Jump to content

Skjærgårdsjeep for fiske, inntil 15 fot - forslag?

ko-stens

Recommended Posts

Heisann. Planlegger litt for neste sesong. Har en Viking 370 med 15 hk og ettermontert og selvlaget styrekonsoll. Ideell til mindre sjøer, men ikke til dorging på Mjøsa og evt en tur eller to i en vestlandsfjord. Litt vel liten, litt spinkel og litt ustødig når det blir litt sjø. 

Så da lurer jeg på å selge "skjønnheten" og gå opp et par tre fot og få mer tyngde, mer fribord og mer stødighet.

Her er hva jeg ser etter:

14 - 15 fot

Høyere fribord

Styrekonsoll, kanskje helst hvor rattet er mot senter fremfor ute på siden og som har litt bredde til "stash".

Motor på 25 - 40 hk, firetakter. Mulig jeg kjøper båt uten motor og spanderer på meg en helt ny Suzuki DF30 eller Yamaha F25 (lette og gode motorer, hører jeg)

Ikke midttofte, evt en som kan fjernes. Har lite lyst i farta å "faceplante" over en slik når jeg skal raskt frem for å få tak i fiskestanga når storørreten biter.

Har ikke lyst å bruke all verden av penger, så har satt av et budsjett på inntil 70 000,- med firetakts motor og passende båthenger. Motor kan jeg, som tidligere nevnt, kanskje bytte ut da.

Har sett på litt forskjellig, men foreløpig er det kanskje Yamarin som kan se ut som om det mest vettuge valget? Har trålet litt her på forumet og ser at dette merket får en del skryt. Er det andre jeg bør titte på?

Har i grunn lite kjennskap til denne typen båter og ser bare i forbifarta en og annen i båthavner. Det er forresten ikke så lett å se på båter der lenger heller, da mange er stengt av med låst port. Forhandlere har stort sett bare nye liggende også. Derfor er det Finn.no som er greia.

Og her er noen av de jeg har sett på, på Finn.no:

Yamarin 4410, 4500 og 4510

GRP 425

Bever 460

Terhi 6020

Uttern S46

GH 460

HR 465

Har grublet litt på Yamarin 4730 Big Ride og Askeladden 475 Fighter/Freestyle også, men de blir litt store/tunge. Har litt trangt om plassen hjemme, og båten skal stå fast på henger i hagen (hvor det i tillegg er litt trøblete få den ut pga kantsteiner i veien) og dras rundt hit og dit, på dorging og en gang eller to til en vestlandsfjord. Drar jeg alene, er det kjekt at den er noenlunde håndterbar. Mulig jeg ikke merker forskjell, men en fot lengre og litt bredere og 50 - 100 kg tyngre høres litt mer tungvindt ut. GRP'en vet jeg har fått mye skryt, men blir den kanskje litt liten? Den har perfekt planløsning for meg, bortsett fra størrelsen. Dessuten er jeg kanskje for gammel for en "ungdomsbåt", som det gjerne står i annonser for denne... Men du verden så pen den er!

Er det noen av de nevnte jeg bare kan glemme av en eller flere grunner, eller fungerer alt til mitt bruk?

Redigert av ko-stens (see edit history)

Rana 430 er en fantastisk god båt til fiske. Veldig bred og stødig. Lett å ha opp og ned på tilhengeren.

Jeg hadde en med Yamaha 2-takter 1998 30 hk med powertrim. Da planet den fint med 3 voksne. Hadde den også i plan med 5-6 voksne, men da tok det en god stund å få den opp. Propellen passet ypperlig til meg og kona.

Den var suveren. Stødig, og tok sjø fint. Har faktisk brukt den både på Mjøsa og på Sørlandet. Vært ute i nær sagt all slags vær.

Her er bilder i en gammel FB annonse (ikke min)

https://m.facebook.com/groups/240097999341677/permalink/4224551417562962/

Det er ikke skum i dobbeltbunnen, så man slipper å bekymre seg for å få "tung båt".

Solgte den til fordel for en daycruiser. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

mitt inntrykk av mange av de små forseggjorte "konsolljeepene" på 14-15 fot er at det fort kan bli litt trangt ombord om man ønsker "armslag" og dørkplass.   Med mye innredning så blir der fort litt vekt på de også, Uttern S46 er feks oppgitt til 340 kg.  Og da blir det fort stusselig med 25/30hk.  

Men det bør være mange andre aktuelle båter som romsligere og enklere oppbygd i innredning slik at de blir lettere og går bedre med moderat motor.

GH460 fins også i flere varianter, ganske stor forskjell i vekt på feks en GH 15 Std og en 460S

Grand Banks jr skrev for 11 timer siden:

Rana 430 er en fantastisk god båt til fiske. Veldig bred og stødig. Lett å ha opp og ned på tilhengeren.

