Jump to content

Hvordan vaske skittent motorrum uten å forsøple havna?

olavur

Recommended Posts

Motorrommet og kjølsvinnet er skittent, og jeg skal til å vaske det. Forleden fikk vi litt vann i kjølsvinnet, og da dette vannet ble pumpet ut var der en del olje på vannoverflaten i havna. Dette er dårlig stil, og ønsker vi å unngå i fremtiden!

Har dere noen gode tips til hvordan jeg får både motor, motorrom og kjølsvinn deilig rent? I tilleg, hvordan gjør jeg dette uten å forsøple havna? Og et bonusspørsmål, har dere tips til hvordan man gjør alt dette i en båt uten veldig god motoradgang (motoradgang ovenifra i cockpit)?

Vedlagt bilde av motor til Mismus, en Hallberg-Rassy Rasmus 35 som holder til i Rørestrand, Horten.

20220522_113942.jpg

Jeg synes det er best å tørke med filler eller bleier først samt støvsuger mest mulig opp før jeg begynner med vann.

Om du blander kraftvask e.l i en hagesprøyte med slange kommer du ofte godt til og kan vaske mye uten å bruke så mye vann så avfallsproblemet blir mindre.

Samler opp det skitne vannet i spylervæskekanner e.l og leverer på gjennvinningsstasjonen. 

Bruker pumpesprøyte med diesel, deretter skrubb og  tørk med fille på dobørste eller lignende , da er det som regel rent nok til at man kan vaske resten med zalovann og pumpe overbord.

Motorrommet / kjølgangen ser jo ikke særlig ille ut på bildene, samt man har tilsynelatende grei adkomst fra luka i forkant av motoren.

Hvis du vasker med børste og veldig varmt vann-gjerne kokt- trenger du lite vann for å løsne olja. Olja blir liggende oppå vannet og kan samles med oljeabsorberende kluter. Disse tar bare olje og ikke vann.

Etterpå bruker du varmt vann med Zalo.

Alternativt legger du et par oljeabsorberende kluter og noen liter varmtvann i kjølen og tar en båttur i litt sjø. Det er mer gøy..

Når du er ferdig legger du en ren klut av samme stoff i kjølen som vil ta de dråpene som måtte komme etterhvert.

Mons

Jeg lurer på om dere overvurderer miljløskadene av litt drivstoff-søl på vannet - dette fordamper veldig fort. Følg med rundt pumpestasjoner hvor det søles store mengder hver eneste dag...

Motorolje og smøremidler kan det være litt værre med (ikke veldig), men i små opplløste mengder vil dette også både fordampes og brytes ned fort. Se i havner - mye eksos med ubrent olje som slippes ut hver dag - alt fra små totaktere til gedigne båter... Etter mange tiår er det fortsatt yrende liv i vannet og på havbunnen - kanskje ikke like mye som tjue meter unna, men langt fra dødt.

Når det ligger en tynn oljefilm på vannet ser det jo ganske uhyggelig ut, og så kjennes det skrekkelig pinlig - selv når det er baconfett fra stekepanna. Selv små mengder sprer seg jo bredt utover.

Tørk med rent med kjøkkenspray og papir så godt det lar seg gjøre. Bruk bremserens i de verste krikene og krokene (fordamper nesten umiddelbart) - noe som vil løsne opp der hvor det ligger en cm med 20 år gammel skit (hold pusten da det er skikkelig giftig). Vask deretter over med salo-vann og svamp. Har du vært grundig med spray og papir blir det ikke mye gris i Zalovannet. Bruker du oljeabsorberende kluter i kjølsvinet blir det ikke rare greiene igjen...

Sølevannet fra den siste vaskerunden med zalo-vann lar jeg gå på sjøen. Ser det for ille ut lar jeg det gå i do og lar kloakkrenseanlegget ta seg av jobben. Å ha over på kanner høres litt ekstremt ut. Evt forurensning av havbunn blir veldig lokalt - altså en havn hvor myndighetene tenker man må ha større toleranse enn i en naturpark. Olje og fett som fester seg til rusk og faller til bunn vil også brytes ned relativt raskt.

Jeg er opptatt av miljø, så jeg skal følge med på denne tråden. Jeg legger gjerne om praksisen om noen overbeviser meg. Men, jeg er ingen fanatiker som lytter til populistiske utspill fra andre fanatikere og grønnvaskere. Det er mere olje i en kilo dau fisk eller i stekepanna mi enn det som går på sjøen når jeg vasker over siste rest med salovannet mitt (jeg skjønner at det er forskjellige kjemikalier).

Redigert av zooper (see edit history)

Godt poeng @zooper

Viktig også å huske på at olje jo strengt tatt er et naturprodukt og det lekker ut (fra naturlige kilder) store mengder olje i alle verdenshav. Mange organismer som lever på dette - slik har det vært i millioner av år.

Kjemikaliene vi bruker til å rydde opp eller bryte opp olje er derimot uheldig. Du gjør langt mer skade på naturen om du tømmer en flaske zalo i sjøen enn om du tømmer en bøtte med olje.

Men det synes jo godt med olje, og i større konsentrasjoner vil det kunne skade sjøfugl o.l. Både pga. det og reaksjon fra myndighetene bør man være forsiktig.

Har i mange år brukt ein oljesugar til å tømme kjølsvin, men etter å ha koka over i forbannelse og stygge eder over slange som går tett av småting og armar som ikkje er lange nok til å pumpe og å rekke ned i kjølsvin samtidig, fekk eg ifjor låne ein våtstøvsugar og herregud for ein lettelse. Det var jo som å vera i himmelen. Problematikken ved å lense på vanleg vis var borte vekk, når ein lensar på vanleg vis så ligg det jo igjenn ein oljefilm ifrå topp til botn etter å ha lensa ut. Når eg brukte støvsugaren så sugde eg oljefilmen av toppen og vips var det problemet borte. Vaska med høgtrykkspylar og sitronvask med lågt trykk og sugde opp og tørka med eit gammalt handkle etterpå og motorrommet lukta sitron etterpå, gud for ein god følelse. Vart til at eg kjøpte meg ein slik støvsugar, var ikkje dyr heller. Då er det jo også enkelt å skumme av olje og fett og destruere dette på forsvarleg måte.

20220612_203456.jpg

20220609_192847.jpg

20220610_194621.jpg

20220610_200149.jpg

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Følgjer og med på denne tråden, og håpar på gode råd!

Eg har vaska og vaska, med alt frå grønsåpe til kraftvask, men får likevel alltid oljefilm på sjøen når eg lensar. Det verkar som der er utømmelege kjeldar av oljeprodukt nede i båten, på stadar der det er så trongt at eg verken kjem til med auge eller fingrar. Til tider har det vore så gale at eg knapt har lensa i dagsljos.

Sjølv har eg tenkt at store mengder zalo på sjøen kanskje gjer meir skade enn små mengder olje.

Redigert av AMI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...