Jump to content

Edit History

zooper

zooper

dobsen62 skrev for 3 timer siden:

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

Mye mulig - ble litt avsporing dette her. Poenget er nok at det er en meningsløs sammenligning å sammenlikne pris på seilbåt vs motorbåt

 

Dette med nytt vs gammelt ble trukket fram da noen er av den oppfatning at Bavaria er mindre gode seilbåter kvalitetsmessig - fordi de masseprodueres og bygges etter andre billigere prinsipper enn andre typer seilbåter som er dyrere.  Her blir da også Skilsø sine motorbåter trukket inn. Noen mener også det samme om man sammenlikner nye Bavaria med eldre Bavaria - siden nyere produseres billigere enn før.

 

Bavaria seilbåter er billige i seilbåtklassen først og fremst pga at de er båter spesialisert for turseiling. Disse er billigere å produsere enn feks en seilbåt spesialisert for havseiling. Begge kan gjøre det den andre ikke kan, bare ikke like bra - og begge kan være bygget til samme kvalitetsmessig standard. Den ene er likevel vesentlig billigere.

 

Bavaria er spesielt billig fordi de over mange år har satset på massemarkedet fremfor nisjer - og kan derfor oppnå volumer som gjør at investeringer i moderne teknologi og produksjonsprosesser kan bli lønnsomt. Dette er også en grunn til at Bavaria etter mange tiår med gradvise investeringer kan produsere en bedre båt i 2022 enn for 30 år siden, som at på til er billigere å produsere!

 

For 30 år siden ville det ikke vært mulig for noen produsent i verden å produsere en like god båt som det  Bavaria/Hanse/Bentau klarer i dag - uansett pris - teknologien, materialene, komponentene og prosessene fantes bare ikke.

 

Det hele blir litt som å sammenlikne et industrikjøkken med kjøkkenet hjemme. Det hadde blitt håpløst dyrt og ineffektivt å lage middag til familien sin i en fabrikk. Før man hadde fått kalibrert maskinene og tilpasset oppskriftene - ja så hadde nok hele uka gått og matbudsjettet med. Da hadde man nok ønsket seg tilbake på kjøkkenet hjemme. Motsatt vei - skulle man lagd middag til hele byen - da hadde det blitt håpløst med selv tusen hjemme-kjøkken.

 

Om maten blir bedre hjemme enn på fabrikken - det kommer vel an på kokken, råvarene og hva som skal lages. Fabrikkprodusert mat og drikke kan være vel så bra som hjemmelaget. Men, en ordinær matrett det lages et fåtall  av på hjemmekjøkkenet blir som regel alltid mye dyrere enn en rett som det lages tusenvis av på fabrikken. Prøv deg på feks Coca Cola i to batcher hjemme.  Ble det bedre enn fra fabrikken? Ble begge batchene like? Ble det billigere? Om det ble det - gratulerer, du er nå verdens rikeste mann!

 

zooper

zooper

dobsen62 skrev for 3 timer siden:

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

Mye mulig - ble litt avsporing dette her. Poenget er nok at det er en meningsløs sammenligning å sammenlikne pris på seilbåt vs motorbåt

 

Dette med nytt vs gammelt ble trukket fram da noen er av den oppfatning at Bavaria er mindre gode seilbåter kvalitetsmessig - fordi de masseprodueres og bygges etter andre billigere prinsipper enn andre typer seilbåter som er dyrere.  Her blir da også sammenlikningen med motorbåter som er dyre i motorbåtkkassen pga sine konstruksjonsmetoder - som da kanskje ufortjent blir oversatt til høyere kvalitet.  Noen mener også det samme om man sammenlikner nye Bavaria med eldre Bavaria - siden nyere produseres billigere enn før. Disse tingene stemmer bare rett og slett ikke (fake news).

