Jump to content

Heve akterspeilet gh’11 deluxe


Rolfbåtmann

Recommended Posts

Hei, har en langstammet Suzuki df9.9, eneste er at det er kortstammet båt, så vet at jeg mister endel fart der, også spruter det vanvittig. Jeg er super fornøyd med motoren så er ikke aktuelt og bytte og kjøpe ny, har også begrenset antal med penger så ikke aktuelt og kjøpe en annen stamme og bytteover. Noen som vet hva jeg kan gjøre og som holder så motoren ikke ender på havets dyp??

Redigert av Rolfbåtmann (see edit history)
Link to post
Rolfbåtmann skrev 43 minutter siden:

Jeg er super fornøyd med motoren så er ikke aktuelt og bytte og kjøpe ny, har også begrenset antal med penger så ikke aktuelt og kjøpe en annen stamme og bytteover.

Jeg forstår at du er glad i motoren, det er en god følelse å ha en god motor en stoler på.

Respekterer at budsjettet er stramt, men om du skal ha noen til å støpe et 12cm høyere akterspeil som ikke sprekker så koster det også penger.

Å bytte til kort stamme er ikke så enkelt og om du ikke er en trenet mekaniker så kan det også koste, så enig at ikke det er en god løsning.

 

Vil anbefale at du vurderer å selge den du har og kjøper en annen, slik som @Grand Banks jr anbefaler.

Minst arbeid, sikreste løsningen, best kjøreegenskaper og du vil på lang sikt bli fornøyd med løsningen. 

Link to post

Har sett på Finn.no og det ligger ingen like motorer. Faren til en kompis av meg har drive og støpt båter så han er god på sånt og kan gjøre jobben gratis. Verdien av båten kan jeg ikke si at jeg bryr meg så mye om med tanke på at jeg planlegger og ha den i mitt eie i fler år til. Men hva blir konsekvensene av høyere tyngdepunkt?

Redigert av Rolfbåtmann (see edit history)
Link to post

En ting er å støpe båter i form når man har en støpe beskrivelse som sier hvordan opplegging av de forskjellige mattene skal være, blir litt som å slå inn spiker på en planke som er ferdig kutta å tilpassa

 

Det er noe helt annet å forandre konstruksjonen, vite hvor presset kommer til å være, hvor det må forsterkes. Hadde du satt meg på saken, hadde jeg regna 10timers jobb sånn fort og gærnt, 1300 i timen + materialkostnader og verkstedmateriell. Blir fort 16-18000kr da 

 

Nesten ikke langt unna, at man støper en båt, på like mange timer som man bruker på å modifisere den du har 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

Takk Horg. Det er meg!

Folk i USA bruker jekkplater hele tiden, men... selvfølgelig legger det potensielt til litt ekstra stress på akterspeilet, så akterspeilet må være 100%.
 

Jeg har ingen problemer med den lille båten vår, og den går opp til 21 knop uten problem. Super stabil og slår på en knapp. Ingen spenningssprekker i gelcoaten noe sted på baksiden av båten. Men så er Bever 380 en veldig, veldig sterk konstruksjon på baksiden, siden det er en brønn og en annen 'skott' alle i 90 grader i forhold til hverandre innenfor en liten plass.

IMG_20210614_170234.jpg

IMG_20210731_180322.jpg

Link to post
handycrowd skrev for 2 timer siden:

Takk Horg. Det er meg!

Folk i USA bruker jekkplater hele tiden, men... selvfølgelig legger det potensielt til litt ekstra stress på akterspeilet, så akterspeilet må være 100%.
 

Jeg har ingen problemer med den lille båten vår, og den går opp til 21 knop uten problem. Super stabil og slår på en knapp. Ingen spenningssprekker i gelcoaten noe sted på baksiden av båten. Men så er Bever 380 en veldig, veldig sterk konstruksjon på baksiden, siden det er en brønn og en annen 'skott' alle i 90 grader i forhold til hverandre innenfor en liten plass.

 

Hydraulisk lift, som jackplate kalles her i Norge, er geniale saker. Har det på 4 av båtene mine :) 

 

De sprekkene de kommer, jeg vet også hvor og hvorfor. Lærte det selv på den kjipe måten, for noen år siden.

 

Hvis du ser på det bildet her, som jeg har zooma inn, så ser du hvor sprekkene kommer til å komme. Du har desverre skjært for langt inn i glassfiberen, uten å fjerne glassfiberen og støpe alle lagene på nytt. Legger man bare nytt på utsiden, så kommer sprekkene, det er like sikkert som at tirsdag kommer etter mandag. Ett par turer i skikkeligt drittvær eller tungt lasta båt der du sliter med å komme i plan, så kommer sprekkene nede i hjørnene av brønnen :/ den hydrofoil finna du har montert på motoren, er ikke kjempe snill mot akterspeilet 

 

 

Screenshot_2022-08-22-16-59-37-000_com.android.chrome.jpg

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
43 minutes ago, Grønngylt said:

Screenshot_2022-08-22-16-59-37-000_com.android.chrome.jpg

Ja, jeg ville absolutt ikke kuttet der! Dessverre var jeg ikke sikker på hvor kryssfineren sluttet på denne båten. Men det er nå god tykkelse og mange lag med glassfiber der igjen nå.

Jeg har ikke personlig sett så lave sprekker, min erfaring har vært at de vanligvis starter på toppen der trykket er størst...

Likevel var det en båt som var bestemt til skraphaugen og har nå i hvert fall noen år til i seg :-)

Link to post
Rolfbåtmann skrev 1 minutt siden:
Grønngylt skrev 1 time siden:

Ett par turer i skikkeligt drittvær eller tungt lasta båt der du sliter med å komme i plan, så kommer sprekkene nede i hjørnene av brønnen :/

 

 

Men kan ikke jackplaten forsterkes med noen biter kjetting f.eks fra motorbrønnen? 

Vis hele sitatet  

 

Liften kan ikke forsterkes med kjetting nei. Musling/Wesling "forsterkningene" med strekkfisker, er så som så. Glassfiber med carbon innlegg, er veien å gå for ett holdbart akterspeil 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...