Familiesnekke Startet 22.August.2022 Link til dette innlegget Startet 22.August.2022 Hei! Jeg skal sette inn en ny benkeplate på kjøkkenet. Dette er inne, under hardtop, og får sterkt sollys gjennom store vinduer. Etter en prat med @NilsPils i helgen hadde jeg egentlig bestemt meg for en massiv eik benkeplate fra IKEA, men så dro jeg først innom en trelast-handel og så at de hadde både Teak (ca 3600kr) og Akasie (ca 1600kr) som alternativer. Det er jo mye Teak i båten fra før, så da tenkte jeg at kanskje jeg heller skulle velge det?! Spørsmålet da er om det er en god ide å bruke Teak eller Akasie til kjøkkenbenk, med matlaging og søl? -og er det så hardt/sprøtt at det vil sprekke og flise seg opp? Hvis bra; hva slags olje skal jeg behandle med, som også er trygt med tanke på kontakt med mat? Link to post
NilsPils Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Jeg har massive teakplater både som bardisker og som kjøkkenbenk i Thailand. Jeg har ikke brukt olje på dem. Det har gått bra i 30 år +. Man bruker dem jo ikke akurat som skjærefjøl . . . På facebook er det en gruppe som heter Trehobby. De har greie på behandlig av treverk som skal tåle matvarer. Tror de bruker matoljer. Her er en link som også anbefaler matolje: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2014/03/17/195722/matolje-pa-benkeplaten?redirect=true Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 (redigert) Akasie er nummeret etter Aftenposten, papirkvalitet. Redigert 22.August.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
Gabi Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 I Balticen fra 1985 bygde vi om kjøkkenet oppe og kjøpte kompaktlaminat kjøkkenplate. Hard som stein, ikke falmer, tåler vel alt og var veldig bra. Vanskelig å borre i og det tok sin tid å sage. Kjøpte brukt, dvs det var et feilkjøp og var ubrukt og kjørte fra Tønsberg til Halden for å få den billig! Link to post
Sondreland Svart 22.August.2022 Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 I min Alo 28 prøvde jeg først en heltre eik plate fra IKEA, men båten var ikke så tørr som den burde vært på den tiden og stavene gikk opp i limingen. Kanskje hadde litt olje hjulpet, men det var ingen suksess hos meg. Uansett, jeg endte med å kjøpe en hvit våtromsplate og den har holdt seg helt perfekt siden, var enkel å jobbe med, billig og utrolig mye lettere å holde rent enn tre. Ser bra ut og syns jeg. Bilde under sammen med litt rot og en sliten medseiler. Link to post
Familiesnekke Svart 25.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2022 Takk for tips alle sammen; har nå kjøpt benkeplate i heltre teak på Bauhaus, og håper den ikke sprekker opp i limingen eller vrir seg i alle retninger… Link to post
Hulda Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 (redigert) Jeg har to limplater i teak og to i eik. Ingen sprekker, ingen defekter. De eldste teakplatene er >50 år. Korrigering, jeg har to plater til av teak, fra før det vokste skjegg på meg. I tillegg er noen av skottene i Hulda av limt eik, samt salongbordet. Og 'kartbordet'. Jeg er grossist i limt eik og teak. Ikke en eneste feil noe sted. Redigert 26.August.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
Roger jo Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Klinka til med Marmor fliser, setter inn med klinkerolje 2 ganger i året et friskt pust i all teaken bygget om i 2008 like fint Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gabi Svart 26.August.2022 Link til dette innlegget Svart 26.August.2022 Benkeplate i heltre teak må jo bli superbra? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn