zooper
Det er så mye tøv som skrives her at det er til å bli svett av.
Lite ror for å spare penger?
Liming vs innstøping for å spare penger?
Bavaria, Hanse, Benetau, Jeanneau m.fl. er i den mest konkurranseutsatte delen av bransjen. De er også blant de som driver innovasjonen på en rekke områder. Som oftest får de det til, men av og til skjer det at de gjør tabber (som alle andre). Noen feil melder seg ikke før et tiår eller mer etter en ny innovasjon ble introdusert - dette skjer alle innovatører.
Søker du "common problems Halberg Rassy" (eller med et HVILKET som helst annet merke, som er av typen "opplyst og vedtatt kvalitetsbåt") - og du nøster videre, ja så er du på en god læringsvei.
Du vil oppdage at alle merker har hatt sine fadeser. Delaminering (og mye annet) på Hallberg Rassy, Strukturelle problemer på Swan (og mye annet)... teak, kjølproblemer, skroggjennomføringer, vannintrengninger, rorproblemer...
"Problemer" er ikke eksklusivt for masse-produsenter. De er ikke overrepresentert heller. Tvert i mot, de leverer større grad av presisjon og konsistens og har god kvalitetskontroll. De har også større erfaringsgrunnlag, mer data fra marked, mer FOU, bedre teknologi...
Båtprodusenter vil forsøke å produsere båter som gir mer båt for pengene enn før - dette er ikke en strategi for å kutte hjørner for å kunne underby markedet med billig drit.
De ledende produsentene gjør enorme investeringer i utstyr, og i forskning og utvikling, for å oppnå å kunne kevere ner bpt for mindre penger - ofte med svært stor risiko for tap.
De driver ikke med å kutte hjørner slik enkelte her inne er overbevist om. Båteene som leveres blir bedre og bedre år for år, ikke motsatt.
På båter som på biler så vil feks liming i mange tilfeller kunne redusere vekt uten å redusere styrke - mer så enn sveising, skruing og innstøping. I tillegg vil man kunne levere mer båt for mindre penger. Sndre gsnger er innstøping veien å gå.
Noen er av den oppfatning at en tung båt er en bra båt - "...Pøs på med glassfiber, tjukt heltre, tjukt gods på alt av metall - pris er ingen hindring - bygg en flytende tanks!!! En tung båt er en sterk og trygg båt!!..."
Det krever mye kunnskap og erfaringsdata for å produsere den best tenkelige trygge og velbalanserte båten. Man vil her forsøke å redusere materialbruk (unødvendig vekt) for å kunne avse mer displacement til last/bunkers/etc - og for å kunne oppnå bedre balanse samt mindre dypgående med redusert tyngdebehov i kjølen - altså tryggere, sikrere, mer komfortabel, seiler bedre, osv. I tillegg vil man ønske å redusere bruk av materialer man ikke behøver - for å få mer båt for pengene.
Om du leser av "sailboat data" at båten med en gitt vannlengde har en relativt høyere displacement enn en annen, ja så betyr ikke dette at båten er bedre - det betyr oftere at båten er mer primitiv.
Mindre båtprodusenter som er rause med epoxy og glassfiberduk, eller som lar være å lime, eller som overdimensjonerer rigg og ror, bygger ting for hånd og på gamlemåten, holder seg "på den sikre siden", bygger med "marginer", osv - hevder som oftest at de gjør dette pga "kvalitet" - for hva annet kan de faktisk si?
Sannheten er nok oftere den at de faktisk ikke har mulighet til noe annet - pga manglende teknologi, manglende mulighet til å drive forskning og utvikling, manglende erfaringsdata, manglende kunnskap, osv. De har kanskje ikke dataene som gjør dem like sikre på grenseverdier, hvor balansen ligger - ergo behov for slingringsmonn, overdimensjonering, osv. I virkeligheten ender de ofte opp med en tung og feit gris som seiler dårlig, som er mindre trygg, etc.
Noen ganger er faktisk "less is more". Andre ganger er "more" faktisk "more" - det kommer an på anvendelse.
Dagens båter er (for formålene de bygges for) - bedre enn generasjonen forrut. Generasjonen forut var bedre enn sin forgjenger, osv. Masseprodusentene har levert gode båter hele veien. De har samtidig vært offer for brønnpissere, nostalgikere og skeptikere hele veien også - i tiår. Og slik vil det fortsette inn i evigheten.
Disse merkene holder seg jo bemerkelsesverdig godt i verdi også - tiår etter. Så man kan lure på hva som skal til for at disse motstanderne tar til seg virkeligheten. Flere tiår med historie som omfatter mange titalls tusen fornøyde eiere (brukt og nytt)??
Som sagt, jeg har ingen interesser i noen av merkene nevnt. Jeg hyller ikke fram Bavaria fordi jeg vurderer å kjøpe en - jeg har ikke råd til nytt (skulle ønske jeg hadde). Jeg har derimot absolutt ingen betenkeligheter ved å kjøpe en brukt 15 år gammel Bavaria (eller Benetau, Hanse, Jeanneau...). Det kan være visse kombinasjoner av modeller og utrustning jeg ville styrt unna - feks de fleste med teakdekk...
Det er noen ting for mitt bruk det nye designet ikke fungerer like godt for meg. Jeg liker feks ikke en bred nedfellbar badeplattform så godt når jeg skal gå fra eller legge til single-hand, eller gå inn og ut på spring. Da er det best for meg med åpen sugar scoop, subsidiært en smal plattform (andre vil like en bred plattform bedre til også dette). Men, det nyeste designet har for meg så mange andre gjenreisende faktorer at jeg vil heller ha den nye båten med den brede plattformen likevel.