Jump to content

Edit History

zooper

zooper

Bavaria produserer tusenvis av båter hvert år. De har volumene til å kunne designe og teste etter utførlig - med støtte i store markedsdata. De har større læringsutbytte gjennom store volumer. De kan bekoste moderne produksjonsutstyr og tilpasse maskiner til forskjellige modeller. De kan bygge båter til en gitt styrke eller kvalitet - med en brøkdel av medgått råvare og tid - sammenlikner med små produsenter. De er store nok til å kunne lage ekstremt kostnadseffektive verdikjeder - som feks å få levert motorer uten emballasje og ferdig montert med girkasse, osv - som bare løftes inn på direkten.

Viknes hvor det går årevis mellom hver nye modell, og som produserer under hundre båter i året - må naturligvis benytte eldre produksjonsmetoder - som er dyre. Dyrt og håndlaget er ikke nødvendigvis bedre, ofte tvert i mot. Jeg tar heller den mer moderne og lettere vakuumerte og rotasjonsstøpte plasten med syntetisk kjerne enn den håndlagte pkasten med organisk kjerne - ved en gitt tykkelse er den lettere, sterkere, mer holdbar og penere.

Skilsø bruker ikke de mest moderne teknikkene og optimaliserte verdikjedene, ikke fordi det er dårlig, men fordi det for dem hadde blitt for dyrt. For Bavaria forholder det seg stikk motsatt - billigere og bedre.

En lavvolumsprodusent har ikke muligheter til å konkurrere direkte i høyvolumsprodusentenes massemarked. De har ikke annet valg enn å produsere nisjedesign eller båter til noe høyere "kvalitet" (men vesentlig høyere pris). Uten dette kan de ikke forsvare å kunne ta seg prisen de trenger for å overleve. Men, den ekstra høye prisen står ikke helt i stil til hverken den økte kvaliteten eller gleden på sjøen. En liten økning i "kvalitet" innebærer en veldig stor økning i pris. Det blir da en båt for folk hvor pris ikke spiller så stor rolle, men hvor en liten inkrementell økning i; kvalitet, estetikk eller status betyr uhorvelig mye 

Det snakkes om Bavarias forskjellige epoker ifht kvalitet (før og etter masseproduksjon) - som i det store og det hele egentlig bare er viss-vass, falsk ryktespredning, synsing og selvkonstruksjoner - uten rot i virkeligheten. Bavaria var gode båter for 30 år siden, og de er totalt sett enda bedre i dag.

Bavaria, Hanse, Benetau, m.fl - de holder alle god kvalitet og er alle populære charterbåter.

En charterbåt kan i løpet av sine typiske fem år i tjeneste ha blitt brukt i snitt 250 dager/år og vil ha hatt over tusen gjester ombord. Maskinene har gått veldig langt og hele båten får en ekstremt røff behandling.

En båt som ikke virker vil ikke tjene penger for charterselskapet, ei heller en båt hvor annenhåndsverdien fordufter helt. En båt som er av lav kvalitet eller komfort vil dessuten gi charterselskapet dårlig rykte - og selskapet vil i sin tøffe konkurranse gå konk. Likevel kjøper de Bavaria og ikke Skilsø?? Noen kjøper mange dusin av gangen! 

Bavariaer som ble så misbrukt i charter for 25 år siden seiler fortsatt rundt av tusenvis av overlykkelige eiere. Kliss nye Bavariaer som i dag tortureres i charter vil på samme måte også seiles av lykkelige eiere om 30 år.

Gitt et budsjett å handle båt for. Med mindre du har interesser som kun nisjeprodukter tilfredsstiller - ja så får du ufattelig mye mer båt ror pengene om du går for en som er masseprodusert - ufattelig mye mer!

Jeg kjenner meg bekvem med å betale halve prisen og ha en smule større risko for reklamasjonsarbeid i garantitiden, eller kanskje måtte gjøre noen personlige tilpasninger en gang framtiden - enn å betale det dobbelte av blodpris - og heller ikke da ha garantier for at jeg blir mer fornøyd med hverken kvaliteten på båt eller leverandør.

Jeg digger Bavaria... og Skilsø.

zooper

zooper

Bavaria produserer tusenvis av båter hvert år. De har volumene til å kunne designe og teste etter alle kunstens regler og med støtte i store markedsdata. De har større læringsutbytte gjennom store volumer. De kan bekoste moderne produksjonsutstyr og har volumene til å kunne tilpasse maskineringen til forskjellige modeller. De kan bygge båter til en gitt styrke eller kvalitet - med en brøkdel av medgått råvare og tid sammenlikner med små produsenter. De er store nok til å kunne lage ekstremt kostnadseffektive verdikjeder - som feks å få levert motorer uten emballasje og ferdig montert med girkasse, osv - som bare løftes inn på direkten.

Viknes hvor det går årevis mellom hver nye modell, og som produserer under hundre båter i året - må naturligvis benytte eldre produksjonsmetoder - som er dyre. Dyrt og håndlaget er ikke nødvendigvis bedre, tvert i mot. Jeg tar heller den mer moderne og tynnere vakuumerte og rotasjonsstøpte plasten enn den håndlagte.

Skilsø bruker ikke de mest moderne teknikkene og optimaliserte verdikjedene, ikke fordi det er dårlig, men fordi det for dem hadde blitt for dyrt. For Bavaria forholder det seg stikk motsatt.