 

Bavaria seilbåter (og andre i samme klasse) er billige i seilbåtklassen først og fremst pga at de er båter spesialisert for turseiling. Disse er billigere å produsere enn feks en seilbåt spesialisert for havseiling. Begge kan gjøre det den andre ikke kan, bare ikke like bra - og vegge kan være bygget til samme kvalitetsmessig standard. Den ene har ikke nødvendigvis dårligere eller bedre kvalitet enn den andre, men den ene er likevel vesentlig billigere å produsere.

 

Dernest er Bavaria billig fordi de over mange år har satset på massemarkedet fremfor nisjer - og kan derfor oppnå volumer som gjør at investeringer i moderne teknologi og produksjonsprosesser kan bli lønnsomt. Dette er også en grunn til at Bavaria etter mange tiår med gradvise investeringer kan produsere en bedre båt i 2022 enn for 30 år siden, som at på til er billigere å produsere! For 30 år siden ville det ikke vært mulig for noen produsent i verden å produsere en like god båt som det  Bavaria/Hanse/Bentau klarer i dag - uansett hvor mye de kunne tatt seg betalt - teknologien, materialene, komponentene og prosessene fantes bare ikke.

 

Det hele blir litt som å sammenlikne et industrikjøkken med kjøkkenet hjemme. Det hadde blitt håpløst dyrt og ineffektivt å lage middag til familien sin i en fabrikk. Før man hadde fått kalibrert maskinene og tilpasset oppskriftene - ja så hadde nok hele uka gått og matbudsjettet med. Da hadde man nok ønsket seg tilbake på kjøkkenet hjemme. Motsatt vei - skulle man lagd middag til hele byen - da hadde det blitt håpløst med selv tusen hjemme-kjøkken.

 

Om maten blir bedre hjemme enn på fabrikken - det kommer vel an på kokken, råvarene og hva som skal lages. Fabrikkprodusert mat og drikke kan være vel så bra som hjemmelaget. Men, en ordinær matrett det lages et fåtall  av på hjemmekjøkkenet blir som regel alltid mye dyrere enn en rett som det lages tusenvis av på fabrikken. Prøv deg på feks Coca Cola i to batcher hjemme.  Ble det bedre enn fra fabrikken? Ble begge batchene like? Ble det billigere? Om det ble det - gratulerer, du er nå verdens rikeste mann!

 

zooper

zooper

dobsen62 skrev for 2 timer siden:

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

Mye mulig - ble litt avsporing dette her. Poenget er nok at det er en meningsløs sammenligning å sammenlikne pris på seilbåt vs motorbåt

 

Dette med nytt vs gammelt ble trukket fram da noen er av den oppfatning at Bavaria er mindre gode seilbåter kvalitetsmessig - fordi de masseprodueres og bygges etter andre billigere prinsipper enn andre typer seilbåter som er dyrere.  Her blir da også sammenlikningen med motorbåter som er dyre i motorbåtkkassen pga sine konstruksjonsmetoder - som da kanskje ufortjent blir oversatt til høyere kvalitet.  Noen mener også det samme om man sammenlikner nye Bavaria med eldre Bavaria - siden nyere produseres billigere enn før. Disse tingene stemmer bare rett og slett ikke (fake news).

 

Bavaria seilbåter (og andre i samme klasse) er billige i seilbåtklassen først og fremst pga at de er båter spesialisert for turseiling. Disse er billigere å produsere enn feks en seilbåt spesialisert for havseiling. Begge kan gjøre det den andre ikke kan, bare ikke like bra - og vegge kan være bygget til samme kvalitetsmessig standard. Man kunne her også tatt med seilbåter spesialisert for regattaseiling, og mange andre seilbåttyper. Den ene har ikke nødvendigvis dårligere eller bedre kvalitet enn den andre, men den ene er likevel vesentlig billigere å produsere.

 

Dernest er Bavaria billig fordi de over mange år har satset på massemarkedet fremfor nisjer - og kan derfor oppnå volumer som gjør at investeringer i moderne teknologi og produksjonsprosesser kan bli lønnsomt. Dette er også en grunn til at Bavaria etter mange tiår med gradvise investeringer kan produsere en bedre båt i 2022 enn for 30 år siden, som at på til er billigere å produsere! For 30 år siden ville det ikke vært mulig for noen produsent i verden å produsere en like god båt som det  Bavaria/Hanse/Bentau kkater i dag - uansett hvor mye de kunne tatt seg betalt - teknologien, materialene, komponentene og prosessene fantes bare ikke.

