller legge noe rett langs det. Er det demontert kan du også rulle det over et bord og se om det ruller jevnt og fint eller rykkete.

Om du tvinger et rør inn i et annet og skal fine ut hvor det kniper kan du se etter merker for å finne ut hvor du evt bør file eller pusse.

19 fot skrev for 16 timer siden:

Det er litt uklart hvilket rør du mener er skjevt og har kjøpt et til av med samme resultat og hva som er problemstillinga.

Det er jo bare ett rør her. Tiltrøret, det lett rustne som går gjennom braketten. det er ikke mye klaring i disse, og ørlite rust er alt som skal til for at til for at ting skal gå tregt. 

Jeg skulle skiftet styrewire på min i fjor, men det er ikke plass til å få den ut av røret uten å løsne motoren og flytte den litt. Så da blir den nok værende en stund til tenker jeg. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi skulle montere hydraulisk styring på en 86 mod 90 mercury.

Røret var så rustent innvendig at det var umulig å få noe inn. Vi pusset og filte, men det var for stor jobb.

Kjøpte 16mm bor og borret fra begge sider. 
Ble helt perfekt, godt innsatt nå med vannfast fett?

index skrev for 21 timer siden:
19 fot skrev On 21.8.2022 at 16.58:

Det er jo bare ett rør her. Tiltrøret, det lett rustne som går gjennom braketten. det er ikke mye klaring i disse, og ørlite rust er alt som skal til for at til for at ting skal gå tregt. 

Jeg skulle skiftet styrewire på min i fjor, men det er ikke plass til å få den ut av røret uten å løsne motoren og flytte den litt. Så da blir den nok værende en stund til tenker jeg. 

Her er det flere rør inni hverandre.

1.

Tiltrøret som du nevner (det rustfargede på motoren) er det ytterste.

2.

Inni der er røret/hylsa som skal stå stille inni tiltrøret, og den kan lett bli bøyd hvis det brukes for mye makt ved montering, enten fordi hullene det skal gjennom ikke er på linje, eller fordi man rett og slett tar i mye i et forsøk på å presse det gjennom et rustent og trangt rør.

3.

Og inni der igjen er delen som beveger seg sideveis når man svinger. Sannsynligvis et rør det også hvor vaieren går inni (kan hende det er massivt metall, men lite trolig da det er bedre å feste vaieren godt inni et rør enn mot en ende når det hele skal inni rør nummer 2.

I mitt tilfellel så måtte vaieren byttes da den var røket tvers av så jeg ikke hadde styring inntil dette le fikset (kan jo vinge en motor ved å holde i braketten, men det er ingen god løsning). Å løsne og feste på motoren igjen var forholdsvis kurant, selv om den var boltet fast (trådstarter har det litt enklere) og det er litt plundrete å ligge på magen under trang baktofte og skru.

index skrev Just now:
19 fot skrev 8 minutter siden:

Her er det flere rør inni hverandre.

Rør i rør? Det høres litt rart ut...

Rør i rør er helt vanlig opplegg for vann i hus (har det selv i mitt hus), så det er et velkjent begrep.

Og når man har noe rundt av metall med en innerdiameter og en ytterdimatere så kan man kalle det et rør. Og slike er det 3 av inni hverandre (muligens bare 2), og da kunne det vært greit med en avklaring fra trådstarter på hvilket rør det er snakk om som er bøyd her. Det er jo kjøpt inn en gang til, men alt på bildet  ser jo gammelt ut, så det er nok tatt før nytt rør ble montert.

19 fot skrev 2 minutter siden:

Rør i rør er helt vanlig opplegg for vann i hus (har det selv i mitt hus), så det er et velkjent begrep.

Ja, men det har ingenting med båt å gjøre. Jeg har aldri sett tre rør inni hverandre på påhengs noen gang. Men det kan jo finnes for alt jeg vet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Jeg har aldri sett tre rør inni hverandre på påhengs noen gang. Men det kan jo finnes for alt jeg vet. 

Ytterste røret er en del av påhengsmotoren, mens de 2 rørene innerst (eller et) er en del av vaiersettet man trer inni røret på motoren.

Tusen Takk for god respons fra dere som har skrevet. 
Diagnosen på feilen var litt bøyd rør. Nærmere sakt røre som sitter på braketten. Sendte motoren opp til mitt lokale båtsenter?
der bårte de opp røre hvor mange MM vet jeg ikke. Men nå sklir det silkemykt! 

kontroll boks og vaiere montert i dag,så nå er fiske jolla komplett! 

93127FAD-FE34-4DA9-BA6E-CEE29D999A14.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...