Jump to content

Heve akterspeilet gh’11 deluxe

Rolfbåtmann

Recommended Posts

Hei, har en langstammet Suzuki df9.9, eneste er at det er kortstammet båt, så vet at jeg mister endel fart der, også spruter det vanvittig. Jeg er super fornøyd med motoren så er ikke aktuelt og bytte og kjøpe ny, har også begrenset antal med penger så ikke aktuelt og kjøpe en annen stamme og bytteover. Noen som vet hva jeg kan gjøre og som holder så motoren ikke ender på havets dyp??

Redigert av Rolfbåtmann (see edit history)

Et alternativ er kanskje å legge ut en Finn annonse for å bytte stamme med en som vil ha lang stamme (og som har kort)?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Rolfbåtmann skrev 43 minutter siden:

Jeg er super fornøyd med motoren så er ikke aktuelt og bytte og kjøpe ny, har også begrenset antal med penger så ikke aktuelt og kjøpe en annen stamme og bytteover.

Jeg forstår at du er glad i motoren, det er en god følelse å ha en god motor en stoler på.

Respekterer at budsjettet er stramt, men om du skal ha noen til å støpe et 12cm høyere akterspeil som ikke sprekker så koster det også penger.

Å bytte til kort stamme er ikke så enkelt og om du ikke er en trenet mekaniker så kan det også koste, så enig at ikke det er en god løsning.

Vil anbefale at du vurderer å selge den du har og kjøper en annen, slik som @Grand Banks jr anbefaler.

Minst arbeid, sikreste løsningen, best kjøreegenskaper og du vil på lang sikt bli fornøyd med løsningen. 

Har sett på Finn.no og det ligger ingen like motorer. Faren til en kompis av meg har drive og støpt båter så han er god på sånt og kan gjøre jobben gratis. Verdien av båten kan jeg ikke si at jeg bryr meg så mye om med tanke på at jeg planlegger og ha den i mitt eie i fler år til. Men hva blir konsekvensene av høyere tyngdepunkt?

Redigert av Rolfbåtmann (see edit history)

En ting er å støpe båter i form når man har en støpe beskrivelse som sier hvordan opplegging av de forskjellige mattene skal være, blir litt som å slå inn spiker på en planke som er ferdig kutta å tilpassa

Det er noe helt annet å forandre konstruksjonen, vite hvor presset kommer til å være, hvor det må forsterkes. Hadde du satt meg på saken, hadde jeg regna 10timers jobb sånn fort og gærnt, 1300 i timen + materialkostnader og verkstedmateriell. Blir fort 16-18000kr da 

Nesten ikke langt unna, at man støper en båt, på like mange timer som man bruker på å modifisere den du har 

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Ok, hvis støping er et dårlig valg, tror dere en jackplate av noe slag ville funka? Vet motoren blir og sitte lengere bak av det men. Eller som jeg foreslo tidligere at man tar vinkla alu/stål på begge sider og en 2x4 og noe småplank ville holdt. Er jo ikke snakk om mer enn 10/15hk

Takk Horg. Det er meg!

Folk i USA bruker jekkplater hele tiden, men... selvfølgelig legger det potensielt til litt ekstra stress på akterspeilet, så akterspeilet må være 100%.

Jeg har ingen problemer med den lille båten vår, og den går opp til 21 knop uten problem. Super stabil og slår på en knapp. Ingen spenningssprekker i gelcoaten noe sted på baksiden av båten. Men så er Bever 380 en veldig, veldig sterk konstruksjon på baksiden, siden det er en brønn og en annen 'skott' alle i 90 grader i forhold til hverandre innenfor en liten plass.

IMG_20210614_170234.jpg

IMG_20210731_180322.jpg

Jeg hadde ikke hatt mye betenkelighet med å heve en 9,9 slik vist over ved hjelp av solide alu profiler osv.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

2x2" er vel en tanke mindre enn 5 cm. Men høydeforskjell på kort/ lang stamme er vel ca 13 cm?

Så må nok opp rundt 13 cm antar jeg. Og muligens litt til hvis man skyver motoren litt bakover?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Kan legge til at på mim sønns Wester 360 så er det lagt inn en trelast på ca 2-3 cm for å heve motoren noe. Men det er da bare for finjustering av høyde. 

handycrowd skrev for 2 timer siden:

Takk Horg. Det er meg!

Folk i USA bruker jekkplater hele tiden, men... selvfølgelig legger det potensielt til litt ekstra stress på akterspeilet, så akterspeilet må være 100%.

Jeg har ingen problemer med den lille båten vår, og den går opp til 21 knop uten problem. Super stabil og slår på en knapp. Ingen spenningssprekker i gelcoaten noe sted på baksiden av båten. Men så er Bever 380 en veldig, veldig sterk konstruksjon på baksiden, siden det er en brønn og en annen 'skott' alle i 90 grader i forhold til hverandre innenfor en liten plass.

Hydraulisk lift, som jackplate kalles her i Norge, er geniale saker. Har det på 4 av båtene mine :) 

De sprekkene de kommer, jeg vet også hvor og hvorfor. Lærte det selv på den kjipe måten, for noen år siden.

Hvis du ser på det bildet her, som jeg har zooma inn, så ser du hvor sprekkene kommer til å komme. Du har desverre skjært for langt inn i glassfiberen, uten å fjerne glassfiberen og støpe alle lagene på nytt. Legger man bare nytt på utsiden, så kommer sprekkene, det er like sikkert som at tirsdag kommer etter mandag. Ett par turer i skikkeligt drittvær eller tungt lasta båt der du sliter med å komme i plan, så kommer sprekkene nede i hjørnene av brønnen :/ den hydrofoil finna du har montert på motoren, er ikke kjempe snill mot akterspeilet 

Screenshot_2022-08-22-16-59-37-000_com.android.chrome.jpg

Redigert av Grønngylt (see edit history)
43 minutes ago, Grønngylt said:

Screenshot_2022-08-22-16-59-37-000_com.android.chrome.jpg

Ja, jeg ville absolutt ikke kuttet der! Dessverre var jeg ikke sikker på hvor kryssfineren sluttet på denne båten. Men det er nå god tykkelse og mange lag med glassfiber der igjen nå.

Jeg har ikke personlig sett så lave sprekker, min erfaring har vært at de vanligvis starter på toppen der trykket er størst...

Likevel var det en båt som var bestemt til skraphaugen og har nå i hvert fall noen år til i seg :-)

Grønngylt skrev 1 time siden:

Ett par turer i skikkeligt drittvær eller tungt lasta båt der du sliter med å komme i plan, så kommer sprekkene nede i hjørnene av brønnen :/

Men kan ikke jackplaten forsterkes med noen biter kjetting f.eks fra motorbrønnen? 

Rolfbåtmann skrev 1 minutt siden:
Grønngylt skrev 1 time siden:

Ett par turer i skikkeligt drittvær eller tungt lasta båt der du sliter med å komme i plan, så kommer sprekkene nede i hjørnene av brønnen :/

Men kan ikke jackplaten forsterkes med noen biter kjetting f.eks fra motorbrønnen? 

Vis hele sitatet  

Liften kan ikke forsterkes med kjetting nei. Musling/Wesling "forsterkningene" med strekkfisker, er så som så. Glassfiber med carbon innlegg, er veien å gå for ett holdbart akterspeil 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...