 

Produsenter med lavere volum kan bare ikke oppnå lønnsomhet med den nyeste teknologien og produksjonsprinsippene ment for masseproduksjon - det koster for mye bare å sette opp. De blir dermed hensatt til å bruke klassiske metoder og teknologi. De vil da heller ikke kunne bygge en tilsvarende båt som Bavaria sin uten at de må prise seg helt ut av markedet. Da må de i stedet bygge båter med egenskaper som motsatt vei kan bli fordyrende å produsere med teknologi og prosesser ment for masseproduksjon. Innenfor seilbåt snakker vi da ofte om enten høy luksus, skreddersøm, spesielle skrogkonstruksjoner (feks langsgående kjøl) eller spesielle materialer (stål, tykk håndlagt glassfiber, karbon, aluminium, tre, osv). Kvalitetsmessig behøver den ikke bli bedre - men den vil bli annerledes og tilfredsstille andre behov. Faktisk kan man tenke seg større grad av kvalitetsmessig variasjon.

 

Det hele blir litt som å sammenlikne et industrikjøkken med kjøkkenet hjemme. Det hadde blitt håpløst dyrt og ineffektivt å lage middag til familien sin i en fabrikk. Før man hadde fått kalibrert maskinene og tilpasset oppskriftene - ja så hadde nok hele uka gått og matbudsjettet med. Da hadde man nok ønsket seg tilbake på kjøkkenet hjemme. Motsatt vei - skulle man lagd middag til hele byen - da hadde det blitt håpløst med selv tusen hjemme-kjøkken.

 

Om maten blir bedre hjemme enn på fabrikken - det kommer vel an på kokken, råvarene og hva som skal lages. Fabrikkprodusert mat og drikke kan være vel så bra som hjemmelaget. Men, en ordinær matrett det lages et fåtall  av på hjemmekjøkkenet blir som regel alltid mye dyrere enn en rett som det lages tusenvis av på fabrikken. Prøv deg på feks Coca Cola i to batcher hjemme.  Ble det bedre enn fra fabrikken? Ble begge batchene like? Ble det billigere? Om det ble det - gratulerer, du er nå verdens rikeste mann!

 

zooper

zooper

dobsen62 skrev 1 time siden:

Den ”fake news‘en” er det vel du som står for.

Det er vel ikke snakk om nytt og gammelt.

Tråden handler vel om prisforskjellen på ny seilbåt vs motorbåt, uten at man tar høyde for byggekvalitet.

Det riktige må vel være å sammenligne en Bavaria seilbåt med Bavaria motorbåt.

Mye mulig - ble litt avsporing dette her. Poenget er nok at det er en håpløs sammenligning å sammenlikne pris på seilbåt vs motorbåt, og enda mer så om man tar med "kvalitet", og enda mer så om man tar med masseprodusert (Bavaria) vs mindre skala (Skilsø), og enda mer så om Bavaria-båttypen i seilbåtkategorien er billig å produsere i sin klasse (lett kanoskrog og påskrudd kjøl vs tung seilbåt med langsgående kjøl) og denne så sammenlikninges med Skilsø-båttypen som er dyr å produsere i motorbåtkkassen (halvplaner med stor motor og aggregat vs en lett plastbåt med fortrengningsskrog og liten motor, aksling, ror, osv).

 

Bygger man motorbåten og seilbåten med samme metoder, så og si lik motor, utrustning, av samme produsent, osv - da ender man opp med en snekke-liknende båt - den ene med mast og litt mer kjøl (motorseiler), den andre uten. Begge blir dyre, ingen spesielt etterspurt, og seilbåten blir dyrest. Å si at Vavaria seilbåt er billigere enn en Skilsø halvplaner er ytterst meningsløst - eller tar jeg feil?

