Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Jeg lurer på om dere overvurderer miljløskadene av litt drivstoff-søl på vannet - dette fordamper veldig fort. Følg med rundt pumpestasjoner hvor det søles store mengder hver eneste dag...

Motorolje og smøremidler kan det være litt værre med (ikke veldig), men i små opplløste mengder vil dette også både fordampes og brytes ned fort. Se i havner - mye eksos med ubrent olje som slippes ut hver dag - alt fra små totaktere til gedigne båter... Etter mange tiår er det fortsatt yrende liv i vannet og på havbunnen - kanskje ikke like mye som tjue meter unna, men langt fra dødt.

Når det ligger en tynn oljefilm på vannet ser det jo ganske uhyggelig ut, og så kjennes det skrekkelig pinlig - selv når det er baconfett fra stekepanna. Selv små mengder sprer seg jo bredt utover.

Tørk med rent med kjøkkenspray og papir så godt det lar seg gjøre. Bruk bremserens i de verste krikene og krokene (fordamper nesten umiddelbart) - noe som vil løsne opp der hvor det ligger en cm med 20 år gammel skit (hold pusten da det er skikkelig giftig). Vask deretter over med salo-vann og svamp. Har du vært grundig med spray og papir blir det ikke mye gris i Zalovannet. Bruker du oljeabsorberende kluter i kjølsvinet blir det ikke rare greiene igjen...

Sølevannet fra den siste vaskerunden med zalo-vann lar jeg gå på sjøen. Ser det for ille ut lar jeg det gå i do og lar kloakkrenseanlegget ta seg av jobben. Å ha over på kanner høres litt ekstremt ut. Evt forurensning av havbunn blir veldig lokalt - altså en havn hvor myndighetene tenker man må ha større toleranse enn i en naturpark. Olje og fett som fester seg til rusk og faller til bunn vil også brytes ned relativt raskt.

Jeg er opptatt av miljø, så jeg skal følge med på denne tråden. Jeg legger gjerne om praksisen om noen overbeviser meg. Men, jeg er ingen fanatiker som lytter til populistiske utspill fra andre fanatikere og grønnvaskere. Det er mere olje i en kilo dau fisk eller i stekepanna mi enn det som går på sjøen når jeg vasker over siste rest med salovannet mitt (jeg skjønner at det er forskjellige kjemikalier).

zooper

zooper

Jeg lurer på om dere overvurderer miljløskadene av litt drivstoff-søl på vannet - dette fordamper veldig fort. Følg med rundt pumpestasjoner hvor det søles store mengder hver eneste dag...

Motorolje og smøremidler kan det være litt værre med (ikke veldig), men i små opplløste mengder vil dette også både fordampes og brytes ned fort. Se i havner - mye eksos med ubrent olje som slippes ut hver dag - alt fra små totaktere til gedigne båter... Etter mange tiår er det fortsatt yrende liv i vannet og på havbunnen - kanskje ikke like mye som tjue meter unna, men langt fra dødt.

Når det ligger en tynn oljefilm på vannet ser det jo ganske uhyggelig ut, og så kjennes det skrekkelig pinlig - selv når det er baconfett fra stekepanna. Selv små mengder sprer seg jo bredt utover.

Tørk med rent med kjøkkenspray og papir så godt det lar seg gjøre. Bruk bremserens i de verste krikene og krokene (fordamper nesten umiddelbart) - noe som vil løsne opp der hvor det ligger en cm med 20 år gammel skit (hold pusten da det er skikkelig giftig). Vask deretter over med salo-vann og svamp. Har du vært grundig med spray ig pspir blir det ikke mye gris i Zalovannet.

Sølevannet fra den siste vaskerunden med zalo-vann lar jeg gå på sjøen. Ser det for ille ut lar jeg det gå i do og lar kloakkrenseanlegget ta seg av jobben. Å ha over på kanner høres litt ekstremt ut. Evt forurensning av havbunn blir veldig lokalt - altså en havn hvor myndighetene tenker man må ha større toleranse enn i en naturpark. Olje og fett som fester seg til rusk og faller til bunn vil også brytes ned relativt raskt.

Jeg er opptatt av miljø, så jeg skal følge med på denne tråden. Jeg legger gjerne om praksisen om noen overbeviser meg. Men, jeg er ingen fanatiker som lytter til populistiske utspill fra andre fanatikere og grønnvaskere. Det er mere olje i en kilo dau fisk eller i stekepanna mi enn det som går på sjøen når jeg vasker over siste rest med salovannet mitt (jeg skjønner at det er forskjellige kjemikalier).

zooper

zooper

Jeg lurer på om dere overvurderer miljløskadene av litt drivstoff-søl på vannet - dette fordamper veldig fort. Følg med rundt pumpestasjoner hvor det søles store mengder hver eneste dag.

Motorolje og smøremidler kan det være værre med, men i små opplløste mengder vil dette også både fordampes og brytes ned fort. Se i havner - mye eksos med ubrent olje som slippes ut hver dag - alt fra smp totaktere til gedigne båter.

Når det ligger en tynn oljefilm på vannet ser det jo ganske uhyggelig ut, og pinlig - selv når det er baconfett fra stekepanna. Selv små mengder sprer seg bredt utover.

Tørk med rent med kjøkkenspray og papir så godt det lar seg gjøre. Bruk bremserens i de verste krikene og krokene (fordamper nesten umiddelbart) - noe som vil løsne opp der hvor det ligger en cm med 20 år gammel skit (hold pusten da det er skikkelig giftig). Vask deretter med salo-vann og svamp.

Søkevqnnet fra den siste vaskerunden med zalo-vann lar jeg gå på sjøen. Ser det for ille ut lar jeg det gå i do og kar kliskkrenseanlegget ta seg av jobben. Å ha over på janner høres litt ekstremt ut. Evt forurensning av havbunn veldig lokalt - vi snakker havna. Olje og fett som fester seg til rusk og faller til bunn vil brytes ned relativt raskt.

Jeg er opptatt av miljø, så jeg skal følge ned på denne tråden. Jeg legger gjerne om praksisen om noen overbeviser meg. Men, jeg er ingen fanatiker som lytter til populistiske utsoill fra grønnvaskere. Det er mere olje i en kilo dau fisk eller i stekeoanna mi enn det som går på sjøen når jeg vasker over siste rest med salovannet mitt (jeg skjønner at det er forskjellige kjemikalier).

• Create New...