
zooper
dobsen62 skrev for 2 timer siden:Det holder heller ikke å bygge seilbåter som yoghurtbegre.
Forsåvidt korrekt, men er du bare ute etter å kverrulere? Poenget jeg forsøkte å få fram var at styrken på hele motorbåten må stå i stil ifht størrelsen på motoren den er beregnet for. Har du en båt med liten påhengsmotor trenger du ikke rare akterspeilet feks - sett på en stor motor og båten blir revet i filler om akterspeilet er underdimensjonert. På en gitt størrelse for seilbåt vil man selvsagt også finne variasjon i rigg osv, der også - bare ikke like stor som i motorbptverden. Du kan ikke sette på en fem ganger så stor rigg på et fortrengningsskrog for å oppnå veldig mye større fart - som i tur måtte krevd at alt på båten måtte blitt bygget mer solid. Størrelsen på riggen til en 40 foter varierer ikke mye fra en annen. Fra en 40 fots motorbåt til en annen kan motorstlrrelsen variere alt fra 50 hk til godt over tusen. Så, igjen, den enormt mye større variasjonen blant motorbåter enn seilbåter - den gjør en prissammenlining mellom motorbåter og seilbåter enda mer søkt.
Ellers, retorikken om "korte rigger for å spare penger", etc - nå er du vel lit vel langt ute på dypt vann, eller? Det virker som du er litt besatt på å vinne argumenter med å synse deg fram til poenger som kan høres sanne ut, men som du som avsender ikke gar noen god ryggdekning for å kunne påstå - altså viss vass uten skikkelig rot i virkeligheten.
Det finnes båt produsenter som helt klart har forsøkt å kutte hjørner for å øke profitten - snyte kunden. Saken er bare den at det er en veldig kortsiktig og dårlig strategi. Det er derfor helt usannsynlig at en slik eventuell oraksis er nevneverdig utbredt.
Tenke seg det at båtkjøpere faktisk leser båtanmeldelser og kjøper seg seilbåter som seiler godt over hele spekteret de er sertifiser for!?!?
Det som du her burde gjøre er å faktisk fremlegge minst et eksempel fra nyere tid hvor en annerkjent produsent har spart seg/kunden til fant med altfor kort rigg, altfor underdimensjonert ror, altfor underdimensjonert kjøl, osv.
Jeg sier ikke at det er umulig at du vil kunne finne fram til en enkelt modell eller to, hvor brorparten av profesjonelle båtanmeldere er samstemte i at en båt har en betydelig mangel med rigg, ror eller kjøl - fordi man har spart.
Personlig er ikke jeg kjent med noen slik båt - så jeg er veldig interessert i å høre om hvilke båter du mener produsenten har spart for mye på roret, kjølen og masten. Du er ganske generalistisk i anklagene, så et par konkrete eksempler med backing fra profesjonelle båtanmeldere - det klarer du helt sikkert å hoste opp?
Altså, ingen båter er perfekte for alle seilere eller alle forhold eller under alle seilføringer - det er alltid kompromisser. Kimpromiser er ikke ensbetydende med at man slker å spare penger. Å bruke jern framdor bly i en kjøl er feks billigere og som regel mindre bra rent ytelsesmessig, men også mer miljøvennlig. For noen båter derimot, så er jern mer enn godt nok. Hvorfor da ikke velge jern der dette holder?
For at anklagen din skal ha troverdighet, ja så må det være noe substansielt du har å vise til - et konkret eksempel på noe som er så lite bekostet at båten yter godt under pari på mye av det man forventer av båttypen. Å lefle med at noen synes masten er for liten feks... ja så vil man finne en annen som synes den er for stor. Faktisk så kan en og samme seiler kunne ønske seg et riggoppsett en dag og en annen en annen dag - og tilsvarende med kjølen.
Nå finnes det mange gode grunner til å ha forskjellige masthøyder, lengder og tyngder på kjøl, m.m. - samt ulik formfaktor på samtlige av disse tingene - og da selv på samme skrog. Det kjennes ikke ut som at du er så klar over disse tingene.