En lavvolumsprodusent har ikke muligheter til å konkurrere direkte i høyvolumsprodusentenes massemarked. De har ikke annet valg enn å produsere nisjedesign eller båter til noe høyere "kvalitet" (men vesentlig høyere pris). Uten dette kan de ikke forsvare å kunne ta seg prisen de trenger for å overleve. Men, den ekstra høye prisen står ikke helt i stil til hverken den økte kvaliteten eller gleden på sjøen. En liten økning i "kvalitet" innebærer en sveldig stor økning i pris. Det blir da en bpt for folk yvor pris ikke spiller så stor rolle, nen en liten økning i; kvalitet, estetikk eller status betyr mye 

Det snakkes om Bavarias forskjellige epoker ifht kvalitet (før og etter masseproduksjon) - som i det store og det hele bare er viss-vass, falsk ryktespredning og selvkonstruksjoner uten rot i virkeligheten. Bavaria car gode båter for 30 år siden, og de er totakt sett enda bedre i dag.

Bavaria, Hanse, Benetau, m.fl - de holder alle god kvalitet.

En charterbåt kan i løpet av sine fem år i tjeneste ha blitt brukt i snitt 250 dager/år og vil ha hatt over tusen gjester ombord under sine typiske fem år i tjeneste. Maskinene har gått veldig langt og alt i båten får en ekstremt røff behandling.

En båt som ikke virker vil ikke tjene penger for charterselskapet, ei heller en båt hvor annenhåndsverdien fordufter helt. En båt som er av lav kvalitet eller komfort vil gi charterselskapet dårlig rykte - og selskapet vil i sin tøffe konkurranse gå konk. Likevel kjøper de Bavaria og ikke Skilsø??m Noen kan kjøpe dusinvis av gangen!  Bavariaer som ble så misbrukt i charter for 25 år siden seiler fortsatt rundt av tusenvis av overlykkelige eiere. Kliss nye Bavaria som i dag tortureres i charter vil også seiles av lykkelige eiere om 30 år.

Gitt et budsjett å handle båt for. Med mindre du har interesser som kun nisjeprodukter tilfredsstiller - ja så får du ufattelig mye mer båt ror pengene om du går for en som er masseprodusert - ufattelig mye mer!

Jeg kjenner meg bekvem med å betale halve prisen og ha en smule større risko for reklamasjonsarbeid i garantitiden, eller kanskje måtte gjøre noen personlige tilpasninger en gang framtiden - enn å betale det dobbelte av blodpris og heller ikke da ha garantier for at jeg blir mer fornøyd med hverken kvaliteten på hverken båt eller leverandør.

zooper

zooper

Bavaria produserer tusenvis av båter hvert år. De har volumene til å kunne designe og teste etter alle kunstens regler. De har stlrre læringsutbytte gjennom store volumer. De kan bekoste moderne produksjonsutstyr og volumene til å kunne tilpasse maskineringen forskjellige modeller. De kan bygge båter til en gitt styrke eller kvalitet - med en brøkdel av medgått råvare og tid. De er store nok til å kunne lage ekstremt kostnadseffektive verdikjeder - som feks å få levert motorer uten emballasje og ferdig montert med girkasse, osv - som bare løftes inn på direkten.

Viknes hvor det går årevis mellom hver nye modell, og som produserer under hundre båter i året - må naturligvis benytte eldre produksjonsmetoder - som er dyre. Dyrt og håndlager er ikke nødvendigvis bedre, tvert i mot. Jeg tar feks heller den mer moderne og tynnere vakuum eller rotasjonsstøpte plastskroget/kompositt over håndlagt glassfiber, osv (tjukkere er ikke nødvendigvis sterkere ig bedre).

Skilsø bruker ikke de mest moderne teknikkene og optimaliserte verdikjedene, ikke fordi det er billig og dårlig, men fordi det for dem hadde blitt for dyrt. For Bavaria forholder det seg stikk motsatt.

En lavvolumsprodusent har ikke muligheter til å konkurrere direkte i høyvolumsprodusentenes massemarked. De har ikke annet valg enn å produsere nisjedesign eller båter til noe høyere "kvalitet" (men vesentlig høyere pris) - for å kunne forsvare å ta seg bedre betalt. Men, den økte prisen står sjelden i forhold til hverken den økte kvaliteten eller gleden på sjøen for folk flest- en liten økning i "kvalitet" innebærer en sveldig stor økning i pris.

Nå eier ikke jeg noen Bavaria, eller Skilsø. Jeg er derimot heldig som får prøvd ut mye forskjellig. Det snakkes om Bavarias forskjellige epoker ifht kvalitet (før og etter masseproduksjon) - som i det store og det hele bare er viss-vass, falsk ryktespredning og selvkonstruksjoner uten rot i virkeligheten.

Bavaria, Hanse, Benetau - de holder alle god kvalitet. Lav pris betyr billig båt for massemarkedet - ikke dårlig båt. Høy pris betyr nisjemarked, men ikke nødvendigvis høyere kvalitet (noen ganger tvert i mot).

En charterbåt kan i løpet av sine fem år i tjeneste ha blitt brukt i snitt 250/år og hatt over tusen gjester ombord. Maskinene har går langt og alt får en røff behandling. En båt som ikke virker vil ikke tjene penger. En båt som er av lav kvalitet eller komfort vil gi charterselskapet dårlig rykte - og tape penger. Likevel kjøper de Bavaria og ikke Skilsø. Bavariaer som ble så misbrukt i charter for 25 år siden seiler fortsatt rundt av tusenvis av overlykkelige eiere - på lik linje som nye Bavaria vil.

Nå må det også sies at jeg kjenner meg veldig bekvem med å betale halve prisen og ha en større risko for reklamasjonsarbeid i garantitiden, eller kanskje måtte gjøre noen personlige tilpasninger en gang framtiden - enn å betale det dobbelte av blodpris og heller ikke da ha garantier for at jeg blir helt fornøyd med hverken båt eller leverandør.

• Create New...