 

Bavaria seilbåt og Bavaria motorbåt er en fårlig sammenlikning det og, men kanskje ikke fult så ille?

 

Dette med nytt vs gammelt ble trukket fram da noen er av den oppfatning at Bavaria er mindre gode seilbåter kvalitetsmessig - fordi de masseprodueres og bygges etter andre billigere orinsipper enn andre typer seilbåter (eller håndbygde motorbåter bygget etter mer klassiske metoder). Noen mener også det samme om man sammenlikner nye Bavaria med eldre Bavaria. Dette stemmer bare rett og slett ikke (fake news).

 

Bavaria seilbåter (og andre i samme klasse) er billige i seilbåtklassen først og fremst pga at en båt spesialisert for turseiling er billigere å produsere enn feks en seilbåt spesialisert for havseiling. Begge kan gjøre det den andre ikke kan, bare ikke like bra. Man kunne her også tatt med seilbåter spesialisert for regattaseiling, og mange andre seilbåttyper. Den ene har ikke nødvendigvis dårligere eller bedre kvalitet enn den andre, men den ene er likevel vesentlig billigere å produsere. Dernest er Bavaria billig fordi de over mange år har satset på massemarkedet fremfor nisjer - og kan derfor oppnå volumer som gjør at investeringer i moderne teknologi og produksjonsprosesser kan bli lønnsomt. Dette er også en grunn til at Bavaria etter tiår ned gradvise investeringer kan produsere en bedre båt i 2022 enn for 30 år siden, som at på til er billigere. For 30 år siden ville det ikke vært mulig for noen produsent i verden å produsere en like god båt som en moderne Bavaria/Hanse/Bentau - uansett hvor mye de kunne tatt seg betalt - teknologien, materialene, komponentene og prosessene fantes ikke.

 

Produsenter med lavere volum kan bare ikke oppnå lønnsomhet med den nyeste teknologien og produksjonsprinsippene ment for masseproduksjon - det koster for mye bare å sette opp. De blir dermed hensatt til å bruke klassiske metoder og teknologi. De vil da heller ikke kunne bygge en tilsvarende båt som Bavaria sin uten at de må prise seg helt ut av markedet. Da må de i stedet bygge båter med egenskaper som motsatt vei kan bli fordyrende å produsere med teknologi og prosesser ment for masseproduksjon. Innenfor seilbåt snakker vi da ofte om enten høy luksus, skreddersøm, spesielle skrogkonstruksjoner (feks langsgående kjøl) eller spesielle materialer (stål, tykk håndlagt glassfiber, karbon, aluminium, tre, osv). Kvalitetsmessig behøver den ikke bli bedre - men den vil bli annerledes og tilfredsstille andre behov. Faktisk kan man tenke seg større grad qv kvalitetsmessig variasjon.

 

Det hele blir litt som å sammenlikne et industrikjøkken med kjøkkenet hjemme. Det hadde blitt håpløst dyrt og ineffektivt å lage middag bare til familien sin i en fabrikk. Før man hadde fått kalibrert maskinene og tilpasset oppskriftene - ja så hadde nok hele uka gått og matbudsjettet med. Da hadde man nok ønsket seg tilbake på kjøkkenet hjemme. Motsatt vei, skulle man lagd middag til hele byen - da hadde det blitt håpløst med selv tusen hjemme-kjøkken?

 

Om maten blir bedre hjemme enn på fabrikken - det kommer vel an på kokken, råvarene og hva som skal lages. Fabrikkprodusert nat og drikke kan være vel så bra eller bedre som hjemmelaget. Men, en ordinær matrett det lages et fåtall  av på hjemmekjøkkenet blir som regel qlltid mye dyrere enn en det som det lages tusenvis av på fabrikken. Prøv deg på feks Coca Cola i to batcher hjemme.  Ble det bedre? Ble batchene like? Ble det billigere? Om det ble det - gratulerer, du er nå verdens rikeste mann!

 



×
×
  • Create New...