Jump to content

Montere hekkgiver på ukurant hekk

HaJoRu

Recommended Posts

Skal prøve å montere hekkgiveren tm185m (på bildet) på hekken under (se andre bildet). Vinklene passer mildt sagt dårlig og kan ikke endres i stor grad på giveren. Er det noen med gode tips for montering? Skanning når båten går i plan er mindre viktig enn skanning ved drift, bare så det er nevnt.

Screenshot_20220822-191216_Chrome.jpg.5064225c409402251125be9a79815448.jpgScreenshot_20220822-175319.jpg

Jeg brukte en bit 2x4" som jeg rett og slett limte på renskrapet og aceton-vaskrt område. Limte med tec7. 

Deretter "malte" jeg 2x4" I tec7, slik at den er helt beskyttet.

Deretter skrudde jeg selve giveren (braketten) fast i 2x4" med tec7 i skruehullene. 

Giveren ble montert i rett høyde, og den fungerer veldig fint. Har sittet på i all slags vær og heftige bølger, og til og med når jeg har måttet bryte isen.

Jeg ville ikke ha skruer inn i skroget under vannlinjen. 

En trebit kan du enkelt tilpasse til vinklene på båten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Tenkte på den brune finske forskalingsfineren, men vakre tresorter er veldig bra. Noen av de har litt lettere for å sprekke på langs hvis du ikke forborer for skruene.

Får du ca 10*10 cm plate holder det svært mye. Får du større belastning ønsker du den neppe overført til et hull for gjennomgangsbolt i skroget.

Ville nok satt en sikringsline opp til rekka sammen med kabelen. Da blir den lett å demontere når båten skal opp, kjøres i is eller trekkes opp i fjæra.

Alternativ kan være å montere på en stang som sitter i klammer på hekken og kan flyttes 4-5 cm under kjølen ved bruk. Da får du helt uforstyrret vann rundt giveren.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Takk for alle gode tips. Setter stor pris på alle. Det er greit å ha mange muligheter å velge mellom. Det med sikkerhetsline til giveren tenker eg er veldig lurt. Både med tanke på at giveren er nokså dyr og at den sikkert både kan knuse propellen og bli knust av propellen viss den løsner. 

Er det andre materialer (kunstmaterialer) som kan brukes til å lage denne klossen, eller gir det dårligere feste eller annet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...