Om jeg ikke tar feil å har denne senere blitt solgt som GH 14S - kanskje lettere/større utvalg å finne på finn.no? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar, den så veldig lik ut ja. Det var nettopp det at innredningen tok lite av plassen, lite som fiskeutstyret hang seg opp i, og det at den har høyt fribord og god bredde  som gjorde at jeg likte å fiske fra den. Har maaaange timer ombord i en slik. 

Men klart den Linder båten som var linket til over ser jo veldig tilrettelagt ut også. Mer moderne tenker jeg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takker for tips? Må prøve å få sett nærmere på flere av disse, tror jeg. Linderbåten så bra ut, men er nok noe over budsjett. Får se hvor mye som er igjen av sparepenger og etter salg av alujolla til våren etter at strøm og bensin er betalt?

Går det etter planen, eller litt bedre, kan det hende jeg kan øke budsjettet noe og.  

ko-stens skrev 1 time siden:

Takker for tips? Må prøve å få sett nærmere på flere av disse, tror jeg. Linderbåten så bra ut, men er nok noe over budsjett. Får se hvor mye som er igjen av sparepenger og etter salg av alujolla til våren etter at strøm og bensin er betalt?

Går det etter planen, eller litt bedre, kan det hende jeg kan øke budsjettet noe og.  

Vi har nye linder båter i hallen, skal sjekke pris jeg, for en kammer-at. 

Skyt mye med rødt kjøtt som du kan selge, så får du plutselig ett annet budsjett :P 

ko-stens skrev On 21.8.2022 at 9.36:

Ikke midttofte, evt en som kan fjernes. Har lite lyst i farta å "faceplante" over en slik når jeg skal raskt frem for å få tak i fiskestanga når storørreten biter.

Jeg synes min Yamarin 4300 passer godt inn i beskrivelsen. en veldig åpen og grei båt, der man ikke snubler i ting i utide. Fungerer helt OK med en tredvehester, og er godt innenfor din prisklasse.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grønngylt skrev On 22.8.2022 at 0.53:

Skyt mye med rødt kjøtt som du kan selge, så får du plutselig ett annet budsjett :P 

:lol: Jeg får jo aldri fangst, så det kan ta generasjoner før budsjettet kan økes om jeg skal prøve på dette!

Men jeg skal følge med på Linder Catch - det er det ingen tvil om! Blir litt i overkant å kjøpe ny, men får se til våren hvordan det står til da.

index skrev On 22.8.2022 at 11.21:

Jeg synes min Yamarin 4300 passer godt inn i beskrivelsen. en veldig åpen og grei båt, der man ikke snubler i ting i utide. Fungerer helt OK med en tredvehester, og er godt innenfor din prisklasse.  

Takk for tips! Denne ser veldig aktuell ut. Får se om jeg finner en på en båtplass, så jeg får et inntrykk av den.

• 8 måneder senere...

Da var letingen over!

Den lille alujolla fant veien litt sør- og østover, og da var det å tråle Finn.no etter noe høvelig. Akkurat det har jeg i grunn gjort jevnlig før salget av småtten og da.

Tenkte mye på å la det stå til og kjøpe ny Hobby 430 Sport med Tohatsu 30, men hadde etter hvert ikke lyst til å blakke meg. Senket budsjettet til 80 lapper, da det var noen fine og ikke så gamle alternativer. Hobby Sport var den jeg hadde bestemt meg for, da den ser fin og praktisk ut, samt har godkjent fribord (61 cm), men så oppdaget jeg at HR 440 SC kunne være et fint alternativ. Den er 13 cm bredere og like lang (60 cm fribord). Det betyr stødigere båt i mitt hode, og da betyr det også litt bedre plass. Ikke minst ser den bra ut og, synes jeg. Et stort pluss er at det går an å få tak i kapell/kalesje til den. Til slutt er det også enkelt å sette på dyprigg bak på siden uten å måtte lage noe rart feste.

Så kom jeg faktisk over en slik HR 440 SC med Suzuki DF25, begge deler fra 2009, pluss henger bare en liten time hjemmefra, ja da måtte det nesten bli den! God timing! Litt kjedelig motor (litt liten og uten el. tilt), men den får holde i år, tenker jeg. Kanskje går det helt fint og. Den må ha ny impeller, så jeg kommer ikke utpå på en liten stund, men det er ikke noe stress. Den ser ellers fin ut under dekselet og også helt grei utenpå.

Båten ser ellers bra ut, med kun ett lite merke i gelcoaten, som jeg nok fikser på, uten at jeg nødvendivis må. Kommer nok til å fornye bunnstoffet og, da det er noe falmet. 

Hengeren er en ubremset Gaupenhenger. Ikke mitt favorittmerke, men den ser fin ut, og alt ser ut til å være i orden.

Alt i alt er denne ekvipasjen stort sett det jeg så etter. Så letingen er slutt, og jeg slapp å bruke en helg langt, langt unna på å se på båt.

IMG_3675.jpeg

IMG_3676.jpeg

Redigert av ko-stens (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...